Nei, det er kanskje ikke så overraskende at nettopp blomster gjerne gjør seg gjeldende på catwalken for vår- og sommersesongen. Det skulle jo egentlig bare mangle.
For blomster er jo synonymt med lysere tider. Som når den første hestehoven sprenger seg opp gjennom asfalten, eller når syrinen blomstrer.
Den mest kjente blomsten av dem alle, rosen, har en helt spesiell rolle i motebildet. Den er en slags udødelig klassiker som, ikke ulikt moten for øvrig, med jevne mellomrom dukker opp i motebildet. Igjen og igjen. Nå er den tilbake. Helt tilfeldig er det ikke. For rosen er et av våre sterkeste kjærlighetssymboler.
Kanskje er det akkurat det vi trenger nå i en verden i krise. Vi legger riktignok to år med pandemi bak oss, men krig, økonomisk og politisk uro og miljøkriser gjør verden til et uforutsigbart sted.
Og moten, den skal som kjent speile samtiden. Eller også tilby et pusterom, en virkelighetsflukt, en trygg havn og et lys i mørket. Ikke så rart, da, at designerne og motehusene snakker rosespråket og sier det med blomster.
