





Grønt på norsk
På miljøfronten her hjemme utpreger designere som Leila Hafzi seg. Hafzi har drevet miljøvennlig helt siden hun tegnet sin første kolleksjon for ti år siden. Designeren bruker naturmaterialer som hamp og nesle, og har en egen kvinnefabrikk i Nepal som garanterer gode arbeidsforhold.Alle hennes stoffer er økologiske, og fargene hun bruker er azo-frie. Hafzi vant også KK-kåringen som årets motedesigner i begynnelsen av januar på grunn av sin klare og bevisste miljøprofil.
Arne & Carlos har i tillegg økologiske jeans i sine kolleksjoner, og Fin produserer klær av økologisk og fairtrade-sertifisert bomull.






Miljøvennlige kjedebutikker
Hos kjedebutikkene finner du økologisk bomull merket med EU-blomsten, som er en garanti på at det stilles skarpe krav til tilvirkningsprosessen, hos H&M, Cubus og KappAhl.Replay, Nudie og Wrangler har også alle lansert økologiske jeans laget av økologisk bomull med knapper i alternative materialer. Først ut med å lansere miljøvennlige jeans var derimot Levi's. I 2005 kom buksene «Levi's Eco», som er laget av 100 prosent økologisk dyrket bomull, er farget med naturlig indigo, knapper laget av kokosnøtter og resirkulerbare glidelåser.



På naturlig vis på nettet
Den grønne boomen er også å finne på nettet, som i enkelte kolleksjoner hos La Redoute, som samarbeider med det internasjonale garantimerket for etisk handel, Max Havelaar. Klærne er av økologisk bomull som er dyrket uten sprøytemidler og andre kjemiske preparater, og som skal være mykere mot huden.Grønne kjendiser
U2-vokalisten Bono er selvsagt også med på bølgen. I 2005 lanserte han økolabelen Edun Clothing Line sammen med kona Ali Hewson og designeren Rogan Gregory. Merkets motto er at du ikke trenger å ofre stilen for å redde verden.Hos Edun får du kjøpt t-skjorter i bomull, hvorav ti dollar per kjøp går til bekjempelse av AIDS, samt jeans hvor det står «vi bærer historien til menneskene som lager klærne våre» på innsiden. De økologiske materialene er fra Peru, Tunisia og Tanzania.
Trenden kommet for å bli
På verdensbasis har salg av miljøvennlig bomull økt med 35 prosent hvert år siden årstusenskiftet. Fra 245 millioner dollar i 2001, til 582 millioner dollar i 2005. Neste år regner man med å selge miljøvennlig bomull for enorme 2,6 milliarder dollar.LES OGSÅ:


