IKKE LA GJØRMEN TØRKE INN: Ifølge eksperten kan gjørme og sørpe trekke seg inn i overdelen av skoen og skape unødvendig slitasje, så skyll av dem før du setter skoene til tørk - UTEN å bruke ekstra oppvarming.  Foto: Tone Ruud Engen
IKKE LA GJØRMEN TØRKE INN: Ifølge eksperten kan gjørme og sørpe trekke seg inn i overdelen av skoen og skape unødvendig slitasje, så skyll av dem før du setter skoene til tørk - UTEN å bruke ekstra oppvarming. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

Vaske Joggesko

Ser joggeskoene dine slik ut?

De viktigste huskereglene når du skal vaske dem.

Selv om det begynner å bli litt kjøligere i luften, og været generelt kan være ganske uforutsigbart nå - er det ingen grunn til å droppe joggeturen ute.

Det gjelder bare å kle seg riktig.

Men med ruskevær og slapseføre kan joggeturen gå ganske hardt utover treningstøyet ditt - kanskje spesielt joggeskoene dine.

Så, hva kan du gjøre for at skoene ikke skal bli ødelagt eller illeluktende?

LES OGSÅ: Vonde knær av løping?

Skyll av skoene før du setter de til tørk

– Sko skal tåle å bli våte, men det er som regel en del problemer knyttet opp til nettopp dette, sier Henrik Nordtug, ved Löplabbet i Oslo, som også er mellomdistanseløper.

Spesielt når det er gjørmete ute.

PLEIE AV JOGGESKOENE ER VIKTIG: Spesielt nå som været og føre er ekstra sørpete og gjørmete.  Foto: Fotolia
PLEIE AV JOGGESKOENE ER VIKTIG: Spesielt nå som været og føre er ekstra sørpete og gjørmete. Foto: Fotolia Vis mer


Han forteller at sølevann og gjørme vil trenger seg inn i stoffet, og og at det kan gjøre stoffet i overdelen både stivt og porøst når det tørker.

– Er skoene blitt veldig møkkete er det lurt å spyle av det verste i dusjen, eventuelt med hageslangen eller lignende. Da vil overdelen på skoen holde seg bedre, og vil ikke bli like stiv og hard - i tillegg til at det bevarer passformen på skoen, sier Nordtug.

Hvis du lar de gjørmete skoene tørke inn, vil det nemlig føre til at slitestyrken i overdelen på skoene vil bli dårligere med tiden.

LES OGSÅ: Bytt ut sålen i joggeskoene

Slik unngår du illeluktende sko

Nordtug kan i tillegg fortelle at de våte joggeskoene dine helst bør lufttørke.

– Det beste er å ta ut innersålen, og la skoene stå til tørk. Er skoen gjennomvåt på grunn av regnet, eller fordi du har spylt av dem, kan du eventuelt fylle opp overdelen av skoen med avispapir. Da vil de tørke raskere.

Et annet vanlig problem når skoene begynner å bli slitne, er at de lukter vondt. Heldigvis finnes det også noen triks på dette området.

– For de fleste vil rene føtter og rene sokker være nok.

– Men det finnes flere produkter du kan bruke hvis du er veldig plaget av tåfis-lukt - noen alternativer er såler mot lukt, forskjellige deodoranter for føttene eller en type duft-baller du kan legge i skoene etter bruk.

I tillegg er det også en del kjerringråd du kan benytte deg av.

For eksempel eddik, natron eller å legge skoene en natt i fryseren, uten at jeg har noen formening om hvor godt det funker, forteller Nordtug.

– Pass også på at du ikke bruker samme sko til hverdags og på trening. Da vil ikke skoen få luftet seg nok, i tillegg til at både overdel og såle vil bli slitt raskere.

LES OGSÅ: Dette sier skoene dine om deg

Kan du vaske dem i maskinen?

Selv om produsentene og de som jobber i sportsbutikkene vil gi deg et klart nei på dette, er det mange som fortsatt vasker joggeskoene i vaskemaskinen, skriver Löplabbet på sine nettsider.

IKKE LA GJØRMEN TØRKE INN: Ifølge eksperten kan gjørme og sørpe trekke seg inn i overdelen av skoen og skape unødvendig slitasje, så skyll av dem før du setter skoene til tørk - UTEN å bruke ekstra oppvarming.  Foto: Adéle C. Blystad
IKKE LA GJØRMEN TØRKE INN: Ifølge eksperten kan gjørme og sørpe trekke seg inn i overdelen av skoen og skape unødvendig slitasje, så skyll av dem før du setter skoene til tørk - UTEN å bruke ekstra oppvarming. Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

For som de fleste sikkert har opplevd, holder det ikke alltid å skylle av skoene.

Før du setter i gang med å vaske joggeskoene i vaskemaskinen, er det imidlertid verdt å merke seg at det sliter mer på skoene enn en tur i hardt terreng. I tillegg går det an å begrense slitasjen det har på skoene med noen enkle grep:
 

  • Putt skoene i vaskeposer (slike som du bruker til bh-er)
  • Bruk maks 40 grader
  • Sett ned farten på sentrifugen
  • Bruk gjerne et skåneprogram (ull, silke)

  • Husk også at du ikke bør bruke varme når du skal tørke dem - enten det er en elektrisk skotørker eller varmekabler på gulvet.

    Da kan overdelen krympe og gjøre at sålen krøller seg opp. Dessuten har ikke mellomsålen i skoen godt av å bli for varm og tørr. Den mister spenst og elastisitet og får redusert sine støtdempende egenskaper betraktelig.

    – Så lenge du lar skoene tørke mellom hver treningsøkt og spyler av dem etter de verste gjørmeturene kommer du langt, sier Nordtug.

    Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: