Prisjakt

Slik finner du de beste prisene på populære skjønnhetsprodukter

Hva kommer den store forskjellen i pris av? Vi har snakket med nettbutikkene selv!

NETTSHOPPING: Prisen på ett produkt kan variere stort! Vi har funnet noen av de mest populære og deretter funnet den beste prisen. Foto: Shutterstock / Kite_rin
NETTSHOPPING: Prisen på ett produkt kan variere stort! Vi har funnet noen av de mest populære og deretter funnet den beste prisen. Foto: Shutterstock / Kite_rin Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mineralpudderet fra bareMinerals, sjampoen fra Fudge og Estee Lauders foundation er tre produkter nettsiden Prisjakt.no rangerer som de mest populære skjønnhetsproduktene folk leter etter. Tre produkter som alle har en litt stivere pris, men som prises ganske så forskjellig fra de ulike nettbutikkene (psst: du gjetter aldri prislappen på disse plaggene!). På Prisjakt kan du søke opp produktet du ønsker å kjøpe, og deretter få en oversikt over hvilke nettbutikker som tilbyr det, samt pris. 

Når vi søkte opp disse produktene, var det overraskende hvor mye det varierte fra nettbutikk til nettbutikk. Vi har derfor plukket ut sidene som tilbyr den beste og dyreste prisen og ført det inn i faktaboksene under. KK.no har deretter tatt kontakt med de ulike nettbutikkene for å høre om hvorfor de har valgt å prise som de har gjort.

LES OGSÅ: Her kan du spare over 85.000 kroner!

POPULÆRE PRODUKTER: Ifølge Prisjakt blir foundation-en fra Estee Lauder, pudderet fra bareMinerals og sjampoen fra Fudge mest søkt etter. Foto: Produsenten
POPULÆRE PRODUKTER: Ifølge Prisjakt blir foundation-en fra Estee Lauder, pudderet fra bareMinerals og sjampoen fra Fudge mest søkt etter. Foto: Produsenten Vis mer

- Salg av disse produktene er nytt i Norge

Blush.no tilbyr en langt billigere pris på foundation-en fra Estee Lauder enn for eksempel VITA, som på tidpunktet hvor vi søkte hadde samme produktet ute til en pris på kroner 488. Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group, sier at Blush.no hadde en kampanje på dette produktet i denne perioden, men at fast pris på Estee Lauders foundation er kroner 395.

- Som rendyrket nettaktør, kutter vi ledd og driver svært effektivt. Salg av disse produktene på nett er forholdsvis nytt i Norge. På mange måter endrer vi en skjermet bransje som har kunnet holde høyere marginer. 

- Nettsiden som er nest billigst tilbyr produktet til en totalsum av 419 kroner. Nå som dere vet dette – kommer dere til å øke prisen dere tilbyr?

- Vi følger markedet tett, men vil vurdere det, sier Tollnes til KK.no.

LES OGSÅ: Disse nettbutikkene bør du styre unna

Vær oppmerksom på utenlandshandel

Henrik Ebne, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, sier til KK.no at det er fri konkurranse på slike varer, så butikkene kan prise varene akkurat som de ønsker.

- Dersom man handler i utenlandske nettbutikker derimot, må man være observant på at det kan komme moms og toll i tillegg til oppgitte priser ved kjøp over 350 kroner.

VITA og VITA Exclusives nettilbud kommer ut som de som tilbyr blant de høyeste prisene ved to anledninger. Torkel Johannessen, e-commerce- og omnikanalsjef i VITA, forteller til KK.no at flere av nettbutikkene som kommer ut med lavere priser enn VITA eller VITA Exclusive ikke kjøper produktene sine direkte fra leverandør, og at de derfor kan tilby en billigere pris.

- Disse kalles «Gråmarkedsaktører». Det vil si at disse nettbutikkene ikke kjøper sine produkter direkte fra leverandør, men tar dette inn fra andre europeiske land igjennom partikjøp eller tredjeparts leverandører. Innkjøpsprisene de oppnår kan da være lavere, men til gjengjeld kan nettbutikkene ikke i samme grad gå god for produktenes kvalitet, opprinnelse, at det er ekte, datostempling, eller om produktene har vært utsatt for varme/kulde i løpet av lagring og transport. Ettersom gråmarkedsnettbutikker i liten grad samarbeider med merkevareeier, vil de heller ikke kunne være først ute med nyheter eller tilby fullsortiment på alle seriene. 

- Utover dette endrer vi løpende priser for å tilpasse oss konkurransebildet og andre variabler som valuta, råvarepriser og inflasjon. Vi ønsker til enhver tid å ha attraktive priser på våre produkter, men ser dette også opp mot kvaliteten og servicen vi kan levere i våre mer enn 200 butikker igjennom rådgiving rundt hudtyper, fargetoner, ingredienser og hvilke merker som passer våre kunder. 

Disse kalles «Gråmarkedsaktører». Det vil si at disse nettbutikkene ikke kjøper sine produkter direkte fra leverandør

LES OGSÅ: Sjekk hvilken nettbutikk som er best i test

- Dette er fullt og helt lovlig

Til Johannessens kommentar om «Gråmarkedsaktører», sier Tollnes i Komplett at de handler de fleste av deres produkter direkte fra norske distributører eller leverandører. 

- Blush.no er en norsk nettbutikk som er 100 prosent eid av Komplett Group (Nordens største netthandelsaktør). De fleste av våre produkter handler vi direkte fra norske distributører/leverandører. Noen produkter kjøper vi fra autoriserte distributører i EØS som også leverer til andre norske aktører. Dette kalles parallellimport (original merkevare blir importert utenfor merkeinnehaverens agentur- og forhandlernett). Dette er fullt og helt lovlig, og en del av den frie handelen av varer og tjenester som EØS-avtalen gir. Vi kutter fordyrende mellomledd og dette kommer kundene til gode, sier Tollnes til KK.no.

KK.no har forsøkt å kontakte Nordicfeel, Glossme, Shoplink, Bangerhead og Parfymeklikk, men ingen har kommentert saken.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer