Ada Martini Strøm

(Rolle)modellen: - Å leve bærekraftig blir sett på som noe vi må ofre noe for

Modell og forfatter Ada Martini Strøm har tatt et grønt standpunkt. Nå skal hun guide andre til et mer bærekraftig liv.

GRØNN GLAM: Modell Ada Martini Strøm sier nei til å jobbe med merker som ikke er bærekraftige. FOTO: Christine Kofstadmoen
GRØNN GLAM: Modell Ada Martini Strøm sier nei til å jobbe med merker som ikke er bærekraftige. FOTO: Christine Kofstadmoen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For halvannet år siden bestemte Ada Martini Strøm (32) seg for å gjøre det utenkelige. Til tross for at hun jobbet som modell på fulltid, begynte hun å takke nei til å jobbe med klesmerker som ikke var grønne nok. Og det er bare én av måtene hun har benyttet yrket sitt og sosiale medier til aktivisme de siste årene.

– Det er det man kan kalle en modningsprosess, sier Strøm til KK.

Det er blant annet denne prosessen hun åpner opp om i klimaboken Green Glam. Der får leseren en insiders konkrete tips for å leve mer bærekraftig, flettet sammen med personlige historier fra både jobb og privatliv. Strøm har fått kjenne på kroppen hva det vil si å være bærekraftig, og hva som ikke er bærekraftig, mer enn én gang.

– Når det kommer til klimakrisen, tenker jeg at vi må starte et sted. Og den gangen var det naturlig for meg å begynne å se på hvor jeg har størst påvirkningskraft selv; gjennom yrket mitt som modell.

Takker nei til jobber

Det var for rundt seks år siden at det for alvor begynte å demre for henne hvor alvorlige klimautfordringene vi står overfor er. Samtidig passet det med det faktum at hun allerede hadde merket seg hvordan motebransjen stadig speedet opp; Kleskolleksjonene ble mer omfattende, plaggene flere og kvantitet trumfet kvalitet.

– Hvordan kan det være mulig at kleskolleksjonene blir større og større og trendene går raskere og raskere, når kloden egentlig trenger det motsatte?

Som for så mange andre, ble koronapandemien en dytt – en slags tvungen pause som igjen førte til tid til refleksjon. Etter første fase av pandemien, etter første gjennomgåtte lockdown, kjente Strøm at hun var ferdig med å føle på de store motsetningene i motebransjen.

Da satte hun foten ned i form av å takke nei til alle jobbforespørsler fra merker som ikke gjør en innsats for klimaet.

DEBUTERER: Strøm debuterer med en bok om bærekraft. FOTO: Christine Kofstadmoen.
DEBUTERER: Strøm debuterer med en bok om bærekraft. FOTO: Christine Kofstadmoen. Vis mer

– Det er en evalueringsprosess hver eneste gang. Jeg går veldig grundig til verks når får inn en forespørsel som jeg ved første øyekast ser på som aktuell. Jeg stiller alle potensielle kunder de samme spørsmålene; om arbeidsforhold, åpenhet, materialer, sertifiseringer og målsetninger ut i fra fra en sjekkliste jeg selv har utviklet.

Reaksjonene på Strøms grønne standpunkt har for det meste vært positive. Managementet hennes tar seg av avslagene, og hun har møtt flere andre modeller som også har tenkt tanken – eller som i det minste er skjønt enige om at det er på høy tid å gjøre endringer.

– For meg er ikke målet at noen skal være helt perfekte og ha svarene på alt, men at de skal være åpne og villige til å gi svar.

– Ikke den enkleste veien

Ifølge Ada er åpenhet det viktigste verktøyet vi har nå, på et stadie hun beskriver som tidlig i omstillingsprosessen.

– Det jeg nå, med halvannet års erfaring med disse evalueringene, er det jeg vektlegger mest åpenhet. Men jeg tror dette vil utvikle seg ettersom motebransjen presses til å ta større grep, sier hun.

– Det holder ikke lenger å «putte sminke på grisen» med nyord og fancy markedsføring, understreker hun.

Strøm sier evalueringsprosessen hun gjennomgår for hver kunde er svært lærerik. Og i konstant utvikling, i takt med hva hun lærer. Det veier opp for utfordringene dette bærer med seg.

– Det er utvilsomt et valg som har gjort at jeg filtrerer ut majoriteten av potensielle jobber! Men jeg var på en måte klar over at det ikke ville være den enkleste veien å gå, og jeg har nok motivasjon i å vite at det valget jeg har tatt kan bidra til den endringen vi trenger nå, forteller hun.

STILLER KRAV: Den norske modellen stiller krav til merkene hun jobber med. Er de ikke bærekraftig nok får de avslag. FOTO: Christine Kofstadmoen.
STILLER KRAV: Den norske modellen stiller krav til merkene hun jobber med. Er de ikke bærekraftig nok får de avslag. FOTO: Christine Kofstadmoen. Vis mer

– Still spørsmål

Fokuset på bærekraft i motebransjen er i dag større enn noen gang. Men det er ikke nødvendigvis lett å navigere denne kommunikasjonen som forbruker. Det er Strøm klar over - og innrømmer at det er noe hun ofte får spørsmål om: Hvordan kan man selv finne ut av om et merke faktisk er bærekraftig eller bærekraftig nok?

– Jeg synes det beste er å gjøre sin egen research. Å undersøke om merket adresserer bærekraftig produksjon, åpenhet og/eller arbeidsforhold. Og så - ta et skritt tilbake for å se om de virkelig gjør noe, eller om de bare grønnvasker.

Strøm mener det er «ganske lett» å skille merkene som faktisk forsøker å gjøre en innsats fra de som ikke egentlig gjør noe. Likevel kan det være lett å la seg villede av hvordan et merke kommuniserer og hva de helst vil fokusere på. Hun håper at et rammeverk som peker forbrukerne i riktig retning kommer raskt på plass.

– Finner man ikke det man leter etter, så tror jeg man bare må begynne å stille spørsmål. Enten ved å sende e-post eller ved å kontakte merket på sosiale medier.

STILL SPØRSMÅL: Ada Martini Strøm oppfordrer forbrukerne til å stille spørsmål før de kjøper. – Er det for billig, er det andre som har tatt regninga for deg. FOTO: Christine Kofstadmoen.
STILL SPØRSMÅL: Ada Martini Strøm oppfordrer forbrukerne til å stille spørsmål før de kjøper. – Er det for billig, er det andre som har tatt regninga for deg. FOTO: Christine Kofstadmoen. Vis mer

– Det er jo ikke alle som har tid eller energi til å gjøre det på denne måten, og det skjønner jeg. Da er det en tanke at man tar en fot i bakken før man kjøper noe. Er det mulig å finne det brukt? Er det noe man egentlig kan klare seg uten?

Strøm minner også om å tenke pris. Det er ifølge henne en svært viktig indikator.

– Er det for billig, er det andre som har tatt regninga for deg. Antageligvis under helt forferdelige arbeidsforhold, sier hun.

Livsregler fra en (rolle)modell

Da Strøm bestemte seg for å satse på modellkarrieren, var hun 19 år. Hun ble oppdaget av en modellagent på Colosseum kino i Oslo i 2009 - og tenkte at det kunne jo ikke skade å i det minste prøve seg.

Ti år senere, har hun jobbet fulltid i både Paris og New York, for velkjente merker som alt fra Karl Lagerfeld, Loreal, Steve Madden og Comme des Garcons til Abercrombie & Fitch og Topshop. Men egentlig var det langt fra det som var planen. Hun var nemlig bare et par uker unna studieoppstart i økonomi i England. Men Strøm tror på tilfeldigheter. Og på å ta sjanser. På å hoppe uti, å være uredd.

– Jeg har lært at det lønner seg og er givende å tørre å kaste seg uti, prøve noe nytt, reise, være litt uredd, ta sjanser, og ikke alltid velge den tryggeste veien.

(ROLLE)MODELL: Strøm lever mer bærekraftig. FOTO: Christine Kofstadmoen.
(ROLLE)MODELL: Strøm lever mer bærekraftig. FOTO: Christine Kofstadmoen. Vis mer

Modellkarrieren har også vist henne hvor mye av livet som koker ned til tilfeldigheter. Og at man må ha troen på seg selv, midt oppi det hele, uansett hva.

– Man kan jobbe beinhardt og nå målene sine, og det kan være helt fantastisk. Men man kan også jobbe enda hardere, og så ikke nå målene sine likevel, sier hun.

Når vi spør hva slags råd hun hadde gitt en yngre versjon av seg selv om hun hadde fått sjansen, er det nettopp dette: Ta sjanser, våg, gjør, og absolutt ikke gi opp.

– Men i enkleste form hadde jeg bedt henne gjøre masse yoga mye tidligere!

Fra postordrekataloger til sosiale medier

Etter mange år i motebransjen har Strøm vært vitne til det ene og det andre. Som for eksempel at sosiale medier har bidratt med noe interessant, at det har vært et taktskifte og at ageism er en illusjon.

– Det har vært veldig spennende å være med fra tiden før sosiale medier. Da jeg begynte, gikk det i postordrekataloger, og det var et helt annet tempo. Det var færre antrekk på jobb, det var bedre kvalitet.

Når alt begynte å handle om nettsalg, stadig større kolleksjoner og annonser på sosiale medier, var både fast fashion-merkene og de store merkene enige.

– Det skjedde et taktskifte i bransjen, hvor ting bare gikk fortere og fortere. Det er noe av det jeg har reflektert mest over: Det evige jaget, forbrukskarusellen som aldri slutter å spinne, forteller Strøm.

Så hvor bør veien gå videre herfra?

– I tiden fremover må man normalisere gjenbruk, men også sørge for å få med hele historien til plaggene i markedsføringen. Det er et overfokus på materialer. Minst like viktig er for eksempel hvem som har laget plaggene, sier hun.

BOKDEBUT: Boken Green Glam er Strøms første.
BOKDEBUT: Boken Green Glam er Strøms første. Vis mer

Hun etterlyser også tydelige felles målsettinger for en bærekraftig omlegging.

– Jeg tenker at man med fordel kan bli litt mer uredde for å snakke om bærekraft, og så prøve å gjøre det på litt nye måter også. Jeg har forståelse for at mange er redde for å bli anklaget for grønnvasking, men det fører til at mange unngår temaet helt.

– Vi har ikke tid til å være så redde. Man må våge å snakke høyt om det sammen, og slutte å forvente at man skal være helt perfekt før man har en mening om noe. Det er ikke enten eller lenger - bærekraft må få en naturlig plass i alt vi gjør.

– Å bry seg er på agendaen

I tillegg til det ansvaret som følger med å være en miljøversting, har motebransjen også et moralsk ansvar, mener Strøm. Det følger med det å ha stor påvirkningskraft.

– Moten skal jo definere hvilken smaksretning som er in i samfunnet. Da tenker jeg at den burde spille på lag med en trygg fremtid – ikke bare salgstallene for i år og neste år, slår hun fast.

Strøm sier hun er glad for at flere modeller i dag benytter plattformen sin til aktivisme.

– Mer av det! Jeg digger at det å bry seg er på agendaen. Modeller og influencere er jo litt som levende reklameplakater for klær. De har stor innflytelse, og desto viktigere er det at de tør å ta et standpunkt.

Mistet foreldrene

Bærekraft har preget livet og karrieren til Strøm. Men det er også andre hendelser på det mer personlige planet som har satt dype spor. I oppveksten var realiteten slående uvanlig: to foreldre med kreft. Kreft som skulle få en dødelig utgang.

Strøm omtaler hver av foreldrenes bortgang som en form for vendepunkt i livet. Modellkarrieren, og det å ha muligheten til å reise vekk, var viktige distraksjoner. Erfaringene har fått henne til å sette relasjonene i livet veldig høyt.

– Jeg har sett hvor lite det betyr å ha mange ting når helsen svikter. Det viktigste for meg er helsetrygghet, nærhet til de jeg er glad i, og tid sammen.

Viljen til og evnen til å jobbe hardt har bestått. Mens hun fortsatt jobbet fulltid som modell, ble hun i 2016 medeier i selskapet Spiff. De lanserte egen spareapp, bygget på nettopp bærekraftige verdier.

– Kombinasjonen av å jobbe med sparing på den ene siden og veldig mye fast fashion på den andre siden, gjorde nok at jeg ble bevisst på hvor mye sterkere stemmene som oppfordrer til overforbruk er, kontra de som vil det motsatte, forteller Strøm.

Ingen pekefingre

Selv har hun oppdaget hvordan det å leve mer bærekraftig føles godt, og hvordan det som er gunstig for planeten ofte går hånd i hånd med det som er gunstig for oss.

Boken, som hun tror og håper kan beskrives som en «oppløftende og positiv klimaguide» har fokus på det Strøm tror virkelig monner - med en dose humor, helt uten strenge pekefingre. Fordi det skal føles godt å leve bærekraftig.

– Det er mange ting her som har gjort livet mitt bedre. Det å leve bærekraftig blir ofte sett på som noe vi må gi opp eller ofre noe for, men det er så mange ting som kan bidra til å berike livene våre også. Som bare det at man er mer bevisst, sier Strøm.

– Jeg føler at det å leve mer bærekraftig, rett og slett er bærekraftig for oss mennesker også.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer