Virtuelle modeller

Ser du hva som er så spesielt med denne modellen?

Bør modeller og influensere frykte for jobbene sine?

VIRTUELL: Prada lanserer sin aller første virtuelle muse som ansikt utad for sin nye duft. Det blir stadig mer vanlig i moteverdenen. FOTO: Prada
VIRTUELL: Prada lanserer sin aller første virtuelle muse som ansikt utad for sin nye duft. Det blir stadig mer vanlig i moteverdenen. FOTO: Prada Vis mer
Publisert

Det har vært skrevet mye om kunstig intelligens de siste par årene. Også i moteverdenen har trenden gjort seg gjeldende.

Modeller og influensere er blant de som nå har fått digitale utfordrere. Og det er ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å snu. Heller snarere tvert imot.

Skrev historie

Nylig lanserte luksusmotehuset Prada for første gang en virtuell muse som ansikt utad og ambassadør for en duftserie.

Candy, oppkalt etter duften hun fronter, ble til som et resultat av en feil i systemet, en såkalt glitch, og selv om hun ikke er ekte tillegges hun både menneskelige egenskaper og sin helt egen historie.

Det var også tilfellet med verdens første kunstige influenser, Miquela Sousa, som kom inn som et friskt pust i moteverdenen i 2018. Den da 19 år gamle influenseren, bosatt i Los Angeles, jobbet som modell og gjorde karriere som artist.

Men Sousa fikk ikke råde grunnen i det virtuelle universet lenge. Kort tid etter entret nemlig Bermuda den sosiale medie-sfæren. Hun var Sousas strake motsetning, og havnet, ikke overraskende, raskt i en oppkonstruert krangel med sin kunstige influenser-kollega.

Men mens Sousa har rundet over tre millioner (!) Instagram-følgere har Bermuda skarve 280 000. Det er dessuten lenge siden noen har hørt fra sistnevnte. Hun har nemlig ikke oppdatert Instagram-profilen sin på over ett år.

SKRIVER HISTORIE: Lil Miquela er den første digitale influenseren noensinne. FOTO: Instagram @lilmiquela
SKRIVER HISTORIE: Lil Miquela er den første digitale influenseren noensinne. FOTO: Instagram @lilmiquela Vis mer

Medieviter: – Påvirker bransjen

– Virtuelle modeller og influensere finnes allerede. Sånn sett har de en form for innvirkning på bransjen. Kanskje kommer flere digitale skikkelser til etterhvert som vi blir mer vant til at dette er en slags rolle i det digital motelandskapet, sier medieviter og førsteamanuensis ved Westerdals, Høyskolen Kristiania, Synne Skjulstad.

– Når nyhetens interesse er over er jo spørsmålet hvordan denne typen influensere videreutvikles og hvilken retning det hele da eventuelt vil ta.

ET BLAFF? Den virtuelle influenseren Bermuda har ikke lagt ut noe på Instagram på 59 uker. FOTO: Instagram @bermudaisbae
ET BLAFF? Den virtuelle influenseren Bermuda har ikke lagt ut noe på Instagram på 59 uker. FOTO: Instagram @bermudaisbae Vis mer

Skjulstad trekker paralleller til karakteren Max Headroom, den første «computer-genererte» tv-personligheten som dukket opp på skjermen på midten av 1980-tallet.

– Figuren ble etterhvert overeksponert, og forsvant både fra tv-skjermen og også fra oppmerksomheten vår, minnes Skjulstad.

– Åpenbare fordeler

Hun synes det er interessant at fremveksten av de virtuelle karakterene samsvarer med en helt motsatt tendens, nemlig at menneskelige influensere nå forsøker å fremstå som mer autentiske.

MEDIEVITER: Synne Skjulstad tror ikke fremveksten av virtuelle karakterer i motebransjen er tilfeldig. FOTO: Tove Sivertsen
MEDIEVITER: Synne Skjulstad tror ikke fremveksten av virtuelle karakterer i motebransjen er tilfeldig. FOTO: Tove Sivertsen Vis mer

Om modeller, influensere og andre i motebransjen bør frykte konkurransen vil hun ikke spå i. Fordelene er likevel åpenbare, sier Skjulstad til KK.

– Spesielt for de som har økonomiske interesser investert i dem. En digital karakter er jo unektelig langt enklere å ha med å gjøre enn en ekte person ettersom de ikke har egne meninger eller vilje, og ikke gjør ting på eget initiativ. Når det er sagt kan jo alltids de som styrer disse kontoene klare å tråkk i salaten de også. De er dermed ikke sagt at man unngår kontrovers selv med virtuelle karakterer.

MED PÅ LEKEN: Louis Vuitton har også kastet seg på trenden med å skape digital mote. Her til dataspillet League of Legends. FOTO: Louis Vuitton
MED PÅ LEKEN: Louis Vuitton har også kastet seg på trenden med å skape digital mote. Her til dataspillet League of Legends. FOTO: Louis Vuitton Vis mer

Ikke noe nytt

Skjulstad tror ikke det er tilfeldig at stadig flere virtuelle karakterer dukker opp nå.

– Vi ser fortsettelsen av de store omveltningene i medielandskapet som digitaliseringen av samfunnet fører med seg. Og det er særlig med motens inntog i spillindustrien i bakhodet, en milliardindustri, at fenomenet blir mer forståelig, forteller medieviteren.

Motehuset Balenciaga lanserte nylig en kolleksjon med digitale plagg som såkalte skins til dataspillet Fortnite. Disse ble også solgt som en egen fysisk kolleksjon via motehusets egne nettsider. Det skjedde kort tid etter at Balenciaga lanserte sin da nyeste kolleksjon i form av et dataspill under korona da mer tradisjonelle motevisninger ikke var gjennomførbare.

PÅ BALLEN: Motehuset Balenciaga viste sin kolleksjon som et videospill. FOTO: Balenciaga
PÅ BALLEN: Motehuset Balenciaga viste sin kolleksjon som et videospill. FOTO: Balenciaga Vis mer

– Digital datagrafikk har også utviklet seg slik at det er enklere å skape avanserte avatarer som lettere kan bevege seg på tvers av plattformer og formater. I tillegg utvikles det også i økende grad både digital programvare for klesdesignere samt at det dukker opp motehus som lager utelukkende digitale plagg, sier Skjulstad.

– Så det digitalt medierte har lenge vært en del av motefeltet, men fremstår på nye måter som kanskje gjør at vi blir mer oppmerksomme på det enn tidligere.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer