Med London Fashion Week i bakspeilet står Milano nå for tur.
I moteukekaoset er kampen om oppmerksomhet knallhard, og merkene og designerne må i stadig større grad tenke utenfor den berømmelige boksen.

Kjendisdesigner rundstjålet
I en såkalt takeover satt det britiske motehuset Burberry sitt preg på byen.
Det inkluderte blant annet å omgjøre den velkjente t-banestasjonen Bond Street til den ikke fullt så kjente Burberry Street.

Morsomt, hadde det ikke vært for at det skapte kaos i kollektivtrafikken i byen.
Inngangen, skiltene, ja til og med den karakteristiske runde logoen til t-banestasjonen ble farget blå – nærmere bestemt knight blue, fargen som kreativ leder i Burberry, Daniel Lee, har introdusert spesielt for luksusmotehuset.

Bond Street er en av Londons mest populære handlegater, og vendt mot Oxford Street er det mange turister som bruker nettopp denne t-banestasjonen.

Overrasket med barndomsnostalgi på catwalken
Verken de eller pendlerne som bruker t-banestrekningen hyppig syntes å finne stuntet underholdende, skriver The Times.


For det var langt fra alle som hadde fått med seg endringen som førte til full forvirring blant turister og londonere.
«En stakkars eldre mann spurte meg nettopp i panikk om han hadde misset Bond Street (tre stopp etter). Dette må jo skje hundrevis av ganger hver dag», skriver en på X/Twitter.
En annen skriver:
«Denne ideen er galskap! Tenk så forvirrende det må være for turister».

MANNEN BAK: Burberrys Daniel Lee skal ha «æren» for stuntet. FOTO: NTB.
Enkelte kart på t-banestasjonen ble faktisk også endret med det midlertidige navnet.
Sånn for å gjøre kaoset komplett.

– Et historisk øyeblikk
Det var forøvrig knyttet store forventninger til Burberry-visningen. Det erkebritiske motehuset er det kanskje største merket på det britiske moteukeprogrammet, og dette er Daniel Lees andre kolleksjon for Burberry etter at han tok over som kreativ leder etter at Riccardo Tisci takket for seg.