Vis mer

Pelsindustrien

Skummel pelstrend på catwalken

Tiltross for massiv kritikk verden over, velger de største motehusene å fokusere på pels denne sesongen. Moteekspertene reagerer med avsky.

Publisert

- For meg utgår pels fordi det ikke er verdt det med tanke på lidelsen som ligger bak industrien. Vi lever i 2013 – det er like mye forbrukeren sitt ansvar å sette seg inn i hva de egentlig kjøper og går med, sier toppbloggeren og motikonet Ulrikke Lund.

Lund, som har skrevet under Dyrevernsalliansens kjendis-kampanje mot pels, mener det vil bli tyngre for de store motehusene å benytte seg av pels framover, da de risikerer å miste kunder.

-Jeg forholder meg optimistisk og tror at om vi som forbrukere drar vår del av lasten, vil pelsnæringen etter hvert ebbe ut, sier moteikonet til STYLEmag.

Vis mer

STILIKONER: Både supermodell Kate Moss, kjendisstylist Rachel Zoe og Olsen-tvillingene bruker pels flittig. Foto: All Over

Norges Pelsdyranslag spår at 2013 vil bringe omsetningsrekord for pelsdyrnæringen i Norge. Rekorden fra 1987 med omsetningstall på 508 millioner kan bli slått, står det i en pressemelding fra Norgens Pelsdyranslag.

- Det er skremmende å se at så mange designere fortsatt benytter seg av pels i sine kolleksjoner. Når Stella McCartney sesong på sesong leverer fantastiske kolleksjoner uten både pels- og skinn, er det merkelig at ikke flere går i hennes fotspor! STYLEmag sier nei til pels. Vi vil ikke se flere dyr lide for å havne på catwalken. Som sjefredaktør og moteblogger med stor påvirkningskraft,  mener jeg det er viktig at vi gir signal om at det ikke er trendy med bruk av ekte pels. Det er provoserende at dyr skal lide for at vi skal pynte oss, sier sjefredaktør i STYLEmag Celine I. Aagaard.

– Det er pelsindustrien som styrer designerne, ikke omvendt.

Kjell Nordström, bedre kjent som designeren Baron Von Bulldog, står i spissen for kampanjen Mote mot Pels. Han mener imidlertid det er vanskeligere for etablerte designere å kvitte seg med pels, enn yngre som står mer fritt.

– Pelsindustrien bruker veldig mye penger på å fronte pels fordi de er livredde for at industrien skal gå mot slutten. Har en designer som for eksempel Fendi benyttet seg av pels tidligere, er det vanskeligere å kvitte seg med det. Det er pelsindustrien som styrer designerne, ikke omvendt, sier Nordström som peker på at sponsing er problematisk.

– Jeg undervurderer ikke intelligensen til mennesker. Jeg tror faktisk at folk klarer å tenke selv. Vi har alltid sagt at Mote mot Pels ikke er interessert i ”å arrestere” folk, snarere å informere. Hvis man i det hele tatt synes at dyreplageri er feil, kan man ikke gå med pels. Så enkelt er det, sier Kjell Nordström som understreker at han ikke tror at folk er dumme.

Vis mer

HØSTENS MOTE: Hos motehusene Belstaff og Marni var pels å se i jakke - og i kåpeform. Foto: All Over

Etikk + mote = sant

– Motehus og designere som bruker pels på catwalken lever i fortiden og burde snart begynne å skjønne at etikk og mote hører sammen, sier Siri Martinsen, leder for dyrevernsorganisasjonen NOAH.

Martinsen belyser problematikken rundt ulike moteuker hvor pelsbransjen fungerer som sponsor.

– Copenhagen Fashion Week er for eksempel sponset av Kopenhagen Fur. Det vil si at når unge, danske designerne vil prøve seg på motearenaen, må de minst ha ett plagg i kolleksjonen sin bestående av pels for å få inngang. Kopenhagen Fur gir også ut gratis materialer til designerne. Designerne som benytter seg av pels er kjøpt og betalt, fastslår Siri Martinsen som legger til at flere og flere internasjonale designerne som Chanels Karl Lagerfeld, blir mer bevisst i valget om å ikke benytte seg av pels i sine kolleksjoner.

Vis mer

DYREMISHANDLING: - Motehus og designere som bruker pels på catwalken lever i fortiden og burde snart begynne å skjønne at etikk og mote hører sammen, sier Siri Martinsen, leder for NOAH. Foto: All over, faksimile www.dyrsfrihet.no www. dyrsrettigheter.no

Verdensledende motehus som Louis Vuitton, Mulberry, Fendi, Prada og Givenchy lot pels dominere catwalken for høst- og vintermoten. Og de var ikke alene. Populære designere som Marc Jacobs, Alexander Wang, Marni, Emilio Pucci, Belstaff, Blumarine, Roberto Cavalli, Paul & Joe, Kenzo, Lanvin og Saint Laurent kledde modellene i ulike former for pelsjakker, kåper, skjerf, vesker og hårpynt da den kommende sesongens kolleksjoner ble vist under moteuken i New York, Paris og London tidligere i år.

Vis mer

GIVENCHY, SAINT LAURENT & VUITTON: Verdensledende motehus som Givenchy, Saint Laurent og Louis Vuitton er med på å sette trendene for høst - og vintermoten. Foto: All Over

Pelsfri OFW

Oslo Fashion Week-gründer Pål Vassbotten kunngjorde i 2010 at Oslo Fashion Week skal være et pelsfritt motearrangement.

– Vårt pelsfrie standpunkt er del av en utvikling hvor vi vil sette stadig større fokus på etikken i moten. Det har vært et veldig naturlig valg for oss, da vi ikke ønsker at Oslo Fashion Week skal framstå som en arena hvor man kan promotere produkter basert på en behandling av dyr som er forbudt av dyrevernshensyn i flere land, sa Vassbotten til dyrevernsmagasinet NOAHs Ark.

Vis mer

PELSMOTSTANDERE: OFW-gründer PÅl Vassbotten, stilikon og toppblogger Ulrikke Lund og Siri Martinsen, leder for dyrevernsorganisasjonen NOAH, er alle i mot pels. Foto: Faksimile Mote mot Pels, www.ulrikkelund.com og Bente Isefjær.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer