Kulturell appropriasjon

Ralph Lauren anklages for å stjele fra meksikansk urfolk

Ber Mexico om unnskyldning.

FÅR KRITIKK: Ralph Laurent er i hardt vær etter anklager om kulturell appropriasjon. FOTO: NTB.
FÅR KRITIKK: Ralph Laurent er i hardt vær etter anklager om kulturell appropriasjon. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Det virker å være som fluepapir for motemerkene. For som møll mot lyset trekkes de mot den fine linjen som er mellom inspirasjon og kopiering. Og spesielt problematisk er det når det er snakk om å rent ut appropriere andres kultur. Likevel fortsetter det å skje. Gang på gang. Og nå er det skjedd – igjen.

Denne gangen er det Ralph Lauren som må beklage for å ha solgt et plagg som skal ha kopiert et design som tradisjonelt tilhører meksikanske urfolk.

Motemerket anklages nå for plagiat og kulturell appropriasjon av Mexicos førstedame og landets kulturminister.

PEKEFINGER: Mexicos førstedame Beatriz Gutiérre anklager Ralph Lauren for kulturell appropriasjon. FOTO: NTB.
PEKEFINGER: Mexicos førstedame Beatriz Gutiérre anklager Ralph Lauren for kulturell appropriasjon. FOTO: NTB. Vis mer

Det var på Instagram at førstedamen Beatriz Gutiérrez tok til orde.

Til et bildet av plagget som hun mener er kopi av mønster brukt av det meksikanske urfolket, anklager hun Ralph Lauren for plagiat. I caption, adressert til designeren selv, skriver hun at hun er klar over at merket lar seg inspirere av urfolkets tekstiltradisjoner, men at det å kopiere slike mønstre både er ulovlig og umoralsk.

Også Mexicos kulturminister Alejandra Frausto reagerer på det hun mener er et tilfelle av kulturell appropriasjon.

Ralph Lauren sier at de er «overrasket» over å se at plagget fortsatt er i salg.

MÅ SI UNNSKYLD: Ralph Lauren må beklage til Mexico. FOTO: NTB.
MÅ SI UNNSKYLD: Ralph Lauren må beklage til Mexico. FOTO: NTB. Vis mer

Ifølge motemerket skulle det nemlig ha blitt tatt ut av kolleksjoner for måneder siden. I en uttalelse sier Ralph Laurent at de nå jobber for å finne ut hvordan produktet endte opp i salg. De sier også at de er «veldig lei seg» for at dette skjedde.

Det er imidlertid ikke første gang motebransjen anklages for å ha mer enn lånt fra andres kultur. For grensene mellom kulturell appropriasjon og kulturell verdsettelse virker å være vage.

Som når Kylie Jenner hadde cornrows i en musikkvideo. Da Kim Kardashian ble anklaget for såkalt blackface eller da hun og datteren North hadde matchende neseringer. Da Gucci sendte hvite modeller nedover catwalken med turban på hodet. Eller da Kim Kardashian (igjen) først lanserte sitt shapewear-merke, Skims, under navnet Kimono. For å nevne noe.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer