Bare 17 år gammel drar Frank Remme ut i verden. Først til Venezia, og siden til Paris. Der får han jobbe med couture, det ypperste moteverdenen har å by på. Han er en del av noen av verdens fremste motehus, slik som Christian Dior og Christian Lacroix, og utdanner seg ved École de la Chambre Syndical de la Couture Parisienne, den prestisjetunge moteskolen der blant andre Yves Saint-Laurent hadde sin utdanning fra.
– Det var rett og slett en fantastisk mulighet, sier Frank.
– Men det var også beinhardt, og konkurransen var knallhard.
Etter seks år i Paris vil han videre. Han går fra skreddersøm, til masseproduksjon og en jobb i H&M, før han går over til å designe streetwear. Så vender han snuten hjemover igjen.
I 2014 starter han sitt eget selvtitulerte merke. Målet er å skape et norsk high end-merke innen tekstil.
– High-end luxury. Det er vel slik jeg best kan beskrive det, sier han.
Nå kommer årene i den internasjonale motebransjen godt med.

9 plagg til deg som elsker rosa!
– Selv om designet mitt er skandinavisk, så er det med en «kontinental touch». Og det praktiske aspektet, det har jeg tatt med meg fra streetwear.



Helt fremmed for dramatikk er han likevel ikke. For noe av det han etter hvert er blitt mest kjent for, er «flaggermusermene» som pryder kjoler og overdeler.
– Det blir jo fort en «greie». Samtidig er det så mye mer enn det. Optisk sett er det noe som virker tiltrekkende, for det skjer noe i designet. Du blir dratt inn i det. Det skaper en wow-effekt, og det er den effekten jeg er ute etter. Den tiltrekningskraften synes jeg er interessant. Kanskje spesielt når det gjelder menn som designer for kvinner, slik som meg selv. For man må jo lage klær som folk faktisk vil gå med.
Fra å jobbe i store organisasjoner med tusenvis av ansatte, er de nå bare to. Han tar seg av det kreative og den daglige driften. Så kommer pandemien. Den rammer Frank hardt, både jobbmessig og privat.
– Det var ganske brutalt. Jeg ble faktisk nødt til å starte litt på nytt.
Frank og mannen flytter fra Oslo til Kristiansand. Her får han ny giv.

Denne klassikeren framhever sommergløden din på beste vis
– Jeg tror at det handler om livskvalitet, rett og slett. Kanskje er det noe med det å bli eldre, sier han.
Med pandemien i bakspeilet går han inn i et samarbeid med luksusnettbutikken Luisa via Roma, som en del av deres bærekraftssatsing. Men i stedet for å lage en egen kolleksjon, kuraterer han et utvalg fra den allerede eksisterende kolleksjonen.
– Jeg synes at det er litt i strid med bærekraftsprinsippet å skulle lage egne, mer bærekraftige kolleksjoner. For det betyr jo i prinsippet at du produserer opp mer i tillegg til alt det andre.



I retrospekt er det mye som har endret seg, forteller Frank. Fra å være en lukket klubb for de ytterste få har motebransjen vært igjennom en demokratisering. Nå er det mer mangfold, mer inkludering og mer fokus på bærekraft og transparente verdikjeder.
– Det er med på å dytte motebransjen i riktig retning.
Det er et lysår fra 90-tallets Paris, der skjønnhetsidealet var ubarmhjertig og uoppnåelig, lave lønninger og der kampen for tilværelsens uutholdelige letthet var til å ta og føle på.
– Samtidig var det veldig gøy å få være i Paris nettopp på den tiden, for det skjedde jo så utrolig mye. Det foregikk en slags motemessig revolusjon da, samtidig som det var mange ulike stilarter som enten kom tilbake igjen, eller også for alvor etablerte seg. Og så var det jo min store drøm å få være der og få ta del i alt dette – på både godt og vondt, sier han.

Dette er sommerens mest populære hårfarge
– Men det vil jeg si, til dem som går med en designerdrøm, at det høres jo fint og flott ut å bli designer. Men det er beinhardt. Det skal jeg være den første til å skrive under på.
Han fortsetter:
– Jeg skal ikke si at jeg har vært heldig, for det ville være å undergrave jobben jeg har gjort, men det har kostet. Men om du spør om jeg ville vært det foruten, så er svaret selvsagt: «nei». For det har hjulpet meg med å finne min plass.
