Pels:

– Pels har ingen fremtid i motebildet

Motegigant kutter pels.

SIER NEI: Stadig flere motehus sier nei til pels. Her fra en Peter Som-visning i 2007 under moteuka i New York. FOTO: NTB
SIER NEI: Stadig flere motehus sier nei til pels. Her fra en Peter Som-visning i 2007 under moteuka i New York. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Stadig flere designere, merker og motehus tar avstand fra pels. Nå sier en av verdens største luksusgrupper også nei til pels. Det er svært gode nyheter, mener norsk dyrevernsorganisasjon.

Merker som Gucci og Bottega Veneta kuttet riktignok pels for flere år siden, men nå innfører den franske luksusgruppen Kering en pelsfri policy over hele linja for alle sine motemerker.

Kering-sjef François-Henri Pinault sier at pels historisk sett har vært svært tett knyttet opp mot luksusindustrien, og at å si nei til pels nå sender et signal om at motebransjen er på vei mot en mer bærekraftig fremtid. Han sier pels «ikke har noen plass i luksusbransjen», skriver bransjenettstedet Business of Fashion.

PELS-NEI: Kering-sjef François-Henri Pinault sier nei til pels. FOTO: NTB
PELS-NEI: Kering-sjef François-Henri Pinault sier nei til pels. FOTO: NTB Vis mer

Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga og Alexander McQueen, som alle er under Kering-paraplyen, har allerede kuttet pels. Igjen står Saint Laurent og Brioni som nå altså blir tvunget til å gjøre endringen.

Organisasjonen Humane Society International Europe kaller nyheten «et skudd for baugen for den døende pelsindustrien», og mener det legger press på de få gjenværende motemerkene som fortsetter å selge pels til å følge etter.

Dyrevernorganisasjon: – Viktig og riktig

Viktig og riktig, mener Siri Martinsen, leder i NOAH - for dyr rettigheter.

Det er svært viktig at store motehus sier nei til pels. NOAH er norsk partner i Fur Free Alliance som jobber aktivt for å få med motehusene på sin pelsfrie liste. Her i Norge, har NOAH også hatt tett samarbeid med motebransjen, og startet Mote mot pels sammen med flere moteaktører i 2010 - det var viktig for å vise at bransjen selv ikke er interessert i å assosieres med dyreplageri, forteller hun til KK.

VIKTIG: Leder i NOAH Siri Martinsen mener Kerings avgjørelse om å si nei til pels er viktig og riktig. FOTO: BENTE ISEFJÆR / NOAH
VIKTIG: Leder i NOAH Siri Martinsen mener Kerings avgjørelse om å si nei til pels er viktig og riktig. FOTO: BENTE ISEFJÆR / NOAH Vis mer

Hun kaller Kering-sjefens uttalelse om at pels ikke har noen fremtid i luksusverdenen både viktig og riktig.

– Det er åpenbart at med mer fokus på bærekraft og dyrevern så ønsker rett og slett ikke publikum å kjøpe varer som betyr lidelse og død for dyr. Det assosieres ikke med annet enn kunnskapsløshet og utdaterte ideer.

PROTESTER: Demonstranter mot pels før Burberry-visningen i 2018. FOTO: NTB
PROTESTER: Demonstranter mot pels før Burberry-visningen i 2018. FOTO: NTB Vis mer

– Har pels noen fremtid i moten?

– Pels har ingen fremtid i motebildet. Land etter land får forbud, og motehus etter motehus blir pelsfrie. En stor del av opinionen er klart imot pels. De siste årene har også vist oss at pelsfarmer er intensivt dyrehold som ikke bare bidrar til lidelse for dyr, men også en helserisiko for mennesker, sier Martinsen.

Bare i år har Neiman Marcus, Saks Fifth Avenue, Mytheresa, Canada Goose, Valentino, Oscar de la Renta, Tory Burch, Alexander McQueen and Balenciaga annonsert at de fremover vil si nei til pels. Israel ble det første land i verden til å forby salg av pels. Det vurderes også i Storbritannia. Flere amerikanske delstater har også gjort det forbudt å selge pels i kjølvannet av forbudet i California i 2019. Samme år vedtok Stortinget her hjemme å legge ned pelsdyrnæringen innen 2025.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer