Tirsdag markerte den siste dagen for sesongens moteuke i Paris, og blant de som viste før redaktører, stylister, influensere og andre motepersonligheter vender nesa hjemover igjen var Chanel.

Her gjør den norske supermodellen comeback på catwalken
Det har du kanskje allerede fått med deg, for tirsdag ettermiddag ble sosiale medier nærmest oversvømt med bilder og video fra visningen alle snakket om.

Som alltid var det stor spenning knyttet til det erkefranske luksusmotehusets visning, som for første gang på åresvis ikke ble holdt i ærverdige Grand Palais i hjertet av Paris grunnet oppussing. I stedet hadde Virginie Viard bygget en replika av Carrousel du Louvre, der mang et moteshow ble holdt på 80- og 90-tallet.

Dette er trendene nordmenn håper kommer tilbake
Nei, vi er tydeligvis ikke ferdig med det utskjelte tiåret riktig enda. Men like mye som det var en videreføring av trenden vi har sett lenge nå, var visningen en hyllest til avdøde Karl Lagerfeld som var kreativ leder ved Chanel frem til sin død i 2019.

Rundt en hevet catwalk stod fotografene tett i tett og knipset vilt mens modellene smilte og lo, kastet på håret og vrikket på hoftene. «Catwalk-modeller er ikke akkurat kjent for sin vennlighet», skriver storavisa The Guardian syrlig.
De kaller kolleksjonen «sexy» og «morsom» og mener visningen hadde «personlighet». Det er ikke ulikt Lagerfelds visninger på sent 80- og tidlig 90-tall der supermodeller som Claudia Schiffer, Naomi Campbell og Helena Christensen smilte seg nedover catwalken.


Viard, som var Lagerfelds høyre hånd i en årrekke, tar en sjanse ved å transportere publikum tilbake til en gyllen tidsalder for Chanel, skriver WWD, ettersom hun risikerer å bli sammenlignet med sin forgjenger: «Men selv om den mediesky designeren aldri vil kunne matche Lagerfelds bombastiske nærvær, var dette en kundevennlig kolleksjon som vil gi penger i kassa», skriver nettmagasinet.

Mener Signe (21) er Norges nye supermodell

The Guardian kaller det «moteriktige hverdagsklær for de superrike» med kort-korte paljettkjoler, tyggegummirosa sett, sykkelshorts, skinn og magetopper. I tillegg til å fange tidsånden med 90-tallet som fortsetter å ha sitt klamme grep om motebildet, var visningen også en slags manifestering av moteverdenen etter korona. Og ikke minst et fortsatt nikk til generasjon Z som for alvor har fått øynene opp for kanskje spesielt den klassiske Chanel-drakten i tweed som den 18 år gamle amerikanske pop-sensasjonen Olivia Rodrigo bar en vintage variant av i Det hvite hus da hun møtte president Joe Biden tidligere i år.
Først lansert av Gabrielle Coco Chanel i 1956, er den svindyre drakten blitt en av motehistoriens kanskje aller mest toneangivende plagg noensinne.


Som vanlig var det celebre gjester som satt på første rad, blant dem Lily-Rose Depp, K-pop-stjerne Jennie Kim i Blackpink, Quannah Chasinghorse, Soo Joo Park, norske Kristine Frøseth og Kristen Stewart som forøvrig vil bli kledd i Chanel i rollen som prinsesse Diana i storfilmen «Spencer» som vil få premiere i desember.





SVINDYRT: «Hverdagsklær for de superrike», mener storavis. FOTO: NTB

