Shein

Shein-arbeidere får betalt så lite som 40 øre per plagg

Og jobber 18-timers skift.

ULTRA FAST FASHION: Den kinesiske nettgiganten Shein går så det griner, men kritikken hagler. FOTO: Shein.
ULTRA FAST FASHION: Den kinesiske nettgiganten Shein går så det griner, men kritikken hagler. FOTO: Shein. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvis du trodde fast fashion var dårlige nyheter, er ultra fast fashion hakket verre. Likevel fortsetter disse selskapene å vokse og vokse.

Og det til tross for at det stadig avsløres kritikkverdige forhold ved gigantene.

Arbeidere for den kinesiske nettbutikken Shein får betalt så lite som 40 øre per plagg, og mange jobber 18-timers skift.

Det kommer frem i dokumentaren «Untold: Inside the Shein Machine», hos den britiske nyhetskanalen Channel 4.

På noen av ultra fast fashion-gigantens kinesiske fabrikker skal arbeidere tjene maksimalt i underkant av 6000 norske kroner per måned på å produsere svimlende 500 plagg hver eneste dag.

STJERNESPEKKET: Tinashe på Shein-fest i fjor. FOTO: NTB.
STJERNESPEKKET: Tinashe på Shein-fest i fjor. FOTO: NTB. Vis mer

Andre som ikke er så «heldige» å ha fast lønn får betalt så lite som 40 øre per plagg.

Og nåde dem hvis de gjør en feil. Da kan lønna bli kuttet med hele to tredjedeler.

Helgefri kan de bare glemme. Arbeiderne ved Shein har fri bare én dag i måneden. Eller som en av de sier i dokumentaren:

– Det er ikke noe som heter søndag her.

– Dette er så langt fra bærekraftig som det er mulig å komme, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

Hun mener avsløringene er hårreisende.

KRITISK: Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. FOTO: Terese Samuelsen.
KRITISK: Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. FOTO: Terese Samuelsen. Vis mer

– Klær som produseres under ekstreme arbeidsforhold vil aldri være bærekraftige, og de holdningene til klær og mote som Shein bidrar til å skape er usunne og direkte farlige for folk og for kloden vår, fortsetter Riise til KK.

Shein sies å lansere opptil 10 000 nye produkter hver dag, og selskapet det går så det griner. I april i år ble den kinesiske nettgiganten verdsatt til svimlende 100 milliarder dollar. Det er mer enn H&M og Zara sammenlagt, ifølge Bloomberg.

Stadig avdekking av kritikkverdige forhold virker altså ikke å stikke kjepper i hjulene.

PÅ JOBB: En arbeider på en Shein-fabrikk i Kina. FOTO: NTB.
PÅ JOBB: En arbeider på en Shein-fabrikk i Kina. FOTO: NTB. Vis mer

Men hvorfor i all verden handler folk der?

– Shein har vokst i rekordtempo, blant annet takket være en utrolig utspekulert og aggressiv markedsføring på TikTok og svært lave priser. De lave prisene skyldes lave lønninger og lav kvalitet på varene, noe som heller ikke er bærekraftig, sier Riise.

For det er ikke bare dårlige arbeidsforhold som har gjort at kritikken tidvis har haglet.

Overforbruk er rett og slett selskapets forretningsmodell, og ved hjelp av influensere og flittig bruk av rabattkoder har Shein blitt enorme på sosiale medier.

Så hvordan unngår man å bli fristet?

GIGANTISK: Titusenvis av nye produkter spys ut hver dag. FOTO: NTB.
GIGANTISK: Titusenvis av nye produkter spys ut hver dag. FOTO: NTB. Vis mer

– Det handler om å stå imot det vanvittige presset og ikke bite på de utspekulerte markedsføringsstrategiene som Shein og andre som pusher ultra fast fashion tar i bruk. Hvis man hele tiden lar seg eksponere for kleshauls hvor influensere pakker ut flere titalls plastposer med splitter nye klesplagg er det fort gjort å få lyst på noe nytt selv.

Riise råder til å i første omgang sjekke ut bruktbutikker, Finn.no eller Tise hvis du trenger nye klær. Finner du mot formodning ikke det du trenger der så kan du oppsøke en «vanlig» fysisk klesbutikk.

– De fleste vanlige klesbutikkene er nå underlagt den nye åpenhetsloven, og må ha oversikt over arbeidsforholdene i produksjonen. Jeg er også en stor tilhenger av å bytte klær med venner, sier Riise.

Hun er klar på at aktører som Shein utgjør en trussel for en grønnere motebransje.

«KLESHAULS»: Tiktok har vært med på å gjøre ultra fast fahion-aktører som Shein store. FOTO: Tiktok.
«KLESHAULS»: Tiktok har vært med på å gjøre ultra fast fahion-aktører som Shein store. FOTO: Tiktok. Vis mer

– Shein og andre som pusher ultra fast fashion, truer med å reversere de få forbedringene som er kjempet fram i tekstilbransjen de siste årene, sier hun.

Disse faller nemlig ikke inn under norsk lovverk slik som Åpenhetsloven eller Miljøinformasjonsloven, som begge ifølge Riise er viktige verktøy for å sikre innsyn og også for å ansvarliggjøre kleskjedene selv.

– Jeg håper virkelig at politikerne ser hvilken trussel disse aktørene utgjør og tar kontroll.

Det er ikke første gang den kinesiske giganten har fått på pukkelen for å utnytte sine ansatte. I fjor avslørte en rapport at flere ansatte jobbet opptil 75 timer i uken. Shein sa at de ville undersøke forholdene.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer