HOVNE ØYNE: Sliter du med trette, hovne øyne om morgenen? I denne saken får du ekspertenes beste tips. FOTO: NTB Scanpix
HOVNE ØYNE: Sliter du med trette, hovne øyne om morgenen? I denne saken får du ekspertenes beste tips. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Hovne øyne:

Slik får du bukt med hovne øyne

- Øyemasker kan helt klart hjelpe på trette og hovne øyne, tipser ekspert

Morgentimenes trette, hovne øyne er et faktum for mange av oss. Og uansett hvor tidlig vi er i seng om kvelden, så møter de hovne øynene oss i speilet om morgenen. Heldigvis vet ekspertene råd og er villige til å dele dem. Her er sykepleier Anne Line Leonthin og blogger Maja Hattvang sine beste tips.

- Etter en god natts søvn, eller eventuelt en ikke så god en, opplever de aller fleste av oss at vi er litt mer hovne i øyne, nese, lepper og kanskje ansiktet genrelt. Dette avtar stort sett innen den første aktive timen, sier Anne Line Leonthin. Hun jobber som kosmetisk sykepleier og står bak instagram kontoen @skinfo_by_anneline_leonthin.

LES OGSÅ: Derfor blir du ofte trøttere av å sove lenge

Hørt om disse triksene?

Heldigvis har Leonthin en rekke tips på lager og de fleste trenger kun få justeringer i hverdagen:

EKSPERTEN: Kosmetisk sykepleier Anne Line Leonthin deler sine beste tips mot hovne øyne.FOTO: Irina Jomir
EKSPERTEN: Kosmetisk sykepleier Anne Line Leonthin deler sine beste tips mot hovne øyne.FOTO: Irina Jomir Vis mer
  • Sov med hodet over hjertehøyde. Dette krever at du legger en ekstra pute under hodet om natten.
  • Drikk et stort glass vann.
  • Kalde, grønne teposer: Legg teposene i kjøleskapet i minimum 30 minutter. Grønn te inneholder naturlig koffein og antioksidanter som vil hjelpe på hovne øyne.
  • Unngå for mye salt mat
  • Bruk øyeprodukter som øker sirkulasjonen lokalt
  • Masser området morgen og kveld i det du påfører øyekrem.
  • Bruk øyemasker
  • Start dagen med 30 minutter med aktivitet.
  • Det finnes også gode mesoterapi behandlinger, det vil si vitamininjeksjoner av ulike slag. Men det krever som regel at du går jevnlig, cirka en gang i måneden i en startfase.

LES OGSÅ: Husker du å gjøre dette før du tar ansiktsmaske?

Triksene for tøffe morgener

Så var det for de ekstra tunge morgenene. Vi snakker selvfølgelig om morgenene etter du mer eller mindre har grått deg i søvn. Med andre ord de morgenene hovne øyne er den siste tingen du trenger. I tillegg til nevnte råd har Leonthin følgende krutt på lager:

  • Ta en lang varm dusj.
  • Masser øyeområdet i sirkulære bevegelser.
  • Ha alltid en kald øyemaske klar, eller putt to store spiseskjeer i fryseren og bruk de som maske med forsiktig press (ikke isfrossen selvfølgelig).
  • Bruk en god higlighter, lys øyeskygge som du påfører fra vippekanten til bryn og vippetang for å åpne øynene.
  • Og ikke minst, lag deg en deilig kopp kaffe og ring en venninne som du vet vil trimme lattermusklene.

Pssst! Kan du triksene som får deg til å se mer våken ut?

Slik lager du en hjemmelaget øyemaske

Blogger og tekstforfatter Maja Hattvang har også noen triks å dele mot hovne øyne. Hun trekker frem en enkel ansiktsmassasje som hun forklarer på følgende vis: dra fingre med olje forsiktig fra neseroten og ut til kinnbenet mange ganger.

Hattvang, som også er aktuell med hudboken «Naturlig nok», har også en aldri så liten øyemaske å lære bort. Du kan begynne med å finne frem et par bomullspads og en pose kamille-te.

EKSPERTEN: Blogger og tekstforfatter Maja Hattvang mener øyemasker kan gjøre susen mot hovne øyne. FOTO: Anne Valeur
EKSPERTEN: Blogger og tekstforfatter Maja Hattvang mener øyemasker kan gjøre susen mot hovne øyne. FOTO: Anne Valeur Vis mer

- Lag en sterk kopp av teen, legg deretter bomullspadsene oppi og la de stå i kjøleskapet til de blir kalde, tipser hun.

Deretter legger du de kalde padsene over øynene og lar de bli liggende en stund.

LES OGSÅ: Syv grunner til å drikke te

- Virker virkelig dette?

- Ja, øyemasker kan helt klart hjelpe på trette øyne og dempe hevelsen. Rett og slett få deg til å se mer våken ut, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: