Veien blir til mens man går, med prøving, feiling og en stor dose innsats, forteller Anne Børresen til KK.
Sammen med mannen Espen startet hun det norske motemerket Untold Stories i 2017. Nå, seks år senere, tar duoen det hele et steg videre; Europa står for tur.

Derfor snakker alle om det danske motemerket
Anne vokser opp i Heidal, en liten sidedal til Gudbrandsdalen der alle kjenner alle.
– Motekortet lå ikke akkurat øverst i bunken. Men skaperlysten var alltid der.
Moren syr bunader, og Anne lærer mye av henne. Bare fire år gammel får Anne sin første symaskin. Som tenåring får hun jobb på den lokale klesbutikken i den lille bygda.
Anne er selvlært i syfaget, og lærer seg senere designprogrammer via YouTube.

– Jeg synes det er fint å vite at man kan klare hva man vil, selv om utgangspunktet ikke nødvendigvis er der.

Slutt for norsk klesbutikk
Ti år senere møter hun han som skal bli mannen i hennes liv på en motemesse.
Resten er historie. Bokstavelig talt. For klesmerket de to starter sammen er tuftet på nettopp historiefortelling.
Hverdagshistoriene. De vi hele tiden omgir oss med – og de nye vi skaper.
Det er som kjent hardt arbeid, å skulle skape noe eget. Blod, svette og ramsalte tårer, men også mye glede, forteller Anne.

– Å bygge noe fra grunnen av tar på. Man kan ikke være redd for å feile, men må være tro mot egen visjon og ta alle utfordringer man møter på strak arm.
Men det gjør de sammen – hun og han.

Den norske moteskaperen er tilbake
– For oss var dét nøkkelen; Å starte, bygge og utvikle noe sammen. Espen er den fødte gründer. Han har en drive og en lidenskap ingen andre kan måle seg med, sier Anne.
– Vi har støttet, heiet og utfordret hverandre gjennom hele prosessen.
Først med moteagentur, så et eget merke.
Med lang erfaring fra motebransjen vet de hva folk vil ha. Designet er inspirert av den norske og skandinaviske livsstilen, av kunst, reiser og møter mellom mennesker.
– Det er jo bare seks år siden, så det kan kanskje virke litt tidlig å skulle gjøre en soft rebranding av merket, men med stegene vi har tatt følte vi at det var på tide, sier Anne.

Nå skal moten være kjønnsnøytral

– Vi har erobret hjemmemarkedet og skapt en distribusjon her som vi er veldig stolte av. Vi er representert hos mange av de beste butikkene, og nå er det andre deler av Europa som står for tur.
Pilene peker i riktig retning for det norske motemerket. Selskapet Independent Fashion Group som eies av Anne og Espen omsatte ifølge Proff.no for 45 millioner kroner i fjor. I år ligger de an til å omsatte for 53 millioner. Neste år er budsjettet 65 millioner, mens markedene i Europa skal løfte merket til hele 100 millioner i 2025.

Norsk designer på internasjonal prestisjeliste
Anne kaller rebrandingen for et naturlig og riktig steg i utviklingen av merkevaren.
– Vi er stolte av det vi har fått til så langt, og rebrandingen vi nå har vært igjennom er bare en måte å styrke det vi er på og også hva vi ønsker å bli. Det passer bra nå rett før vi skal ut å erobre Europa.

– Hvordan er det å skulle endre på hjertebarnet sitt, da? Det kan ikke være lett?
– Nei, det er det ikke. Men alt har en start, og selv om man er tro til visjonen er det jo helt naturlig at ting utvikler seg underveis.

– Det er jo helt sykt!
Det norske motemerket har fått med seg det kreative byrået Goods med på laget når de nå har gjort en såkalt soft relaunch.

Med nytt navn og ny visuell profil har duoen hårete mål for Once Untold både omsetningsmessig og når det kommer til å bidra til en litt sunnere tekstilproduksjon.
– Med rebrandingen har vi tatt tak i denne målsettingen. Vi prøver alltid å ta de beste valgene for å bidra til en sunnere tekstilproduksjon. Vi ønsker å tilby et varemerke med gode kvaliteter og konkurransedyktige priser. Kolleksjonene våre har et kommersielt uttrykk, men også med en lekenhet og overraskende detaljer.

Moteuken i København: – En maktdemonstrasjon
Det er god timing. For ikke bare er alles øyne rettet mot motebransjen som nå må ta smartere valg for en grønnere fremtid. En hel verden har nå fått øynene opp for skandinavisk – og norsk – mote.

– Det har helt klart vært noen banebrytere som har satt Norge på motekartet, men det er plass til flere. Oslo er stadig i utvikling, og en av de positive effektene av pandemien er at vi er blitt tvunget til å se «innover»; Landskap, kultur og den norske ektheten om du vil er blitt eksotisk, og vi er stolte av å være et Oslo-merke, sier Anne.

For nettopp hovedstaden spiller en viktig rolle når Once Untold nå skal innta Europa.

– Vi har gjort noe riktig
– Oslo er oss. Det er byen vår. Det er her vi har skapt alt – sammen. Det å fronte byen vår og være stolt av hvor vi kommer fra er slik vi ønsker å bygge merket vårt videre. Oslo har hatt en fantastisk utvikling de siste ti årene, og det å være vitne til det er inspirerende. Dessuten er jo «lille Oslo» ikke rent så liten lenger. Det skal vi eie.
– Internasjonal ekspansjon? Er det i kortene?
– Det er det definitivt, avslutter Anne.