Moods Of Norway

Slik blir høsten hos Moods of Norway

- Klærne er renere, og moteshowet er strippet for staffasje, sier Staalnacke.

MOODS OF NORWAY: Høstkolleksjonen for 2014 har fått navnet Modern Guide to Disco Living. Foto: Pål Laukli og Lillian Aasebø
MOODS OF NORWAY: Høstkolleksjonen for 2014 har fått navnet Modern Guide to Disco Living. Foto: Pål Laukli og Lillian Aasebø Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Showene til Moods of Norway er alltid en av de største snakkisen blant visningene under moteuken i Oslo.

Tidligere har Moods fått ros for herrekolleksjonene sine, men litt strengere tilbakemeldinger på dameklærne.

Fredag skal de vise det de selv mener er deres beste damekolleksjon noensinne.

LES OGSÅ: Nøkkeltrender for høsten 2014

KLÆRNE I FOKUS: - Vi vil at klærne skal stå i hovedfokus under visningen, sier Simen Staalnacke og viser frem en av kåpene fra kolleksjonen. Foto: Lillian Aasebø
KLÆRNE I FOKUS: - Vi vil at klærne skal stå i hovedfokus under visningen, sier Simen Staalnacke og viser frem en av kåpene fra kolleksjonen. Foto: Lillian Aasebø Vis mer

Kveldens show

Moods of Norway-gutta Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dalhkvist er kjent for å arrangere Norges største og mest ekstravagante catwalkshow.

Denne sesongen har de derimot valgt å tone ned showet, og de ønsker at klærne skal stå i fokus.





- Klærne er med nedtonet, og høstkolleksjonen er mye renere enn det vi for eksempel viste for våren 2014, sier Staalnacke.

- Dette vil også gjenspeile seg i catwalkshowet vi skal vise i kveld. Det er strippet for staffasje, og det er klærne som står i hovedfokus, legger han til.

For et halvt år siden holdt Moods of Norway et spektakluært show i Oslo Spektrum med over 5000 gjester i forbindelse med sitt 10-års jubileum. Fredag samler de 900 mennesker på Chateau Neuf.

- Det går ikke an å toppe det vi gjorde i Spektrum. Akkurat hva som skjer under showet er litt hemmelig, men det blir en mer tradisjonell motevisning. Men selvfølgelig blir det diskostemning, sier Staalnacke.

I tillegg kan han røpe at det blir mindre kjendiser å se på catwalken, og at det i hovedsak vil være modeller som skal vise oss høstens trender.

LES OGSÅ: Nytt motekonsept fra Lindex

Toner det ned

Logoene på klærne er nesten helt borte, og hele uttrykket er mer oppdatert, sofistikert og moderne.

- Logoene og detaljene som før var på utsiden av plaggene, har nå blitt plassert på innsiden av klærne. Alt er mye mer subtilt, sier Staalnacke.

Se eksempler på hvordan de har løst de karakteristiske detaljene på nye og mer diskré måter her:






LES OGSÅ: Cameron Diaz har designet sko

Kolleksjonens nøkkelelementer

Inspirasjonen for kolleksjonen «Modern Guide to Disco Living» er hentet fra det glade 70-tallet, og fra diskotekenes storhetstid.





- Vi har gjort en moderne tolkning av diskostilen. Det er ikke sånn at vi har kjørt på med slengbukser og full pakke, men fargene og mønsterne er hentet fra 70-tallet, forteller Staalnacke.

Fargeskalaen i kolleksjonen beveger seg fra oliven- og flaskegrønt, til petroleumsblått og plomme, og det er også en del sort/hvite plagg.

Av stoffer ser vi typiske høstmaterialer som skinn, strikk og tweed. Blant nøkkelplaggene i kolleksjonen, trekker de frem dressene (som nå har stretch for bedre passform og komfort), kjoler med «cut out»-detaljer i ryggen, samt kåper og jakker i ull og skinn.

LES OGSÅ: Blir dette høstens it-plagg?

Jakkene slår godt an

Charlotte Hilde Hansson er salgsansvarlig for Moods of Norway, og hun kan fortelle at jakkene og kåpene er noe av det som slått best an når de har hatt innsalg i butikkene.

- Det er så gøy å selge denne kolleksjonen! Jakkene har absolutt vært noe av det mest populære, og vi har til og med solgt ut noen av modellene helt.

- En av de største favorittene er den fôrede skinnjakken. Den vil koste 9800 kroner, noe som er et av de dyreste plaggene som Moods har solgt, men likevel har flere butikker kjøpt jakken, sier Hansson.





- De lange kardiganene i ullblanding har også vært bestselgere. Vi har forresten byttet ut all angoraullen med mohair, legger Hansson til.

Se bilder av kardiganen her:


DISCO LIVING: Diskostemningen er også sterkt representert i kampanjebildene. Foto: Pål Laukli
DISCO LIVING: Diskostemningen er også sterkt representert i kampanjebildene. Foto: Pål Laukli Vis mer





LES OGSÅ: Her er H&Ms nye stjernemodell

Internasjonalt fokus og barneklær

Moods satser stadig mer i utlandet, og derfor er det viktig med en kolleksjon som vil funke flere steder i verden.

- Dette er helt klart den damekolleksjonen vi er mest fornøyde med! Klærne har et mye mer internasjonalt preg og et er mange sterke statementplagg, sier Staalnacke.

Nå skal de vise klærne sine på Project Vegas i Las Vegas og Cotery i New York, to store motemesser i USA.

I tillegg kan de fortelle at de, som en naturlig forlengelse av merket, snart vil begynne å selge barneklær, i tillegg til dame og herre.

- Det er en stor trend at folk kjøper matchende klær til seg selv og barna sine. Vi jobber med vår første barnekolleksjon nå, men det er litt usikkert akkurat når den lanseres. Men det blir i løpet av året, avslutter Staalnacke.

LES OGSÅ: Cameron Diaz har designet sko

Vi dekker moteukene

Følg med på KK.no. Vi gir deg de hotteste nyhetene og bildene fra de internasjonale moteukene, samt de norske trendvisningene.

Mer info om Oslo Trend motefestival, som avholdes nå, finner du også her!





Moteukene 2014 - datoer

Oversikt over de kommende moteukene:

New York Fashion Week:
6. - 13. februar

London Fashion Week:
14. - 18. februar

Milan Fashion Week:
18. - 23. februar

Paris Fashion Week:
25. februar- 5. mars

LES OGSÅ: Her er siste nytt fra Chanel

JAKKER: Jakkene er noen av de sterkeste plaggene fra kolleksjonen. Bikerjakkene i ull vil koste 1800 kr og skinnjakken vil koste 9800 kr. Foto: Lillian Aasebø
JAKKER: Jakkene er noen av de sterkeste plaggene fra kolleksjonen. Bikerjakkene i ull vil koste 1800 kr og skinnjakken vil koste 9800 kr. Foto: Lillian Aasebø Vis mer
Slik blir høsten hos Moods of Norway
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer