Never Denim:

Relanserer jeans i større størrelser

– Ikke inkludering, mener kroppspositivist.

STØRRE STØRRELSER: Bik Boks denim-merke Never Denim re-lanseres med blant annet jeans i større størrelser. FOTO: BIK BOK
STØRRE STØRRELSER: Bik Boks denim-merke Never Denim re-lanseres med blant annet jeans i større størrelser. FOTO: BIK BOK Vis mer
Publisert

Etter massiv størrelsekritikk fikk Bik Bok i 2018 «verstingsprisen» Årets Gullbarbie. Den lite flatterende prisen deles ut av ungdomsorganisasjonen Press, og går til medie- eller reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Når den norske kleskjeden nå relanserer sin demin-linje Never Denim gjør de det med blant annet jeans i større størrelser.

Et steg i riktig retning, men i overkant å klappe seg på skulderen for, mener kroppspositivist som provoseres av måten kleskjeden ordlegger seg på.

RE-LANSERES: Never Denim skal bli mer relevant og mer fashion. FOTO: BIK BOK
RE-LANSERES: Never Denim skal bli mer relevant og mer fashion. FOTO: BIK BOK Vis mer

Bik Bok: – Av kritikk blir man bedre

Fra og med denne høsten vil Never Denim-jeans finnes i størrelsene 24-36 tommer. Samtidig lanseres både kortere og lengre modeller for alle jeans. Du har kanskje allerede fått det med deg, for den Varner-eide kleskjeden har kjørt på med massiv markedsføring hovedsaklig via influensere.

Concept Manager i Bik Bok, Julie Varner, skriver i en mail til KK at relanseringen er starten på en ny æra for denim-merket.

– Av kritikk blir man bedre. Kritikk og tilbakemeldinger påvirker hele organisasjonen, og gjør at alle jobber hardere for å møte kunden. Vi jobber fortløpende for å levere størrelser som kan passe alle jenter, og det er en krevende og spennende prosess.

– Skal vi være gode forbilder for vår jente må vi ta henne på alvor, og det gjør vi virkelig. Vi lytter og lærer samtidig som vi hele tiden bruker data for å møte det som kreves av oss.

STOLT: Concept Manager i Bik Bok, Julie Varner, sier det føles godt å bevege seg ut av en rar tid med et nytt Never Denim. FOTO: PRIVAT
STOLT: Concept Manager i Bik Bok, Julie Varner, sier det føles godt å bevege seg ut av en rar tid med et nytt Never Denim. FOTO: PRIVAT Vis mer

– Er størrelsene store nok, tenker du?

Med dette ser vi helt klart potensialet for å gå enda høyere i størrelser. Vi er utsolgt for mange av jeansene i de større størrelsene allerede, og dette er virkelig et tegn på at vi kan fortsette. Utrolig gøy!

Kroppspositivist: – De har ikke bukser til meg

Kroppspositivist Carina Carlsen sier til KK at det er et steg i riktig retning, men hun vil ikke kalle det inkludering riktig enda.

– Snarere «velkommen etter». Vi har etterspurt klær i større størrelser i flere år. Selv om det selvfølgelig er et steg i riktig retning, så synes jeg det er i overkant å klappe seg selv på skulderen. At de større størrelsene allerede er utsolgt, burde jo sende et signal om at dette var på tide.

REAGERER: Carina Carlsen mener større størrelser er et steg i riktig retning, men vil ikke kalle det inkludering. FOTO: INSTAGRAM @FETMENFATTET
REAGERER: Carina Carlsen mener større størrelser er et steg i riktig retning, men vil ikke kalle det inkludering. FOTO: INSTAGRAM @FETMENFATTET Vis mer

Carlsen sier at hun provoseres av måten den norske kleskjeden ordlegger seg på.

– De må gjerne reklamere med at de har bukser i flere størrelser, men de har ikke bukser til meg. Dette er ikke inkludering i mine øyne, men heller å endelig begynne å lytte til kundegruppens behov. De skal ha ros for at de har ulike lengder, men ellers kommer de dessverre til kort. Jeg håper i det minste de bruker et bredt utvalg av modeller, slik at de kundene som faktisk passer inn i buksene deres kan se hvordan de ser ut på en kropp som ligner deres.

– Vi er langt fra perfekte

Med relanseringen av Never Denim sier Bik Bok at de også vil forsterke og tydeliggjøre kommunikasjonen rundt åpenhet i produksjon. Klesindustrien har lenge fått kritikk for å være en miljøversting, og det er ingen hemmelighet at det tar mange tusen liter vann å lage ett enkelt par jeans.

Julie Varner mener åpenhet i alle ledd alltid er positivt, og kaller det for «en selvfølge».

– Vi er en stor organisasjon, og vi har et reelt ansvar ovenfor kundene våre. Vi ønsker aldri å skjule noe, og vi vil invitere inn. Vi vil informere og lære kunden om vår verden, og hva vi gjør og kan gjøre for at verden skal bli litt grønnere.

NYTT: En ny logo og ny visuell profil kommer i tillegg til større størrelser når Never Denim nå re-lanseres. FOTO: BIK BOK
NYTT: En ny logo og ny visuell profil kommer i tillegg til større størrelser når Never Denim nå re-lanseres. FOTO: BIK BOK Vis mer

Når det gjelder grønnvaskingkritikken som flere ganger har haglet særlig mot de store kleskjedene, mener hun det handler om å gjøre så godt man kan.

– Det er viktig å påpeke at det å produsere klær aldri vil bli 100 prosent bærekraftig. For oss handler det om å ta de riktige valgene underveis så vi kan gjøre det vi gjør samtidig som vi er ansvarsfulle ovenfor menneskene vi jobber med, kloden vi bor på, og kunden som kjøper klærne våre. Vi er langt fra perfekte, men vi gjør så godt vi kan.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer