London Fashion Week

Skapte kaos i London

Moteuke-stunt fikk en noe uventet effekt.

LONDON FASHION WEEK: Slik så det ut da det britiske luksusmotehuset Burberry tok over byen. FOTO: NTB.
LONDON FASHION WEEK: Slik så det ut da det britiske luksusmotehuset Burberry tok over byen. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Med London Fashion Week i bakspeilet står Milano nå for tur.

I moteukekaoset er kampen om oppmerksomhet knallhard, og merkene og designerne må i stadig større grad tenke utenfor den berømmelige boksen.

I en såkalt takeover satt det britiske motehuset Burberry sitt preg på byen.

Det inkluderte blant annet å omgjøre den velkjente t-banestasjonen Bond Street til den ikke fullt så kjente Burberry Street.

TAKEOVER: Bond Street ble til Burberry Street. FOTO: NTB.
TAKEOVER: Bond Street ble til Burberry Street. FOTO: NTB. Vis mer

Morsomt, hadde det ikke vært for at det skapte kaos i kollektivtrafikken i byen.

Inngangen, skiltene, ja til og med den karakteristiske runde logoen til t-banestasjonen ble farget blå – nærmere bestemt knight blue, fargen som kreativ leder i Burberry, Daniel Lee, har introdusert spesielt for luksusmotehuset.

FORVIRRET: Både turister og londonere ble forvirret av det nye stasjonsnavnet. FOTO: NTB.
FORVIRRET: Både turister og londonere ble forvirret av det nye stasjonsnavnet. FOTO: NTB. Vis mer

Bond Street er en av Londons mest populære handlegater, og vendt mot Oxford Street er det mange turister som bruker nettopp denne t-banestasjonen.

Verken de eller pendlerne som bruker t-banestrekningen hyppig syntes å finne stuntet underholdende, skriver The Times.

BURBERRY-BLÅ: Blåfargen er ikke tilfeldig, men kuratert av motehusets kreative leder. FOTO: NTB.
BURBERRY-BLÅ: Blåfargen er ikke tilfeldig, men kuratert av motehusets kreative leder. FOTO: NTB. Vis mer
IKONISK: Knight blue heter fargen som nå skal assosieres med det britiske motehuset. FOTO: NTB.
IKONISK: Knight blue heter fargen som nå skal assosieres med det britiske motehuset. FOTO: NTB. Vis mer

For det var langt fra alle som hadde fått med seg endringen som førte til full forvirring blant turister og londonere.

«En stakkars eldre mann spurte meg nettopp i panikk om han hadde misset Bond Street (tre stopp etter). Dette må jo skje hundrevis av ganger hver dag», skriver en på X/Twitter.

En annen skriver:

«Denne ideen er galskap! Tenk så forvirrende det må være for turister».

MANNEN BAK: Burberrys Daniel Lee skal ha «æren» for stuntet. FOTO: NTB.

MANNEN BAK: Burberrys Daniel Lee skal ha «æren» for stuntet. FOTO: NTB.

Vis mer

Enkelte kart på t-banestasjonen ble faktisk også endret med det midlertidige navnet.

Sånn for å gjøre kaoset komplett.

Det var forøvrig knyttet store forventninger til Burberry-visningen. Det erkebritiske motehuset er det kanskje største merket på det britiske moteukeprogrammet, og dette er Daniel Lees andre kolleksjon for Burberry etter at han tok over som kreativ leder etter at Riccardo Tisci takket for seg.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer