Hun har en utdannelse i økonomi fra University of Edinburgh, en mor som både er advokat og siviløkonom, og en far som jobber i shipping. Det var denne retningen Julie Blystad (33) også skulle gå. Det var bare sånn.
- Det var økonomi og finans man liksom skulle holde på med, forteller Blystad når vi møter henne på den nye arbeidsplassen. En arbeidsplass som ikke er i nærheten av et advokatfirma eller revisorkontor.
Som utdannet økonom dro Blystad tilbake til Oslo og startet i jobben som revisor i PWC. Men i mai 2016 bestemte hun seg for å satse på noe hun hadde tenkt på mens hun både studerte og jobbet i PWC: t-skjorter.
- Jeg har vært interessert i klær, mote og snitt så lenge jeg kan huske. Jeg visste også at jeg en dag skulle starte mitt eget merke.
Så gjorde hun det. Hun forlot jobben i PWC og satset på drømmen om et eget merke som skulle fokusere på baseplagg.
- Jeg vet akkurat hvordan den perfekte, hvite t-skjorten skal være. Og hvordan den deilige, hvite skjorten skal sitte på deg.

Eventyret som startet på et loft

- Hva er det verste som kan skje?
Men selv om Blystad visste hvordan hun ville at alt skulle være, følte hun at hun manglet noe. Blant annet det å faktisk tegne plaggene. Hun ble med på å starte butikken YME i Oslo. Noe hun mener var med på å gjøre henne klar for å starte sitt eget.
- Da fikk jeg den businessdelen og motedelen i en og samme jobb. Det var også her jeg skjønte at ideen jeg alltid har hatt kan funke. Jeg møtte stadig kunder som ikke ville ha de mest elleville plaggene, men som heller var på utkikk etter brød og melk-varer. Så jeg sluttet i YME og bestemte meg for å bare gjøre det. Hva er det verste som kan skje?
Hun møtte guttene som startet Swims. Et norsk firma som store penger på alt fra kalosjer til jakker. Deretter fant hun noen som kunne tegne plaggene som hadde brent seg fast i hjernen hennes. Etter det gikk ting unna.
I 2016 ble baseplaggmerket Julie Josephine født. Samme året åpner hun en nettbutikk. Nøyaktig ett år senere, mai 2017, står hun med nøklene i hånden til sin helt egne butikk på Frogner. Vegg i vegg med Jan Thomas og Marte Krogh. I 2020 bestemte merket seg for å bytte lokale, men bare et steinkast unna deres forrige butikk.

- Du sier «det var økonomi og finans man skulle holde på med», hva sa foreldrene dine da du ville satse på mote?
- Pappa har alltid sagt til meg at jeg må jobbe med mote. For det er det eneste jeg snakker om! Jeg elsker det! Han har startet sitt eget selv, og visste at du må bare gjøre det du brenner for. Det er da du blir god. Ikke ved å sitte på et kontor og gjøre jobben halvveis.
Veggene i hennes lekre Frogner-butikk er like hvite som denne t-skjorten Julie snakker om. Så, hvordan ser den egentlig ut?
- Den skal ha en perfekt halskant, ikke for langt ned, ikke for lang opp. Ermene skal gå godt over skuldrene og ikke skjæres midt på skuldrene som mange gjør. Den skal ha det rette stoffet og den skal heller ikke være så dyr, men samtidig ikke for billig.

Disse damene lager Norges mest populære kjoler

Moteindustrien i Norge er ikke stor, og det skal litt til for å klare seg i bransjen. I september 2017 ble det kjent av Moods of Norway er konkurs. Den norske moteuken tok slutt i 2013, men ble erstattet av Oslo Runway noen år senere.
Men nå skjer det også forandringer i denne moteuken, og som et nytt merke er konkurransen stor og det er mange om beinet. Hvor lett er det egentlig å slå gjennom i motemarkedet hvor det allerede finnes et hav av t-skjorter og skjorter?
- Folk er ekstremt positive når du sier at det er et norsk merke. Men vi må vise hvorfor vi er så spesielle i forhold til både internasjonale og norske merker. Man må være sikker i sin sin sak, for det ligger mange tanker og timer bak vært snitt og søm.
Selv om Julie la livet i PWC bak seg, anbefaler hun alle som sitter på en slik drøm om å gjøre det samme som henne: ta en utdannelse.
- Jeg angrer ikke et sekund på at jeg har studert økonomi. Den er så god å ha med seg! I tillegg må man tørre å satse og ikke være redd for å falle. Smør deg med tålmodighet, for ting skjer ikke over natten.

Hilde står bak bryllupskjolen «alle» vil ha
