Det er jo litt morsomt at ett av verdens ledende hudpleiemerker, med over 75 år på baken, nå gjenoppdages av en ny generasjon på sosiale medier.
Og nå kommer det endelig til Norge.
Merket, som har nærmere 270 millioner visninger på Tiktok, er det mest anbefalte for sensitiv hud av amerikanske leger.

Det beste C-vitamin serumet
– Cetaphil har enkle og gode produkter som ikke koster all verden. Det gjør det til et enkelt merke å anbefale for hudleger, og det har de gjort til gangs, sier Cathrine Stabel bak nettsiden Helt Krem til KK.

– Produktene har enkle formler, med gode ingredienser, som niacinamide, glycerin og panthenol. Disse ingrediensene tilfører fukt, virker beroligende på huden og styrker hudbarrieren. Det passer veldig godt for sensitiv og tørr hud, som mange i Skandinavia har. Jeg tror mange kan finne favoritter i dette sortimentet, sier hun.
Når Cetaphil nå lanseres i Norge er det eksklusivt på apotek. I første omgang består produktlinjen av åtte produkter som er spesielt beregnet for sensitiv hud.

8 produkter du bør rydde baderomshyllen for
Også Stabel mener produktene passer godt for tørr og sensitiv hud, for ung hud som skal starte med en hudpleierutine og for de som ønsker en enkel rutine.
– Disse produktene kan fungere godt for alle hudtyper og hudtilstander, spesielt om man bruker mye aktive ingredienser i serum og lignende. Da kan det faktisk være en fordel å bruke litt enklere rens og fuktighet, slik at ikke det blir for mange aktive ingredienser i en rutine.

Stabel tror det er en av grunnene til at merker slik som CeraVe, La Roche-Posay, Avéne og Cetaphil er favoritter hos mange.
– De har baseprodukter, som fungerer som jeans og t-skjorte, altså rens og fukt, og så investerer man kanskje mer i serum, oljer, masker og lignende. Har man ødelagt hudbarrieren med retinol eller syrer, så har disse apotekmerkene produktene som reparerer og styrker hudbarrieren igjen.

Hun står bak verdens hotteste skjønnhetsmerke
For skal man tro sosiale medier slik som Tiktok er det nettopp disse såkalte apotekmerkene som nå får en oppsving.

Prispunktet spiller selvsagt også inn.
Cetaphil-produktene som nå lanseres på det norske markedet får priser fra 149 til 279 kroner. Billig kan altså også være bra.
– Ettersom flere er blitt bedre kjent med ulike ingredienser innenfor hudpleie, har man forstått at ting ikke nødvendigvis trenger å være dyrt for å være bra.

Derfor smører kvinner mensblod i ansiktet
Stabel tror at kombinasjonen av en tilgjengelig pris og en distribusjonsmodell som gjør produktene lett å få tak i bidrar til populariteten og hypen rundt merket.

– Spesielt rensen er blitt populær. Mange bruker renseprodukter som stripper huden for fukt, det gjør ikke denne rensen. Den passer nok best for dem som ikke bruker mye sminke eller produkter, eventuelt som mild rens på morgenen, eller som andre rens, etter olje eller balm, i en dobbelrensrutine på kvelden, sier hun.

Skjønne nyheter: Vi har testet, så du slipper
Trenden til tross, Stabel tror ikke at denne kategorien hudpleie vil ta over for mer «high tech» og sofistikert hudpleie.
– Det vil fortsette å utvikles og være populært, men disse kategoriene har på en måte hver sin funksjon. Dette er veldig generaliserende, men man kan si at de nevnte apotekmerkene ivaretar og beskytter mens mer sofistikerte og dyrere merker har ofte flere produkter som kan behandle, i form av å jobbe målrettet med linjer, pigmentering, kviser og så videre.