Foto: Tobias Barvik / Kreftforeningen
Foto: Tobias Barvik / Kreftforeningen Vis mer

Rosa Sløyfe

Slik kan du shoppe for en god sak

KK.no bryr seg - og oppfordrer deg til å gjøre det samme.

Publisert
Sist oppdatert
Hvert år rammes omlag 2800 kvinner i Norge av brystkreft. Det betyr at hver 12. kvinne rammes av sykdommen i løpet av livet.

Det finnes mange myter om sykdommen. Les mer om noen av de vanligste forestillingene vi har om brystkreft og se om de stemmer her.

LES OGSÅ: Sjekk brystene dine

KK.no støtter aksjonen

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse for å øke kunnskapen om brystkreft og samle inn penger til brystkreftforskning. KK.no har valgt å støtte aksjonen ved å gi bort gratis annonseplass til den veldedige saken. Men også du kan vise at du bryr deg!

Slik kan du bidra

I oktober hvert år kan du nemlig delta på en rekke arrangementer over det ganske land, og årets aksjons sparkes i gang fredag 30. september, i Spikersuppa i Oslo.

For å bidra kan du selvsagt delta på arrangementene, sørge for å spre budskapet til alle du kjenner og donere en pengegave. Men du kan også shoppe!

Dra kortet for kreftsaken

Kreftforeningen har en egen nettbutikk (ekstern lenke), hvor du kan kjøpe en rekke varer for å støtte Rosa sløyfe-aksjonen.

– I tillegg kan mange av aksjonseffektene, som sløyfer, reflekser og pins kjøpes hos enkelte av våre sponsorer, som Lindex, Clas Ohlson og Vitusapotek, sier aksjonsleder for Rosa sløyfe, Marit Sophie Egge.

Andre sponsorer har også egne varer som selges til inntekt for saken. Mester Grønn har for eksempel en kampanje med rosa buketter, og denne går hele oktober.

For full oversikt over hva sponsorene gjør, kan du besøke Rosa sløyfes nettsider (ekstern lenke), men la oss nevne den spesialdesignede rettetangen fra GHD, intimvasken fra Asan og rosa Kitchen Aid kjøkkenmaskin og blender hos Howard.

– Størsteparten av aksjonens inntekter kommer via sponsorene, forklarer Egge.

Designsamarbeid

I 2008 dedikerte designeren Nora Farah en hel motevisning til saken, og alle inntekene gikk til aksjonen. Det var starten på et samarbeid som fortsatt pågår den dag i dag.

– Året etter bestemte vi oss for å lage en liten rosa kolleksjon, som ble en topp og en rosa genser. I år har vi fornyet og utviden kolleksjonen, med en skjorte/bluse, en genser i grått med rosa detaljer, og et fantastisk vintage-inspirert vertinneforkle, som har vært svært populært, sier Egge.

Hun forteller at Nora Farah kjenner flere som er rammet av brystkreft, og derfor er svært engasjert i saken.

–Vi synes det er veldig fint å også ha med høy-kvalitets design i aksjonen, det gir en stor og fin bredde i de produktene vi selger. Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Nora, sier hun.

Se noen av tingene du kan kjøpe for å bidra her:











Hvor mye bidrar du ved å shoppe?

– Men hvor stor andel av kjøpssummen går egentlig til saken?


– På tradisjonelle aksjonseffekter, som den klassiske silkesløyfe, strasspins, reflekser og lignende, er det omtrent hele summen. Produksjonskostnadene her er svært lave, sier Marit Sophie Egge.

– På andre varer som er mer bruksgjenstander, er produksjonskostnadene høyere, og andelen som går til saken dermed mindre. Det er imidlertid alltid minst ti prosent, og på de varene vi selv produserer er det som regel langt høyere, rundt 50 prosent, sier hun.

– Hvis du ønsker at hele summen skal gå til saken, bør du gi en ren pengegave. Når du kjøper noe, er det alltid produksjonskostnader knyttet til det.

Hvis man ikke ønsker å kjøpe produkter, kan man altså støtte aksjonen direkte.

Det gjør du ved å gi en gave til kontonummer 7001.09.88592, eller via betalingsløsningen som ligger på rosasløyfe.no (ekstern lenke).

– Vi setter også stor pris på alle som følger oss på Facebook (ekstern lenke) og bidrar med å spre budskapet om aksjonen.

Slik kjenner du igjen produktene

– Alle våre partnere selger våre sløyfer i våre bokser, eller bruker vår sløyfevariant – ofte sammen med Kreftforeningen og Foreningen for brystkreftopererte sine logoer – i sammenheng med salg av egne varer, sier Egge.

– Alle våre samarbeidspartnere finnes på rosasloyfe.no, men noen små butikker selger sløyfer uten å være sponsorer til aksjonen. I så fall selges sløyfene fra våre bokser med logo på.

– Noen internasjonale selskaper, særlig kosmetikk-bedrifter, samarbeider med Rosa sløyfe-aksjoner i andre land og selger / gir bort sløyfer uten å være sponsorer. I såfall går pengene ikke til aksjonen i Norge, men det går fortsatt til saken – vi har alle nytte av den internasjonale forskningen også, sier hun.

– Vi har aldri opplevd at noen har forsøkt å svindle aksjonen ved å selge rosa effekter hvor ikke inntekter går til saken.

Hva går pengene til?

Marit Sophie Egge forklarer at pengene som samles inn i forbindelse med aksjonen går til forskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter.

– For eksempler har man opprettet Brystkreftregisteret med midler fra aksjonen. Dette registeret er unikt, og vil på sikt bidra til at vi kan skreddersy behandlingen helt til hver enkelt pasient, forklarer hun.

Ti prosent av det som samles inn i aksjonen går også til et internasjonalt prosjekt, i solidaritet med brystkreftrammede over hele verden.

– I Peru brukes våre verdenskjente forskere til å få opprettet et system for tidlig oppdagelse og behandling. Sykehusene finnes kun i de store byene, mens folk bor spredt rundt i hele landet, så vi hjelper landet med å lage et system som sørger for at alle pasienter skal få behandling, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer