Oslo Fushion Festival:

Slik skal de sette norsk mote på verdenskartet

– Det har vært vanskelige år.

NORSK MOTE: Oslo Fushion Festival skal skape interesse rundt norsk mote. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
NORSK MOTE: Oslo Fushion Festival skal skape interesse rundt norsk mote. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer
Publisert

–Motebransjen har de siste tiårene kommet inn et hamsterhjul som går alt for fort, og som til tider er til skade for mennesker, samfunn, klima og miljø, sier Elin Carlsen, daglig leder for mote- og kunstfestivalen Oslo Fushion Festival og visningsplattformen Oslo Runway, og grunnlegger og partner i bærekraftbyrået Reform Projects til KK.

Hun mener hele motebransjen må ned i tempo og bort fra jaget om «ukentlige nyheter og sesongens nye it-farge».

Og det er nettopp dét som er utgangspunktet for møtet mellom mote og kunst når Oslo Fushion Festival arrangeres 24.-26. august med visningsplattformen for norsk mote, Oslo Runway, som en del av programmet.

Nærmere 30 norske designere og motemerker vil ta del i festivalens hybrid-format som skal vise noen av Norges mest spennende designtalenter både for hjemmepublikummet, men også for det internasjonale markedet.

DESIGNER: Celine Aagaard og hennes Envelope1976 er blant merkene som deltar under mote- og kunstfestivalen. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
DESIGNER: Celine Aagaard og hennes Envelope1976 er blant merkene som deltar under mote- og kunstfestivalen. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

To verdener

Oslo Runway slo seg sammen med Collective Oslo for første gang i 2019, og lanserte en helt ny mote- og kunstfestival, Fushion. Bak stod initiativtakerne Ditte Kristensen og Hilde Pettersen Reljin. De så at mote- og kunstverdenen var i endring, og at det var en etterspørsel etter mer åpne visningsplattformer. Sammen ønsket de å gå nye veier ved å redefinere de tradisjonelle mote- og kunstmessene. Det åpnet for å legge visningsplattformen for norsk mote, Oslo Runway, sitt program under Oslo Fushion Festival, og med det åpne den digitale delen av visningsprogrammet opp for publikum.

Så kom korona. Den globale krisen rammet motebransjen hardt, og så godt som alle visninger, eventer og moteuker ble enten utsatt eller også avlyst. Nedstengning, stengte grenser og sosiale restriksjoner lammet moteverdenen, og fysiske visninger ble en saga blott.

– 2020 var et sprøtt år, sier Carlsen.

NORSK FOKUS: Daglig leder for Oslo Fushion Festival, Elin Carlsen, vil sette norsk mote på kartet. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
NORSK FOKUS: Daglig leder for Oslo Fushion Festival, Elin Carlsen, vil sette norsk mote på kartet. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

– Vanskelig

Heller ikke initiativtaker i Oslo Runway, Ditte Kristensen, legger skjul på at den siste tiden har vært utfordrende.

– Det har vært et vanskelig år. Men fra tilbakeslaget har vi lært å jobbe oss gjennom det, finne nye måter og viktigst av alt; å stå sammen, forteller hun.

En utendørs design- og kunst-sti ble løsningen, og Oslo Runway ble på rekordtid flyttet over i et digitalt format.

– Jeg er stolt over at vi fikk det til. Når det er sagt, var det langt fra en ideell arbeidssituasjon. Men vi lærte mye. Spesielt om det digitale formatet, noe som har vist seg å være viktig for oss som plattform når vi skal bidra til å eksportere norsk mote ut i verden. Målet er å skape interesse rundt norsk mote nasjonalt og internasjonalt. Det klarte vi, sier Carlsen.

– Et solid program

Nå er veien videre å samle alle former for uttrykk sentrert rundt mote.

– Og vi vet at mange setter pris på den åpne og inkluderende måten å tenke på.

Denne gangen er enda flere nyskapende og kreative uttrykk samlet under festivalen.

– Vi er utrolig glade for å kunngjøre et solid program med noen av Norges mest spennende designtalenter, i tillegg til samarbeidene med de ledende mote- og kunst-plattformene Oslo Runway, Collective Oslo og Sorgenfri Artwear, og kunstneren Ali Shah Gallefoss, sier Carlsen.

STÅR BAK: Ditte Kristensen er én av initiativtakerne bak festivalen. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
STÅR BAK: Ditte Kristensen er én av initiativtakerne bak festivalen. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

– Under Oslo Fushion Festival ønsker vi å åpne opp for at et bredere publikum her hjemme skal bli bedre kjent med norske motemerker og designere og deres verdier. Vi inviterer til talks, utstillinger, webinarer, visninger, presentasjoner og en eksklusive pop-up med norsk design. Ved å samle og samarbeide med flere kreative aktører ønsker vi å løfte frem en bredde av norske designere både nasjonalt og internasjonalt.

– Mistet kunnskapen

Hun tror mote og kunst har en sterk innflytelse på hverandre, og at man gjennom å knytte flere uttrykk sammen skaper en motekultur som kan ta et oppgjør med dagens forbruksmentalitet.

– Vi må begynne å se på produkter som investeringsobjekter, noe vi skal ta vare på og ha lenge. Plagg med en emosjonell verdi tar vi ofte bedre vare på. Derfor er det så viktig at vi som forbrukere kjenner historien til plaggene vi investerer i.

Det kaller hun en bærekraftig motekultur.

SMYKKER: En egen smykkekunstutstilling skal vise frem det beste fra norske smykkemerker slik som Hasla. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
SMYKKER: En egen smykkekunstutstilling skal vise frem det beste fra norske smykkemerker slik som Hasla. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

– I Norge har vi ikke lenger noen kultur for å gå til en designer og få designet noe håndsydd til kundens mål, men vi bruker gjerne det samme beløpet på å investere i masseproduserte klær fra en high-end merkevare. Vi har på mange måter mistet den allmenne kunnskapen om tekstiler.

Ikke lenger nok å skape nye kolleksjoner

Årets tema for festivalen er From maker to change maker. Det er i følge Carlsen et resultat av den samtiden moten skal speile.

– I en samtid preget av en global pandemi, i tillegg til klimaendringer og viktige sosiale og politiske bevegelser, ønsker vi å fremheve de transformative og kreative kreftene som setter en ny dagsorden innen mote, kunst og kultur.

– I dagens motebransje er det ikke lenger nok å skape nye kolleksjoner hver sesong. Motebransjen påvirker livet til så mange mennesker, og må ta et ansvar for å være en endringsagent gjennom å fremme mangfold og inkludering, og bidra til en bransje som skaper langt mindre negativ påvirkning på klima og miljø. Med årets tema ønsker vi å belyse dette, og fremme de som faktisk gjør en forskjell, sier hun.

PÅ PROGRAMMET: Elisabeth Stray Pedersen og hennes ESP står på programmet. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
PÅ PROGRAMMET: Elisabeth Stray Pedersen og hennes ESP står på programmet. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

Samisk mote

For første gang er også samisk mote med på programmet under Oslo Runway. Det Sápmi-baserte smykkemerket LilleLi er en av ti norske smykkedesignere som er invitert til å delta i en egen smykkeutstilling under festivalen.

– Det har vært en enorm utvikling innenfor norsk smykkedesign de siste årene. Vi er helt imponert over nivået til mange av de nye smykkedesignerne. Spesielt fint er det å se at de fleste legger stor vekt på bærekraft gjennom bruk av resirkulerte materialer og smykker som lages på bestilling lokalt her i Norge, sier Carlsen.

Det er designer og kunstner Ali Shah Gallefoss som kuraterer smykkekunstutstillingen som vil stå utstilt under hele festivalen i august. Den løfter frem noen av Norges fremste smykkedesignere som Hasla, Mold Atelier, Aur Studio, Boygal, Diawéne, Crystal Haze, Pearl Octopuss.y og David-Andersen.

NORSK MOTE: FWSS er blant merkene som deltar på Oslo Fushion Festival. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
NORSK MOTE: FWSS er blant merkene som deltar på Oslo Fushion Festival. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer
FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

Hybrid-format

Selv om verdens moteuker nå så smått åpner opp for fysiske visninger igjen, er det likevel med et stort forbehold, og mange beholder det hybride formatet også nå.

På programmet til Oslo Runway under festivaluka er det en miks av forskjellige formater tilpasset merkenes egne strategiske satsing, forteller Carlsen. Det betyr en slags hybridløsning med digitalt program samt også fysiske visninger.

Tre andre fysiske utstillinger står også på programmet: Collective Diversity, Sorgenfri Artwear og smykkekunstutstillingen Abstrakte landskap. Mens førstnevnte feirer hvordan kreativ energi kan drive forandring, og hvordan de medvirkende kunstnerne, blant dem Extraweg, Jesse Draxler, Arcin Sedgic, Vitaboy og Berglind Rognvaldsdottir, beriker våre perspektiver rundt inkludering og mangfold, presenterer Sorgenfri Artwear designere som arbeider i grensesnittet mellom mote og kunst, og skal fremme fremtidens viktige stemmer innen slow fashion.

SMYKKEDESIGNERE: Bak Boygal står Martine Breen og Andreas Sogn. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
SMYKKEDESIGNERE: Bak Boygal står Martine Breen og Andreas Sogn. FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer
FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO
FOTO: OSLO FUSHION FESTIVAL, FREDRIK FERNANDO Vis mer

– Hvordan skal Oslo Fushion Festival nå ut til folket? Oslo Runway har jo tidligere fått kritikk for ikke å gjøre det på samme måte som eksempelvis moteuken i København?

Gjennom Oslo Fushion Festival har vi åpnet mer opp for publikum, med tre forskjellige utstillinger i Oslobukta, talks, webinarer, digitale presentasjoner og visninger. I tillegg arrangerer vi Fushion Night Out som er en kveld dedikert til shopping, norsk design, kunst og mote i Oslo sentrum. Her ønsker vi alle velkommen til å oppleve noe av det mest spennende innen norsk design!

For ordens skyld: Moteansvarlig i KK, Ida Elise Eide Einarsdóttir, modererer noen av talksene på programmet under Oslo Fushion Festival.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer