Skimote

Slik inntar motehusene skiløypene

Er det den nye catwalken?

SKIMOTE: Motehusene vil kle deg både i og utenfor løypene. FOTO: Boss.
SKIMOTE: Motehusene vil kle deg både i og utenfor løypene. FOTO: Boss. Vis mer
Publisert

Kanskje henger det sammen med en verdensomspennende pandemi.

For ettersom vi ikke kunne gå på fester, så en hel moteverden til skiløypene.

Det er jo ikke noe nytt for oss. Vi som liksom er født med ski på beina. Men at skiløypene er blitt den nye catwalken – akkurat det kan vi nok ikke ta æren for.

Motebransjens flørt med gorpcore – tenk cargo-bukser, fleece og fjellsko – og den opplagte linken mellom sport og mote generelt er kommet for å bli. Slope style er for lengst et etablert begrep, og motehusene jakter passende samarbeidspartnere i og utenfor løypene.

Blant dem er Boss som nå har slått seg sammen med skimerket Perfect Moments om en eksklusiv såkalt capsule-kolleksjon.

APRES SKI: For mange er after ski minst like viktig som det som skjer i selve løypene. FOTO: Boss.
APRES SKI: For mange er after ski minst like viktig som det som skjer i selve løypene. FOTO: Boss. Vis mer

Den er inspirert av merkenes respektive arkiver, og er designet både for deg som står på ski – og deg som foretrekker after ski eller après-ski, for å si det på fransk.

SAMARBEID: Boss samarbeider med skimerket Perfect Moments om en eksklusiv capsule-kolleksjon. FOTO: Boss.
SAMARBEID: Boss samarbeider med skimerket Perfect Moments om en eksklusiv capsule-kolleksjon. FOTO: Boss. Vis mer

– Da vi vurdere å komme tilbake til løypene visste vi at vi måtte finne den perfekte samarbeidspartner, sier Senior Vice President Creative Direction Hugo Boss, Marco Falcioni i en uttalelse fra klesmerket.

PÅ PLASS: Det tyske motemerket er sponsor av de legendariske skirennene i Hahnenkamm. FOTO: Boss.
PÅ PLASS: Det tyske motemerket er sponsor av de legendariske skirennene i Hahnenkamm. FOTO: Boss. Vis mer

Kolleksjonen tar utgangspunkt i skimerkets hero-silhuetter, deres mest populære design. Blant de 23 plaggene i samarbeidet er blant annet hele skidresser samt Perfect Moment sine populære after ski-gensere som for anledningen bærer det tyske motemerkets logo og påskriften Kitzbühel.

Det er selvsagt ikke tilfeldig, for kolleksjonen lanseres nettopp i skibyen. (Boss er igjen hovedsponsor av de legendariske skirennene i Hahnenkamm).

Også luksusmotehus som Miu Miu har hatt fingeren på pulsen skimotemessig. Det har også både Balenciaga og Chanel.

TIL FJELLS: Miu Miu inntok løypene for sin FW21-kolleksjon. FOTO: Miu Miu.
TIL FJELLS: Miu Miu inntok løypene for sin FW21-kolleksjon. FOTO: Miu Miu. Vis mer
SKI MED CHANEL: After ski slik det franske luksusmotehuset ser det for seg. FOTO: Chanel.
SKI MED CHANEL: After ski slik det franske luksusmotehuset ser det for seg. FOTO: Chanel. Vis mer
HØYMOTE: Også Chanel har kastet seg på løypemoten. Her fra motehusets AW21-kolleksjon. FOTO: Chanel.
HØYMOTE: Også Chanel har kastet seg på løypemoten. Her fra motehusets AW21-kolleksjon. FOTO: Chanel. Vis mer

Det er liksom noe nostalgisk over det hele.

Har du sett The Pink Panther eller Downhill Racer så skjønner du hva jeg snakker om.

IKONISK: Skimote er hot, her fra filmen The Pink Panther. FOTO: NTB.
IKONISK: Skimote er hot, her fra filmen The Pink Panther. FOTO: NTB. Vis mer
MOTERIKTIG: En hel moteverden henter inspirasjon fra gamle filmer slik som Downhill Racer. FOTO: NTB.
MOTERIKTIG: En hel moteverden henter inspirasjon fra gamle filmer slik som Downhill Racer. FOTO: NTB. Vis mer

Eller dette bilde av Adam Driver og Lady Gaga under filmingen av House of Gucci:

DYNAMISK DUO: Dette bildet av Lady Gaga og Adam Driver gikk viralt. FOTO: Instagram @ladygaga,
DYNAMISK DUO: Dette bildet av Lady Gaga og Adam Driver gikk viralt. FOTO: Instagram @ladygaga, Vis mer

Skiløypene er den nye catwalken, skrev amerikanske Elle under pandemien.

Og kanskje er det noe i det. Se bare her:

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer