Oktober er Rosa sløyfe-måned, og også i motebransjen er det fokus på Rosa sløyfe-aksjonen denne måneden.
Lindex er blant aktørene som hvert år samler inn penger til kreftforskning. I år samlet den svenske kleskjeden sammen med kundene sine inn en rekordhøy donasjon til Rosa sløyfe-aksjonen.

- Jeg burde ha stolt på at noe var galt
Årets donasjon på alle av kleskjedens salgsmarkedet utgjort 16,6 millioner kroner, hvorav over 3,8 millioner kroner ble samlet inn til Rosa sløyfe i Norge.
– De fleste av Lindex sine kunder og ansatte er kvinner, og det gjør at vi føler et ekstra stort engasjement og en sterk vilje til å støtte kampen mot brystkreft. Vårt mål er å samle inn mest mulig penger hos våre kunder til forskning og øke kunnskapen om brystkreft. Engasjementet til våre ansatte er fantastisk, noe som gjenspeiler rekordbeløpet som vi år stolt donerer til Rosa sløyfe, sier pressekontakt i Lindex Nina Haugen til KK om rekorddonasjonen.
Siden oppstarten i 2003 har den svenske kleskjeden samlet inn over 167,5 millioner kroner til kreftforskning, hvorav 40 millioner kroner til Rosa sløyfe i Norge. Det skjer gjennom ulike aktiviteter som for eksempel spesialdesignede kolleksjoner, shopping-eventer samt salg av Kreftforeningens egne produkter i butikk.

Tuva måtte fjerne det ene brystet som følge av kreftdiagnose

– Vi er utrolig takknemlig for det store engasjementet Lindex har for brystkreftsaken. I snart 20 år har dere latt kundene deres støtte livsviktig kreftforskning. Pengene dere samler inn, har allerede hjulpet brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden. Vi vil også takke dere for at dere er med på å bevisstgjøre alle kvinner som kommer innom butikkene deres rundt omkring i landet om viktigheten av å følge med på forandringer i brystene sine, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.
Rekord tross korona
Rosa sløyfe slo i fjor alle rekorder. Aldri før har aksjonen gitt så mye penger til forskning. Det til tross for at arrangørene fryktet at de innsamlede midlene ville gå ned nå under koronapandemien.
Fjorårets tema for aksjonen var persontilpasset brystkreftbehandling. Det er fire forskere som nå får støtte til sine prosjekter. Alle har de som mål om å gjøre fremtidens brystkreftbehandling mer skånsom og treffsikker, skriver Kreftforeningen på sine nettsider.
– Ingen får nøyaktig den samme kreftsvulsten, og en behandling som fungerer hos noen kan ha liten effekt hos andre. Mer forskning på persontilpasset behandling gjør at vi på forhånd kan forutsi hva som vil hjelpe den enkelte pasient. Jo mer presis behandling, jo flere vil overleve og slippe senskader etter behandling, sier Ellen Harris Utne, styreleder i Brystkreftforeningen i en uttalelse.