Hva inspirerer et av verdens ledende luksushus til å gjøre som de gjør?
Det er spørsmålet når Cartier utforsker hva slags innflytelse islamsk kunst har hatt på de i utstillingen Cartier and Islamic Art: In Search of Modernity på Musée des Arts Décoratifs i motemetropolen Paris.

Her er superstjernen i norsk design
Ideen til utstillingen kom allerede for fem år siden, forteller Pierre Rainero, Director of Image, Style and Heritage hos Cartier.
– Denne utstillingen handler om noe som ikke bare er viktig for oss, men for hele smykkeverdenen. Det er første gang at den islamske kunstens innflytelse utforskes på denne måten. Og det er også første gang at smykkene analyseres på et nivå som dette, forteller han til KK.

Kopiering i motebransjen er et langt kapittel, og grensen er til tider hårfin mellom inspirasjon og kopi. «Aldri kopier, men skap», er mottoet til de tre Cartier-brødrene Louis, Pierre og Jacques som tar over familiebedriften etter faren Louis-François Cartier som grunnla Cartier i Paris i 1847. Inspirasjon kunne komme fra hvor som helst og hva som helst, men aldri fra allerede eksisterende smykker. Det var de tre skjønt enige om når de skulle ta smykkemerket videre inn i en moderne tid.

– Cartier har gjennom tidene vært inspirert av flere ulike kulturer, men denne har vært spesielt strukturell og gjennomgående. Det er tydelig at islamsk kunst har hatt særlig stor innflytelse på Cartier, forteller Rainero.


Det er særlig eldstesønnen Louis som skal få stor innvirkning på Cartier. Han interesserer seg for islamsk kunst, og blir raskt en av de viktigste samlerne på området. En utstilling med kunst fra Østen på det samme museet i Paris i 1903 blir et viktig vendepunkt, og preger formspråket hos luksushuset allerede kort tid etter.

Nå, 118 år etter, er islamsk kunst igjen temaet. Over 500 enkeltobjekter fra bøker, skisser, tegninger og fotografier til diverse objekter og selvsagt smykker lånt fra både offentlige og private samlinger og fra Cartiers egne arkiver er på plass.
Blant høydepunktene er hertuginnen av Windsors ametyst- og turkishalskjede og Elizabeth Taylors rubin- og diamantsmykke. Noe er opplagt inspirert av islamsk kunst, annet er mer intrikat.

– Det er første gang Cartiers kreative prosess er blitt så presist analysert og på en så omfattende måte, sier Rainero.

Utstillingen er todelt, og organisert kronologisk. Den første delen tar for seg utgangspunktet for interessen for islamsk kunst i Paris på starten av 1900-tallet, mens den andre viser Cartiers verker inspirert av islamsk kunst i nyere tid.

Karolines video gikk verden rundt: - Bra det kommer frem i lyset
Utstillingen i Paris står til slutten av februar. Da går den videre til Museum of Art i Dallas som sammen med Musée des Arts Décoratifs arrangerer utstillingen.

Det er ikke første gang Cartier samarbeider med museer. Det har de gjort siden 1983, forteller Rainero. Hva så med den kunstneriske friheten når det kommer til det kuratoriske ved slike utstillinger?
– Når vi samarbeidet med museer er det alltid eksterne kuratorer som gjør både utvalget og sammensetningen. Vi stiller med smykkene og kunnskapen, men selve «øyet som ser» skal alltid være eksternt.
