Hudpleie:

Skal være som vin for huden din

April Gargiulo mener hudpleie er som god vin.

KULTMERKE: Californiske Vintner's Daughter har fått kultstatus. FOTO: PRODUSENTEN
KULTMERKE: Californiske Vintner's Daughter har fått kultstatus. FOTO: PRODUSENTEN Vis mer
Publisert

Det er en jungel der ute. Men med mer eller mindre jevne mellomrom dukker det opp skjønnhetsmerker som får status som såkalte kultmerker. Nå lanseres ett av disse for aller første gang i Norge.

Det som skiller californiske Vintner's Daughter fra mange andre hudpleiemerker er at grunnlegger April Gargiulo hadde null og niks med skjønnhetsverdenen å gjøre. Hun kommer fra en bakgrunn innen vin.

– Det høres kanskje svevende ut, men jeg ville bygge et hudpleieselskap på det samme filosofiske grunnlag som vinens verden, forteller April Gargiulo til KK.

HUDPLEIEGRUNDER: April Gargiulo står bak hudpleiemerket Vintner's Daughter. FOTO: PRIVAT
HUDPLEIEGRUNDER: April Gargiulo står bak hudpleiemerket Vintner's Daughter. FOTO: PRIVAT Vis mer

For var det én ting hun visste var det nettopp hvordan hun skulle utvinne de fineste ingrediensene fra planteriket.

Det hadde hun og familien gjort i en årrekke på vingården i Napa Valley i California i USA. Nå ville hun ta med seg denne erfaringen inn i hudpleieverdenen.

Men det var lettere sagt enn gjort.

– Jeg er blitt avvist gang på gang av noen av landets fremste laboratorier. De sa at ingen lager produkter slik jeg ønsker, og at de kun ville gjøre det dersom vi endret formularene våre til «raskere» og «enklere» alternativer, forteller hun.

Men April stod på krava, og nektet å inngå kompromisser som gikk på akkord med det hun selv hadde erfart fra vinlaging, nemlig at ting tar tid. Kun de aller beste ingrediensene var godt nok før de, som en god vin, gikk gjennom ukelange, temperaturkontrollerte prosesser.

– Finnes ikke snarveier

I 2013 lanserer hun sitt første produkt, et aktivt botanisk serum som tok fire år å fremstille. Hver flaske tar tre uker å lage.

Men med bakgrunn i vin der en flaske tar tre år å lage, føltes tre uker som ingenting.

– Det finnes ikke noe som heter snarveier. Vil man ha det aller beste, så må man hedre den intensjonen hele veien frem.

Produktet, som ifølge April er «så mye mer enn bare en ansiktsolje», har vunnet en drøss med priser og er blant annet blitt kalt «ansiktsoljen over dem alle».

Det skader heller ikke at en rekke kjendiser sverger til produktet som av internasjonal skjønnhetspresse kalles «magi på flaske».

STJERNEPRODUKT: Active Botanical Serum er Vintner's Daughter er blitt kalt «magi på flaske», men prisen er stiv – 1850 kroner for 30ml. FOTO: PRODUSENTEN

STJERNEPRODUKT: Active Botanical Serum er Vintner's Daughter er blitt kalt «magi på flaske», men prisen er stiv – 1850 kroner for 30ml. FOTO: PRODUSENTEN

Vis mer

22 botaniske og essensielle oljer skal sørge for at huden får glød og næring. Serumet skal fornye, reparere og beskytte, laget med 100 prosent naturlige ingredienser, uten sulfater, parabener, ftalater, syntetisk duft, PEGs og SLSs.

I hjertet av produktet er Phyto Radiance Infusion – en tre uker lang prosess som tar utgangspunkt i noen av verdens beste plantebaserte ingredienser som så utvinnes for det beste fra hver plante.

Fikk ingrediens-sjokk

Det var da hun var gravid og ventet sitt første barn at hun begynte å se nærmere på innholdet i produktene hun selv brukte.

– Jeg ble sjokkert! Mange hadde nesten ingen aktive ingredienser og syntetiske filtre av svært lav kvalitet, forteller April.

– Skal man lage det beste av noe, enten det er mat eller hudpleie, må man bruke de beste ingrediensene. Jeg liker å sammenlikne det med forskjellen mellom en måltidserstatningsbar med syntetiske ingredienser og et hjemmelaget måltid basert på ferske og lokale ingredienser.

FRA VIN TIL HUDPLEIE: Bakgrunnen fra vinlaging i Napa Valley i California i USA har April tatt med seg inn i hudpleieverdenen. FOTO: PRIVAT
FRA VIN TIL HUDPLEIE: Bakgrunnen fra vinlaging i Napa Valley i California i USA har April tatt med seg inn i hudpleieverdenen. FOTO: PRIVAT Vis mer

Hun snakker om «the power of less». For med bare to produkter er Vintner's Daughter et lysår fra eksempelvis K-Beauty med sin til tider overveldende mengde ingredienser og produkter.

– Fra dag én har målet vært å skape produkter som gir resultater med færre steg. Vi tror ikke på en endeløs syklus av «det nye». Det skaper bare forvirring for kundene – og huden deres.

– Det vi tror på er produkter som kommuniserer med huden din på et nivå som gjør at dette rett og slett blir produkter som du ikke kan leve uten.

Lei 16-stegs hudpleierutiner

Ikke overraskende er April kritisk til skjønnhetsbransjens «more is more»-tilnærming. Det, mener hun, er langt fra den virkelige sannheten om hudpleie.

LESS IS MORE: Vintner's Daughter tror på «the power of less». Det betyr færre, men bedre produkter. FOTO: PRODUSENTEN

LESS IS MORE: Vintner's Daughter tror på «the power of less». Det betyr færre, men bedre produkter. FOTO: PRODUSENTEN


Vis mer

– Så mye i skjønnhetsverdenen er bygd opp rundt forestillingen om at du ikke tar vare på huden din dersom du ikke har en 16-stegs hudpleierutine. Å bruke færre, men bedre produkter er ikke bare bedre for huden, men også bedre for miljøet.

Litt befriende er det også. For selv om badehylla riktignok ser noe fattigere ut er det unektelig ganske så appellerende å bruke både færre produkter og mindre tid på hudpleie hver dag. Jo, prisen er stiv. Men det er mest sannsynlig det du bruker på take away-kaffe i måneden. Og da er huden din en langt mye bedre investering.

DYNAMISK DUO: Vintner's Daughter har foreløpig kun lansert to produkter; Active Treatment Essence (kr 2250 for 50ml) og Active Botanical Serum (kr 1850 for 30ml, Gimle Parfymeri). FOTO: PRODUSENTEN
DYNAMISK DUO: Vintner's Daughter har foreløpig kun lansert to produkter; Active Treatment Essence (kr 2250 for 50ml) og Active Botanical Serum (kr 1850 for 30ml, Gimle Parfymeri). FOTO: PRODUSENTEN Vis mer

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer