FINE FORMER: En ny studie viser hva som er den vanligste kroppsfasongen i dag. Foto: Colourbox
FINE FORMER: En ny studie viser hva som er den vanligste kroppsfasongen i dag. Foto: Colourbox Vis mer

Kropp

Slik fasong har kvinner nå

Figuren har endret seg mye de siste 50 årene.

Publisert
Har du problemer med å finne klær som passer i klesbutikkene?

Du er ikke alene. Og ja, det er snittet på klærne det er noe galt med.

LES OGSÅ: Se hvordan humøret bestemmer hvilke klær du velger

Eller, problemet er at klesdesignere ikke har tatt inn over seg at kvinnekroppens fasong har endret seg i forhold til det som var vanlig for bare 50 år siden. Den gang var det timeglassfigurer som Sophia Loren og Liz Taylor hadde som var normen. Slik er det ikke i dag.

LES OGSÅ: Slik kler du pærekroppen

De fleste er epleformet

En nylig studie av kvinners kroppsfasong viser at bare 8 prosent av oss har denne timeglassfiguren i dag. Det er langt vanligere å være epleformet, i hvert fall blant de 6.000 kvinnene som var med i studien.

Faktisk var 46 prosent av dem epleformet. Det vil si at livvidden er mindre enn 22 centimeter smalere enn vidden rundt hofte- og/eller brystpartiet.

Litt over 20 prosent av kvinnene hadde pæreform, det vil si at de er bredere over hoftene enn rundt brystpartiet, mens 14 prosent var omvendte trekanter, med brystvidde som var mer enn 7,5 centimeter større enn hoftevidden.

Studien ble gjennomført på amerikanske kvinner av forskere ved North Carolina State University. Det spørs selvsagt om den kan oversettes til norske forhold, men antagelig kan den det, da vårt kosthold og vår livsstil har blitt mer og mer lik amerikanernes de siste tiårene.

Så altså, epleformede kvinner er det mest normale i dag. Dette viser også en britisk studie fra 2011, som viste at den gjennomsnittlige britiske kvinnens livvidde hadde økt med rundt 15 centimeter siden 1950-tallet.

Hvilken kroppsform har du? Finn frem målebåndet, og plott inn tallene i denne kroppsfigurkalkulatoren, så finner du svaret.

Er epleform lik overvekt?

Epleformede kvinner har eksistert til alle tider. Men da snakker vi om en epleform styrt av formen på hofter og rumpe, ikke av magefett. Noen av oss er rett og slett født med en kropp der hoftene (altså selve hoftebeina) er bredere enn selve rumpa.

Baken er atså formet som et hjerte, i motsetning til timeglassfigur-damenes rumpe, som er formet som et omvendt hjerte, der vidden rundt selve rumpeskalkene er større enn vidden rundt hoftene, målt rundt der hoftebeina sitter.

Men den «nye» epleformen handler om at fettet legger seg rundt magen. At så mange kvinner havner i epleform-kategorien, skyldes livsttils- og kostholdsendringer i forhold til for 50 år siden.

Det finnes ingen sikker forskning på området ennå, men noen hevder at et kosthold fullt av tilsetningsstoffer, konserveringsmidler, tomme karbohydrater og transfett kan gjøre at vi kvinner lettere legger på oss rundt magen.

Les hva lege Fedon Lindberg gir av råd til en kvinne med mye fett rundt magen på sin nettside:

«Epleformet overvekt er forbundet med insulinresistens og øker risiko for type 2 diabetes, høyt blodtrykk, problemer med kolesterol og fettstoffer, hjertesykdom. Hos kvinner kan det også medføre fertilitetsproblemer, menstruasjonsfortyrrelse og økt kroppshår.

Det er viktig å spise så mange og ulike grønnsaker som mulig, to porsjoner frukt/bær daglig, en næve blandede nøtter/frø, erstatte en del av brød/poteter/ris/pasta med belgfrukter, velge svært grovt brød, redusere inntaket av animalsk mettet fett og øke inntaket av fiskefett fra fet fisk, olivenolje, rapsolje og avokado. Videre øke noe inntaket av magre proteinkilder som fisk, kylling, kjøtt, kesam, cottage cheese, yoghurt. Alle sukkertyper bør holdes til et absolutt minimum.

Det er svært viktig med daglig mosjon, samt styrketrening 2-3 ganger i uken for å øke muskelmassen, fordi da minsker kroppens insulinresistens. Kronisk stress og for lite søvn forverrer insulinresistens og gjør det vanskeligere å gå ned i fett særlig rundt magen».

LES OGSÅ: BMI, fettprosent eller vekt? Hva skal du egentlig måle?

Du kan til en viss grad endre kroppsfasongen ved hjelp av riktig trening. Du kan aldri endre elve skjellettets dimensjoner, men er du pæreformet kan det å bygge muskler i skuldre og overkropp gi et mer balansert inntrykk. Er du epleformet, og har en del fett rundt magen, er det kondisjonstrening som må til.

Les mer i denne artikkelen: Tren riktig for din kroppsfasong

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer