Stadig flere designere, merker og motehus tar avstand fra pels. Nå sier en av verdens største luksusgrupper også nei til pels. Det er svært gode nyheter, mener norsk dyrevernsorganisasjon.
Merker som Gucci og Bottega Veneta kuttet riktignok pels for flere år siden, men nå innfører den franske luksusgruppen Kering en pelsfri policy over hele linja for alle sine motemerker.
Kering-sjef François-Henri Pinault sier at pels historisk sett har vært svært tett knyttet opp mot luksusindustrien, og at å si nei til pels nå sender et signal om at motebransjen er på vei mot en mer bærekraftig fremtid. Han sier pels «ikke har noen plass i luksusbransjen», skriver bransjenettstedet Business of Fashion.
Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga og Alexander McQueen, som alle er under Kering-paraplyen, har allerede kuttet pels. Igjen står Saint Laurent og Brioni som nå altså blir tvunget til å gjøre endringen.
Organisasjonen Humane Society International Europe kaller nyheten «et skudd for baugen for den døende pelsindustrien», og mener det legger press på de få gjenværende motemerkene som fortsetter å selge pels til å følge etter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger