Det har vært skrevet mye om kunstig intelligens de siste par årene. Også i moteverdenen har trenden gjort seg gjeldende.
Modeller og influensere er blant de som nå har fått digitale utfordrere. Og det er ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å snu. Heller snarere tvert imot.
Skrev historie
Nylig lanserte luksusmotehuset Prada for første gang en virtuell muse som ansikt utad og ambassadør for en duftserie.
Candy, oppkalt etter duften hun fronter, ble til som et resultat av en feil i systemet, en såkalt glitch, og selv om hun ikke er ekte tillegges hun både menneskelige egenskaper og sin helt egen historie.
Det var også tilfellet med verdens første kunstige influenser, Miquela Sousa, som kom inn som et friskt pust i moteverdenen i 2018. Den da 19 år gamle influenseren, bosatt i Los Angeles, jobbet som modell og gjorde karriere som artist.
Men Sousa fikk ikke råde grunnen i det virtuelle universet lenge. Kort tid etter entret nemlig Bermuda den sosiale medie-sfæren. Hun var Sousas strake motsetning, og havnet, ikke overraskende, raskt i en oppkonstruert krangel med sin kunstige influenser-kollega.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger