KROPPSPRESS: Det britiske undertøysmerket Neon Moon har laget et målebånd med setninger som «Size Beautiful» og «Size Stunning» for å gi oss bedre selvtillitt. Vi synes det funker! Foto: Malini Gaare Bjørnstad
KROPPSPRESS: Det britiske undertøysmerket Neon Moon har laget et målebånd med setninger som «Size Beautiful» og «Size Stunning» for å gi oss bedre selvtillitt. Vi synes det funker! Foto: Malini Gaare BjørnstadVis mer

Mote

- Om målebåndet i seg selv kan minske kroppspresset er vel kanskje ønsketenkning, men alle små tiltak er bedre enn ingenting!

Undertøysmerke har laget målebånd som skal bidra til å gi kvinner økt selvfølelse.

Vi har nok alle følt på en eller annen form for kroppspress - enten det var da vi sto i prøverommet og kledde på oss et plagg i en størrelse vi vanligvis bruker, men som det viser seg at vi burde hatt i flere størrelser større fordi klesbutikkens S, M eller L plutselig må ha krympet. Eller at vi har tittet i magasiner, sett på TV eller sveipet oss rund på sosiale medier hvor den ene «perfekte» skjønnheten etter den andre deiser i fleisen på oss.

For å lette litt på dette presset har det britiske undertøysmerket Neon Moon laget et målebånd for bysten hvor de har byttet ut centimeter med setninger som «Size Beautiful», «Size Stunning» og «You are inbetween, we recommend you go up a size».

- Målebåndet er en morsom måte å gjøre noe kjedelig til en underholdende opplevelse. Neon Moon er et brand som elsker å overøse kvinner med komplimenter, og å se skjønnhet i alle former og størrelser. Derfor er alle våre seks størrelser utformet som komplimenter, sier Neon Moon-sjef Hayat Rachi til nettstedet Mic.

LES OGSÅ: Norske studenter om kroppspress: - Merker at det har økt blant guttene

SIZE FABULOUS: KK.no-journalist Mina Knudsen testet ut målebåndet og digga at hun ble «Size Fabulous»! Foto: Malini Gaare Bjørnstad
SIZE FABULOUS: KK.no-journalist Mina Knudsen testet ut målebåndet og digga at hun ble «Size Fabulous»! Foto: Malini Gaare Bjørnstad Vis mer

På målebåndet står det skrevet: «Din selvfølelse kan ikke måles ut ifra et målebånd. Du er vakker uansett hvilken størrelse du er».

KK.nos moteekspert Stine Therese Strand synes tiltaket er positivt.

- For et herlig initiativ! Jeg hadde uten tvil trukket på smilebåndet om dette hang i prøverommet. Om målebåndet i seg selv kan minske kroppspresset er vel kanskje ønsketenkning, men alle små tiltak er bedre enn ingenting! 

LES OGSÅ: «Hvorfor blir du ikke tynnere?!»

Stadig flere merker og kjedebutikker gjør en innsats for å bidra til et mer normalt kroppssyn

Stine Therese forklarer at det nå er flere merker og store kjedebutikker som gjør en innsats for å bidra til et mer normalt kroppssyn. 

- Lindex har for eksempel sluttet med å lage en egen plus size-linje og inkluderer nå heller hele spekteret av størrelser i alle sine kolleksjoner. Blant andre Weekday og Kappahl bruker i år badetøysmodeller som verken er størrelse 34 eller 48, men heller noe midt i mellom som mange kan kjenne seg igjen i, sier hun.

MÅLEBÅND: I stedet for det tradisjonelle målebåndet med centimeter har den britiske undertøyskjeden nå laget et gratis målebånd som hyller kvinnen med setninger som Size Lovely, Size Stunning og Size Beautiful! Foto: Malini Gaare Bjørnstad
MÅLEBÅND: I stedet for det tradisjonelle målebåndet med centimeter har den britiske undertøyskjeden nå laget et gratis målebånd som hyller kvinnen med setninger som Size Lovely, Size Stunning og Size Beautiful! Foto: Malini Gaare Bjørnstad Vis mer

Svein Øverland, som er psykolog med klinisk spesialitet i barne- og ungdomspsykologi og familieterapi, sier til KK.no at det er positivt at undertøysmerket tenker nytt, men at det allikevel er en fare for at det fort kan bli en gimikk.

- Jeg synes det er flott at de tenker nytt, men jeg tror ikke det har noe effekt ettersom det bare blir andre ord på størrelser. Jeg vil anta, og i hvert fall håpe, at ideen er et resultat fra et samarbeid med en brukerorganisasjon innen spiseforstyrrelser eller i det minste systematisk bruk av fokusgrupper. Hvis ikke er jeg redd for at det er en gimikk, sier han.

LES OGSÅ: La oss snakke om den mye omtalte sommerkroppen!

BABES: Kjedebutikkene Weekday (t.v.) og Kappahl (t.h.) er blant dem som i år bruker badetøysmodeller som verken er størrelse 34 eller 48, men heller noe midt i mellom som mange kan kjenne seg igjen i, sier KK.nos moteekspert Stine Therese Strand. Foto: Weekday og Kappahl
BABES: Kjedebutikkene Weekday (t.v.) og Kappahl (t.h.) er blant dem som i år bruker badetøysmodeller som verken er størrelse 34 eller 48, men heller noe midt i mellom som mange kan kjenne seg igjen i, sier KK.nos moteekspert Stine Therese Strand. Foto: Weekday og Kappahl Vis mer

- For personer med et allerede positivt selvbilde vil slike kommentarer neppe ha noen virkning

Også Willy-Tore Mørch, psykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, er skeptisk til at dette kan bidra til en revolusjon med tanke på kroppspresset.

- Jeg kan ikke se andre grunner til at de gjør dette enn å finne på noe nytt for å øke salget av deres undertøymerke. De positive kommentarene har ingen virkning på folk som har et dårlig selvbilde på grunn av kroppen sin fra før. Kommentarene vil antagelig ha motsatt virkning fordi de ikke stemmer med det selvbilde man har. For personer med et allerede positivt selvbilde vil slike kommentarer neppe ha noen virkning eller at de får bekreftet det de allerede vet, hevder Mørch.

Vi i redaksjonen synes allikevel at alle små tiltak er bedre enn ingen tiltak i det hele tatt, og lot oss sjarmere av de positive setningene. Målebåndet kan du få tak i gratis på NeonMoons nettside. Enjoy!

LES OGSÅ: Derfor kastet disse 18 kvinnene klærne

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: