TYKKERE HÅR: Hvem ønsker seg vel ikke mer av dette? FOTO: NTB Scanpix
TYKKERE HÅR: Hvem ønsker seg vel ikke mer av dette? FOTO: NTB Scanpix
Tykkere hår:

Slik jukser du håret tykkere

Uansett hvor tynt det føles, håret kan både bli tykkere og se tykkere ut.

Hvem ønsker seg vel ikke tykt hår? For oss med en mer beskjeden manke, kan det i alle fall virke som det meste blir finere med litt mer fylde på toppen. Så, her er frisørenes beste tips for tykkere hår.

- Tykkere hår starter i hårrøttene, så det er viktig å ha en balansert kost og sørge for å få i seg nok B-vitaminer og jern. Gode kilder til dette er frukt, grønnsaker, nøtter, brun ris, kjøtt og spinat, sier Art Director hos Nikita Hair Norden, Laila Høgset Pettersen.

Pssst! Kler du kort eller langt hår?

Hennes neste tips er å velge riktig pleie til håret. Dette er for å unngå at håret brekker og dermed blir tynnere. Dersom håret er skadet av farging, bleking eller varmebehandling understreker hun dessuten at det er viktig å tilføre proteiner for å styrke det. Hun trekker frem at det finnes hårpleieserier som både tilfører proteiner og fukt til håret. Man kan også velge mer intensive og dyptvirkende kurbehandlinger som vil styrke håret og redusere sjansen for at det brekker.

Gjør du denne feilen?

Det er også viktig å være skånsom mot håret. Ifølge Høgset Pettersen kan måten du vasker det på være utslagsgivende. Eksempelvis burde du begynne med hodebunnen- og masser da forsiktig. Vask deretter håret nedover og du, ikke ta det opp på hodet og gnikk.

- Klem skummet inn i lengdene og skyll etterpå, råder frisøren.

LES OGSÅ: Disse ødelegger håret ditt

EKSPERTEN: Art Director Nikita Hair Norden, Laila Høgset Pettersen. Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Art Director Nikita Hair Norden, Laila Høgset Pettersen. Foto: Astrid Waller Vis mer

Deretter kan du klemme vannet forsiktig ut av håret med en håndduk og nei, ifølge eksperten bør du heller ikke da gni.

- Håret er veldig sensitivt når det er vått og ryker da lettere. På et sunt og friskt hår, kan håret strekkes 50 prosent av lengden sin før det ryker. Er det derimot skadet vil det ryke mye fortere , forklarer hun.

Et annet råd er å droppe hårbørsten og heller gå for en bredtannet kam når det er vått. Hvis du bruker strikk, sørg for å bruke en som ikke sliter unødig på håret.

- Det er også viktig å beskytte håret før man bruker varmeverktøy, sier hun.

Så ofte bør du vaske håret

Så var det antall hårvasker i uken. Vi vet alle hvor vanskelig avvendingsperioder kan være, hvis man egentlig vasker det hver dag. Likevel mener frisøren at du gjør lurt i å droppe nettopp det.

- Prøv å hold det til to-tre ganger i uken. I mellomtiden kan du bruke en tørrshampoo som vil gjøre at håret ser rent og fresht ut dag to og tre, råder frisøren.

Psssst! Husker du å vaske hårbørsten?

Årsaken er ifølge frisøren at man vasker bort alle de naturlige oljene som er der for å beskytte håret. For hyppige vasker gjør også at man risikerer å tørke det ut. Lokkene blir da porøse og kan knekke. Dersom du har veldig fett hår, kan du dog ifølge Høgset Pettersen vaske det oftere. Daglig vask er fortsatt ikke ideelt, men kanskje heller annenhver.

Kan du dette fønertrikset?

Vil du gjerne ha fyldigere hår, kan du også prøve en volumspray. Det virker på den måten at den skal øke omkretsen på hårstrået. Dessuten kan du ved hjelp av hårføneren din også jukse deg til betraktelig mer fylde.

- Føn håret mot vekstretningen for å få hårstråene til å reise seg. Da blir det mer luft i håret og det ser ut som du har masse mer hår, tipser hun.

Når håret er ferdig fønet, kan du bruke et stylingjern og lage litt bøy i håret på forskjellige plasser, slik at det blir mer liv i det. Og sist, men ikke minst:

- Farg håret med en kontureringsteknikk! Her kan man legge inn lys og skygge i håret akkurat som man gjør med makeup. På den måten skaper man også inntrykk av mer volum.

Slik unngår du at håret ditt blir tynnere

Birgit Flønes, frisør og eier av B. Hair i Molde, mener det viktigste du kan gjøre for å få fyldigere hår, er å sørge for at du får i deg tilstrekkelig med B- vitaminer.

EKSPERT: Frisør og eier av B. Hair i Molde Birgit Flønes. FOTO: Privat
EKSPERT: Frisør og eier av B. Hair i Molde Birgit Flønes. FOTO: Privat Vis mer

- Om man merker at man røyter mye, kan det være lurt å få i seg mer B-vitamin. Jernmangel kan også bidra til røyting, sier hun.

Flønes trekker også frem viktigheten av å være forsiktig med varmeverktøy og ikke minst varsom bruk av hårbørste på vått og flokete hår.

- Tupering bør man ikke gjøre for mye, råder hun og legger til at det kan være lurt å bruke en naturbørste.

- Det lugger og sliter mindre, tipser hun.

Sist har hun et par anbefalinger når det gjelder valg av hårstrikk:

- Varier litt hvor du setter strikken og bruk strikker uten metall. Aller helst bør du gå for gummi-spiralstrikker, sier hun.

Til forsiden