Fast fashion

Slakter ny H&M-kolleksjon

– Dette er feil fra ende til annen.

FÅR KRITIKK: Klesgigant H&M får kritikk når de nå lanseres en mer bærekraftig kleskolleksjon. FOTO: H&M
FÅR KRITIKK: Klesgigant H&M får kritikk når de nå lanseres en mer bærekraftig kleskolleksjon. FOTO: H&M Vis mer
Publisert

Bærekraft fortsetter å stå høyt på agendaen i moteverdenen, og både små og store aktører nærmest forventes å være med å dra lasset for en grønnere mote for fremtiden. Også fast fashion-gigantene har meldt seg til tjeneste, uansett hvor selvmotsigende det høres ut.

H&M er blant de som har gått i bresjen. Og stått i stormen. For mens de kaller det «mer bærekraftig», rister ekspertene oppgitt på hodet og minner om at overproduksjonen, og forbruket, må ned.

Med sin nye festkolleksjon vil klesgiganten vise at bærekraft ikke trenger å være kjedelig. Men ekspertene KK har snakket med slakter kolleksjonen og mener den er «feil fra ende til annen».

Slakter ny H&M-kolleksjon

Klesforsker: – Latterlig

Selv kaller den svenske kleskjeden kolleksjonen «banebrytende». Laget med resirkulerte og resirkulerbare materialer skal den «fremheve H&Ms forpliktelse til en mer sirkulær produksjon».

Det skjer blant annet med rosa paljettkjoler laget av resirkulert polyester og dresser laget av fibre fra avfallsmaterialer. Og det høres jo unektelig både vel og bra ut. Eller?

– For å få ned miljøbelastningene trenger ikke flere kolleksjoner, men færre. Dette er feil fra ende til annen, sier klesforsker Ingun Grimstad Klepp til KK.

Slakter ny H&M-kolleksjon

Hun peker på at hovedutfordringen er overproduksjon av klær som nettopp av den grunn får kortere og kortere brukstid. For å få til endringer som monner, mener hun at mål om hvordan antall klær som produseres skal halveres nå må på plass.

– Å snakke om «bærekraftige» materialer er latterlig. Alle materialer belaster miljøet og fibrenes påvirkning utgjør en svært liten del av produksjonens totale belastning. I tillegg kommer det faktum at disse såkalte bærekraftige materialene i praksis er polyester som på forhånd feilaktig er definert som «bærekraft og «resirkulert».

– Mer plast er ikke det verden trenger. Men det er nødvendig for moteindustrien, fordi det er det eneste materialet som vokser raskt nok for deres grådighet, slår Klepp fast.

KRITISKE: Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson mener overproduksjonen må ned. FOTO: Gorm Kallestad / NTB
KRITISKE: Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson mener overproduksjonen må ned. FOTO: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

Kolleksjonen kommer kort tid etter FNs klimatoppmøte i Glasgow der det ble klart at «kode rød» for menneskeheten fortsatt gjelder.

Ifølge Vogue skal kolleksjonen ikke bare underbygge den svenske klesgigantens «pågående bærekraftsinnsats», men også «omformulere diskusjonen om bærekraftig mote som helhet» med «polkadott-volanger, eksplosjoner av rosa, gulvlange skjørt, dramatiske caper, en fuskepelsjakke, et pysjamassett i moaré, cat-eye-solbriller og glitrende kuler». Og den grimme kontrasten mellom festlig høytidsfeiring og potensiell miljøkrise – det skal visstnok være selve poenget.

Slakter ny H&M-kolleksjon

– Oser ikke akkurat «legg meg i vaskemaskinen etter festen»

– Nå som EU har satt fokus på at produkter ikke skal ha innebygd «planlagt foreldelse», vil jeg si at disse klærne har nettopp dét som sin bærende idé, sier forfatter og redaktør Tone Skårdal Tobiasson til KK.

Hun stiller spørsmål blant annet ved hvordan klærne skal stelles og vaskes.

– Vi vet jo at syntetiske klær lett kan lukte av svette. Lukten setter seg, og klærne må vaskes for å bli kvitt denne lukten, sier hun.

– Disse klærne oser ikke akkurat «legg meg i vaskemaskinen etter festen». Da blir de ikke brukt om igjen, og da snakker vi om verdens kanskje minst bærekraftige plagg.

H&M: – Å produsere mindre er ikke løsningen alene

– Det er en global etterspørsel etter mote og for å fortsette fremover må vi minimere industriens fotavtrykk, sier Thea Kjendlie, pressekontakt for H&M Norge til KK.

– Både H&M og klesindustrien må sørge for at vi bare produserer det vi kan selge, samtidig må det være produsert med minst mulig påvirkning på miljøet. Det er tydelig vi må endre hvordan vi designer, produser og bruker mote. Som en global aktør i moteindustrien spiller H&M en sentral rolle i endringen, og dette er hvorfor vi endrer vår virksomhet til å bli sirkulær - med målsetning om å være klimapositiv innen 2040, fortsetter hun.

Vi må innovere ikke bare materialer og prosesser, men også forretningsmodeller og nye måter å oppleve mote og design. I stedet for å bli avfall, må vi heller gjenbruke og resirkulere klærne våre. Dette innebærer en prosess hvor vi eksperimenterer for å finne de beste løsningene. Videre tester vi for tiden mange forskjellige ideer som vil endre måtene vi produserer og forbruker mote. Som eksempel kan vi nevne utleie, gjenbruk, reparasjon og videresalg.

MER BÆREKRAFTIG: H&M vil gjøre mote med mindre påvirkning på miljøet tilgjengelig for alle, sier Thea Kjendlie, pressekontakt for H&M Norge. FOTO: privat
MER BÆREKRAFTIG: H&M vil gjøre mote med mindre påvirkning på miljøet tilgjengelig for alle, sier Thea Kjendlie, pressekontakt for H&M Norge. FOTO: privat Vis mer

– Ekspertene mener at de bærekraftige materialene i praksis er polyester som er feilaktig definert som bærekraftig og resirkulert. Hva tenker dere om det?

– Vi ser i dag store gjennombrudd og investerer innen teknologier for resirkulering av tekstiler. Denne formen for innovasjoner har stort potensial, da de spiller en avgjørende rolle i overgangen fra en lineær til en sirkulær motefremtid. Resirkulert materiale vil hjelpe oss med å redusere vår påvirkning på miljøet ved å spare ressurser som vann, energi, kjemikalier eller andre naturressurser. Vi utvikler og skalerer nå opp disse investeringene, og vurderer dette som en del av løsningen, svarer Kjendlie.

Hun forteller at det for H&M er viktig å unngå overproduksjon. Blant verktøyene som benyttes for å tilpasse tilbud og etterspørsel bedre er kunstig intelligens (AI) og datainnsikt. Formålet er å produsere kun det de selger. Men H&M mener likevel at det å produsere mindre ikke er løsningen alene, forteller Kjendlie.

– Det vil bare forsinke nødvendige strukturelle endringer. Vårt mål er å gjøre mote med mindre påvirkning på miljøet tilgjengelig for alle. Først da kan det skje en reel endring, avslutter hun.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer