Brad Pitt

Skjønnhetsmerker trygler Brad Pitt om å skrote sitt

«Du har INGEN erfaring fra denne bransjen».

FÅR REFS: Brad Pitt får kritikk for sin entre inn i skjønnhetsverdenen. FOTO: Serge Chapuis.
FÅR REFS: Brad Pitt får kritikk for sin entre inn i skjønnhetsverdenen. FOTO: Serge Chapuis. Vis mer
Publisert

Det kan virke som om markedet nærmest er umettelig når det kommer til kjendisbaserte skjønnhetsmerker. For de siste par årene er skjønnhetsverdenen oversvømt av nye merker med nettopp kjendiser ved roret.

Men nå synes noen å ha fått nok.

«Vær så snill å slutt»

For da nyheten om at Brad Pitt nå er neste kjendis ut til å lansere sitt eget skjønnhetsmerke kom, så bransjen rødt.

Nå trygler de skuespilleren om å skrote det nylanserte kjendismerket Le Domaine, skriver skjønnhetssatsningen til Dazed.

I et åpent brev til Pitt kritiserer en rekke skjønnhetsgründere trenden med kjendisbaserte skjønnhetsmerker.

SATSER: Brad Pitt satser på skjønnhet. Det faller ikke i god jord hos alle. FOTO: Serge Chapuis.
SATSER: Brad Pitt satser på skjønnhet. Det faller ikke i god jord hos alle. FOTO: Serge Chapuis. Vis mer
KJENDIS-SKJØNNHET: Kjendisbaserte skjønnhetsmerker er en stor trend. Her er Brad Pitt sitt alibi. FOTO: produsenten.

KJENDIS-SKJØNNHET: Kjendisbaserte skjønnhetsmerker er en stor trend. Her er Brad Pitt sitt alibi. FOTO: produsenten.

Vis mer

«I løpet av de siste årene ser det ut til at alle kjendiser føler at de kan valse inn i bransjen som vi har jobbet i hele våre karrierer og få bevisstheten over natten som vi har kjempet for», står det i brevet.

«Dere, kjære kjendiser, har INGEN erfaring i denne bransjen. Vi kan ikke gå inn i bransjen din og spille hovedrollen i en film. Hvis vi kunne, ville vi gjort det slik at du hadde vist hvordan dette føles», heter det videre i brevet adressert Pitt.

«DROPP DET»: I et åpent brev til Brad Pitt trygler bransjen ham om å skrote skjønnhetssatsningen. FOTO: skjermdump.
«DROPP DET»: I et åpent brev til Brad Pitt trygler bransjen ham om å skrote skjønnhetssatsningen. FOTO: skjermdump. Vis mer

Pengeku

Og de overdriver ikke. For de siste par årene har kjendisbaserte skjønnhetsmerker nærmest stått i kø, og det kan virke som om det er blitt regelen heller enn unntaket at kjendiser på død og liv skal ha sitt helt eget skjønnhetsmerke.

Trenden har ridd skjønnhetsverdenen som en mare helt siden Kylie Jenners Kylie Cosmetics og Rihannas revolusjonerende Fenty Beauty beviste at det var store penger i skjønnhet.

Siden har kjendiser som Kim Kardashian, Halsey, Millie Bobby Brown, Jennifer Lopez, Lady Gaga, Ariana Grande, Selena Gomez, Travis Barker, Kate Moss, Ellen Degeneres, Ciara, Harry Styles, Madonna, Paris Hilton, Hailey Bieber, Scarlett Johansson, Kristen Bell, Kate Upton, Naomi Watts, Lauren Conrad, Olivia Palermo, Alicia Keys, Carmen Electra og Cindy Crawford alle lansert sine helt egne skjønnhetsmerker.

Og nå er altså turen kommet til Pitt som nylig lettet på sløret da han lanserte sitt eget kjønnsnøytrale merke Le Domaine.

PENGEKU: Skjønnhetsbusinessen er blitt en pengeku for Kylie Jenner. FOTO: produsenten.
PENGEKU: Skjønnhetsbusinessen er blitt en pengeku for Kylie Jenner. FOTO: produsenten. Vis mer

Ikke rart noen nå mener det holder.

Avsenderne ber Pitt om å skrote sitt nylanserte merke, og heller, hvis han faktisk er lidenskapelig opptatt av skjønnhetsbransjen, investere i eller samarbeide med et eksisterende merke.

Brevet i sin helhet er offentliggjort på nettsiden med det passende navnet notanothercelebritybrand.com, og er signert en rekke ulike bransjestemmer som alle selv er gründere av skjønnhetsmerker.

– Gir ingen mening

Til Beauty Independent sier Megan Felton, som er en av avsenderne av brevet, følgende om og henvendt til Brad Pitt:

– Du legger ikke engang sjela di i det. Jeg kan forstå noen som Hailey Bieber eller Kim Kardashian. Det er klart at de har en egeninteresse i skjønnhet. Til og med Stella McCartneys lansering virker fornuftig for hun har et motemerke. Men dette, det gir ingen mening overhodet.

Brevet avsluttes med følgende:

«Forresten, Brad, vær så snill å del dette budskapet med vennene dine».

SKJØNNHETSGRUNDER: Rihanna revolusjonerte skjønnhetsverdenen med sitt Fenty Beauty. FOTO: produsenten.
SKJØNNHETSGRUNDER: Rihanna revolusjonerte skjønnhetsverdenen med sitt Fenty Beauty. FOTO: produsenten. Vis mer

Priskritikk

Skuespilleren har også fått kritikk for det mange mener er en stiv prislapp på produktene.

Serumet ligger på 385 dollar, nærmere bestemt rett over 4000 norske kroner, i overkant av 3300 kroner for en dagkrem og nærmere 850 kroner for en rens.

«For en merkevare støttet av en skuespiller med null erfaring innen dermatologi, virker dette som ganske ambisiøse priser», slår nettstedet High Snobiety fast.

Pitt har foreløpig ikke kommentert saken.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer