NORSK DESIGN: Silvia Filip Endresen har jobbet med luksusskjorteproduksjon for blant andre Giorgio Armani. Nå lager hun skjorter tilpasset den skandinaviske mannskroppen, under merket Ulv. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg
NORSK DESIGN: Silvia Filip Endresen har jobbet med luksusskjorteproduksjon for blant andre Giorgio Armani. Nå lager hun skjorter tilpasset den skandinaviske mannskroppen, under merket Ulv. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg Vis mer

Silvia Filip Endresen

Silvia Filip Endresen lager herreskjorter for norske mannekropper

Etter åtte år forlot hun klesimperiet til Giorgio Armani for å satse på kjærligheten i Norge, og for å lage den perfekte skjorten til den norske (viking)mannen.

– Norske menn er så flotte, så de fortjener en flott skjorte som er laget for dem, sier Silvia Filip Endresen, tekstilingeniøren med erfaring fra blant annet skjorteproduksjonen til Giorgio Armani. 

Nå sitter hun i et showroom på Fornebu med sin andre kolleksjon av herreskjortene laget spesielt med tanke på den nordiske, kraftige mannen. Merket har hun gitt navnet ULV.

– Skjortene mine er for nordiske menn, og jeg vil at de skal gi en eim av vikingen, av styrken og kraften så lå latent i ham, forklarer Endresen som startet sin motekarriere for snart 16 år siden i hjemlandet Romania.

Her arbeidet hun i en fabrikk som produserte luksusskjorter for blant andre Bagutta, Cerutti og Giorgio Armani. Herfra ble hun headhuntet til å lede Armanis skjorteproduksjon i Tunisia – en jobb hun hadde i åtte år, fram til kjærligheten og hennes norske mann brakte henne til Skandinavia. (Psst: Norske Adrian Stene (18) er modell for Valentino, Louis Vuitton og Prada!)

LES OGSÅ: Slik bruker du kjærestens skjorte

Sterke menn i små skjorter

Da Endresen flyttet til Norge la hun merke til at norske menn gikk i skjorter som ikke passet dem helt.

– Jeg tenkte: Hvorfor har de så korte ermer? Hvorfor bruker de for små klær? Det får dem til å se mindre ut!

Endresen skjønte at norske menn går i skjorter som er laget for sydeuropeiske kropper, og bestemte seg for at hun ville lage skjorter som var skreddersydd for dem.

– Jeg brukte mye tid i begynnelsen på å måle opp nordiske menn, for den nordiske kroppstypologien er veldig annerledes fra den man finner sør i Europa. Norske menn er høyere, har brede skuldre og lange armer. I tillegg er musklene delikate og ikke så klumpete. Det er en vakker typologi, sier hun.

LES OGSÅ: Tom Ford takket nei til å kle opp Melania Trump - da måtte Donald Trump si noe

Skjortene kuttes og sys i Romania, i en fabrikk med italienske eiere, som har produsert italienske skjorter siden 1992. Det er økologisk bomull, framstilt av Canclini, det fremste bomullsveveriet i Italia.

MANN FOR SIN KRAGE: Kragen er noe av det vakreste på en skjorte, mener Silvia Filip Endresen.   Foto: Kristian Dale
MANN FOR SIN KRAGE: Kragen er noe av det vakreste på en skjorte, mener Silvia Filip Endresen. Foto: Kristian Dale Vis mer

- Kvalitet har naturligvis en pris, derfor ligger startprisen på skjortene på 1800 kroner. Men jeg mener det er en pris verdt å betale for å ikle seg en så vakker skjorte, sier Endresen.

LES OGSÅ: Frances Bean Cobain er Marc Jacobs' nye ansikt utad

Inspirert av vikinger

Endresen nøyer seg ikke bare med bare å sy skjortene etter den nordiske mannskroppen – hun ønsker også at selve merket skal reflektere en nordisk ånd.

– En viktig del av forarbeidet lå faktisk i å dra til Vikingskipmuseet. Jeg ville få den riktige energien i arbeidet mitt. Den fant jeg i Osebergskipet, som er så majestetisk, sterkt og vakkert, sier hun.

Nettbutikken for skjortene lanseres nå i mars. Her vil det også selges slips og mansjettknapper.

Endresen har tro på at det er et marked for skjortene hennes i Norge.

– Norge er et ungt, men voksende moteland, og det er mye iver og entusiasme i bransjen. I tillegg ser jeg at forbrukerne blir mer og mer kvalitetsbevisste, sier skjortedesigneren.

LES OGSÅ: Prinsesse Märtha strålte i norsk design

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: