DROPPER BLACK FRIDAY: Holzweiler-gjengen er blant de norske designerne som velger å ta avstand fra salgsdagen. Foto: Ole Martin Halvorsen
DROPPER BLACK FRIDAY: Holzweiler-gjengen er blant de norske designerne som velger å ta avstand fra salgsdagen. Foto: Ole Martin Halvorsen
Dropper Black Friday:

Norske designere tar avstand fra Black Friday

- Black Friday har de siste årene tatt helt av. Det startet med en fredag, men nå har flere og flere aktører startet å kommunisere Black Week!

Fenomenet Black Friday har vi som mye annet hentet fra USA. Her stiller amerikanerne seg i kø grytidlig utenfor diverse butikker for å sikre seg et kupp. De siste årene har salgstrenden kommet seg til Norge, men nå velger flere å ta avstand fra Black Friday.

Som en motvekt har hashtaggen #GivingTuesday oppstått. På hjemmesiden deres står det at dette er en dag hvor folk over hele verden samler seg for å gi tilbake.

Nå har også noen moteprofiler og designere bestemt seg for å droppe Black Friday. Noe de selv hevder er for å ta avstand fra salgsfokus og uheldig overforbruk.

LES OGSÅ: Billigkjeden H&M lover: - Innen 2030 skal vi bli hundre prosent bærekraftige

Norske designere tar avstand fra Black Friday

HASLA

Søstrene Gunhild og Anne Hasla driver smykkemerket Hasla sammen. I år ønsker de å ta avstand fra Black Friday.

- Og fra salgsfokuset! Jeg tror mange ender opp med å kjøpe ting de ikke trenger eller ikke kommer til å bruke, bare fordi det er på salg, sier Gunhild Hasla, smykkemerkets brand manager.

Hasla forteller at de heller ønsker å selge smykker i god kvalitet med et klassisk design som kan brukes lenge og gis videre til neste generasjon.

- Det mener vi er en mer holdbar konsum. Smykker du blir glad i. Vi har heller ikke mulighet til å gå så mye ned i pris på produktene våre. Vi oppfordrer heller folk til å gå gjennom smykkeskrinet sitt og levere inn slitne smykker til ny forgylling eller få det reparert.

LES OGSÅ: Stine (22) har kun 13 hverdagsplagg i garderoben sin

Gunhild og Anne Hasla. Foto: Privat
Gunhild og Anne Hasla. Foto: Privat Vis mer

TOM WOOD

Mona Jensen, grunnlegger og kreativ direktør hos Tom Wood, forteller til KK at merket hennes ikke har Black Friday - hverken i butikk eller online.

- Vi ønsker ikke å bygge opp under overforbruk, noe vi føler Black Friday bidrar til.

- Er dette noe du mener spesielt med tanke på Black Friday, eller er det ditt syn på salg generelt?

- Salg er aldri en optimal situasjon for noen. Stort sett får man ikke igjen for investeringen som er gjort, når et produkt prises lavt. Nettopp derfor bør man stadig se på nye måter å jobbe på, med bevisste tiltak for å ta vare på miljøet, sier Jensen og fortsetter:

- Vi etterstreber å være miljøbevisste både i valg av produksjonsteknologi og i kolleksjonene vi utvikler. Blant annet holder vi oss til to sesonger, vår/sommer og høst/vinter. Vi bruker også mye tid og kjærlighet på hvert enkelt produkt vi utvikler, og forsøker å skape klassiske produkter som kan vare lenge.

LES OGSÅ: Lotte solgte smykkene sine på festival for å få råd til bryllup. Nå driver hun smykkemerket Maanesten sammen med mannen

«Tom Wood» Foto: Privat
«Tom Wood» Foto: Privat Vis mer

HOLZWEILER

Tusler du forbi butikken til Holzweiler i Hegdehaugsveien i Oslo, vil du se det står skrevet «sorry, no Black Friday» i vinduet. Susanne Holzweiler, som startet merket sammen med broren Andreas for 4 år siden, sier de ønsker å flytte fokus over på noen som trenger det.

- Black Friday har de siste årene tatt helt av. Det startet med en fredag, men nå har flere og flere aktører startet å kommunisere Black Week! Vi ønsker å bruke alt fokus Black Friday får og rette det mot noen som virkelig trenger det, sier Holzweiler.

I fjor stengte Holzweiler-gjengen butikken sin, men i år har de valgt å kun selge et begrenset antall gensere hvor all inntekt går til Kirkens Bymisjons julekampanje «Gled en som gruer seg til jul».

- Kirkens Bymisjons julekampanje er et fantastisk tiltak og vi mener det fortjener mye mer fokus enn at diverse produkter skal på salg! Vi har salg to ganger i året, nyttårs salget i januar og sommersalget i Juni. Aldri ellers.

LES OGSÅ: Susanne Holzweiler: - Andreas spurte om vi skulle starte butikk, men siden vi ikke hadde nok penger til det, ble det agentur i stedet

HOLZWEILER: (f.v.) Maria Skappel Holzweiler, Susanne Holzweiler og Andreas Holzweiler. Foto: Ole Martin Halvorsen
HOLZWEILER: (f.v.) Maria Skappel Holzweiler, Susanne Holzweiler og Andreas Holzweiler. Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer
undefined
Til forsiden