Gucci

Sjokkexiten skapte overskrifter. Nå er etterfølgeren klar

Han tar over sjefsstolen i lukusmotehuset.

GUCCI: Det italienske luksusmotehuset får ny sjef. FOTO: NTB.
GUCCI: Det italienske luksusmotehuset får ny sjef. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Da nyheten om at Alessandro Michelle var ferdig i Gucci kom sånn helt på tampen av november i fjor var en hel moteverden tilsynelatende sjokkskadet.

Nå, bare to måneder senere, er en ny kreativ leder for luksusmotehuset klar.

Michelle blåste nytt liv i det italienske motehuset under sine neste åtte år der.

Hans eklektiske design fridde til en ny og yngre målgruppe, visningene hans gikk ofte viralt og Gucci var igjen på alles lepper.

PÅ CATWALKEN: Gucci er de siste årene blitt aller mest kjent for sitt eklektiske design. FOTO: NTB.
PÅ CATWALKEN: Gucci er de siste årene blitt aller mest kjent for sitt eklektiske design. FOTO: NTB. Vis mer

Han tok dessuten en rekke tidsriktige grep som for eksempel å snu den tradisjonelle motekalenderen på hodet ved å kutte ned til bare to visninger i året; sesongløse og delvis også kjønnsnøytrale i et forsøk på å ta et oppgjør med motens kjønnsbestemte arketyper og et utdatert skjønnhetsideal.

Men så var det altså over. Etter sju år i sjefsstolen, og hele to tiår ved motehuset.

SJOKKEXIT: Alessandro Michelle måtte takke for seg som kreativ leder ved det italienske luksusmotehuset. FOTO: NTB.
SJOKKEXIT: Alessandro Michelle måtte takke for seg som kreativ leder ved det italienske luksusmotehuset. FOTO: NTB. Vis mer

Det er Sabato De Sarno som nå tar over etter Michelle som kreativ leder for Gucci.

Han kommer fra et annet italiensk luksusmotehus, Valentino, der han har tilbragt de siste 13 årene. Før det har han jobbet for blant andre Dolce & Gabbana.

EKSTRAVAGANT: Michele sitt design var lekent, fargerikt og eklektisk. FOTO: NTB.
EKSTRAVAGANT: Michele sitt design var lekent, fargerikt og eklektisk. FOTO: NTB. Vis mer

Hans debut for Gucci vil være kolleksjonen som vises under moteuken i Milano i september. Ready-to-wear-kolleksjonen for FW23 som vises i februar er i likhet med herrekolleksjonen som ble vist under herremoteuken designet av designteamet.

De Sarno delte selv nyheten på Instagram.

«Jeg er stolt, beæret, rørt og spent», skriver han blant annet til sine 34 000 følgere.

– Jeg er stolt over å bli med i et hus med en så ekstraordinær historie og arv, som gjennom årene har vært i stand til å ta i mot og verne om verdier jeg tro på. Jeg er rørt og glad for å bidra med min kreative visjon for merket, sier han i en uttalelse.

I ALLE DRAGER: Michele visste å overraske på catwalken. FOTO: NTB.
I ALLE DRAGER: Michele visste å overraske på catwalken. FOTO: NTB. Vis mer
HODELØST: Modellene bar en tro kopi av sitt eget hode under armen på denne Gucci-visningen. FOTO: NTB.
HODELØST: Modellene bar en tro kopi av sitt eget hode under armen på denne Gucci-visningen. FOTO: NTB. Vis mer

Om De Sarno vil ta opp tråden fra Alessandro Michelles Gucci eller om han vil gå egne veier gjenstår å se. Men det er ingen tvil om at luksusgruppen Kering, som eier Gucci, har store forventninger – både designmessig, men også kommersielt – til det luksusmotehusets nye kreative leder.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer