Bærekraft i motebransjen:

Slik vil de sette fart på det grønne klesskiftet

– Vi har skapet fullt av klær, men ingenting å ha på oss.

GRØNNERE MOTE: Pierre Robert vil slå et slag for bærekraft med et nytt kleskonsept. FOTO: PIERRE ROBERT
GRØNNERE MOTE: Pierre Robert vil slå et slag for bærekraft med et nytt kleskonsept. FOTO: PIERRE ROBERT Vis mer
Publisert

At bærekraft er blitt viktig for motebransjen er ikke noe nytt. Selv om mange rynker på nesen av den åpenbare selvmotsigelsen som ligger i at det nettopp er motebransjen som skal gå i bresjen for «det grønne skiftet» når de selv er en så stor del av problemet. For ekspertene er krystallklare: Produksjonen og forbruket ned. Nå krever den norske klesbransjen nasjonale føringer i form av tiltakspakker og insentivordninger.

Sammen med friluftsmerket Bergans står Pierre Robert bak et klimaopprop som skal sette fart på det grønne klesskiftet.

KLIMAOPPROP: Norske klesaktører krever en nasjonal lovgivning som gjør det lettere å velge bærekraftig. FOTO: PIERRE ROBERT
KLIMAOPPROP: Norske klesaktører krever en nasjonal lovgivning som gjør det lettere å velge bærekraftig. FOTO: PIERRE ROBERT Vis mer

De ønsker en nasjonal lovgivning som gjør det lettere å velge bærekraftig både for produsent og forbruker, og mener nasjonale føringer trengs. Oppropet skal være for «alle som vil gjøre det lettere å velge klær med mindre miljøfotavtrykk».

– Vi er mange klesprodusenter som ønsker å være flinke, og som prøver å lære og finne best mulig vei. Hvis myndighetene i større grad kan stake ut kursen og legge forholdene til rette, så vil det være lettere for oss å jobbe mot et felles mål. Og til syvende og sist vil større regulering av miljøpåvirkning i klesbransjen komme forbruker til gode. Det burde være lettere å finne frem i «bærekraftsjungelen», sier Pierre Roberts nye sjefsdesigner Patricia Nazareno.

VIL TILBY ET ALTERNATIV: Pierre Robert sin nye sjefsdesigner Patricia Nazareno tar et oppgjør med fast fashion. FOTO: JULIE CHRISTINE BERG
VIL TILBY ET ALTERNATIV: Pierre Robert sin nye sjefsdesigner Patricia Nazareno tar et oppgjør med fast fashion. FOTO: JULIE CHRISTINE BERG Vis mer

Samtidig lanserer Pierre Robert sin satsing på sakte mote med et helt nytt kleskonsept. KAPSEL skal ambisiøst nok endre selve måten vi kler oss på.

Nazareno trekker frem det ekspertene minner om: Vi må overkonsumet til livs.

– Vi har skapet fullt av klær, men ingenting å ha på oss. Likevel fortsetter vi å fylle på og fylle på. Det er et konstant jag etter trender, og vi ønsker egentlig bare å si stopp; å tilby en utvei, sier hun.

Nazareno mener det illustrerer problemene motebransjen og masseproduksjon har skapt for samfunnet.

NØKKELPLAGG: Anvendelige nøkkelplagg i ull er utgangspunktet for kolleksjonen. FOTO: PIERRE ROBERT
NØKKELPLAGG: Anvendelige nøkkelplagg i ull er utgangspunktet for kolleksjonen. FOTO: PIERRE ROBERT Vis mer

– Vi prøver å henge med på trender, kjøper alt for mye, og mesteparten av klærne vi eier bruker vi ikke. Med tanke på alle ressursene som går med i produksjon av et enkelt plagg, så er det tragisk at det bare blir hengende i skapet.

Det nye konseptet tar utgangspunkt i «anvendelige nøkkelplagg i ull». Det er først når slike plagg tas ut av nisjemarkedet og gjøres tilgjengelig at man kan skape faktisk endring, mener hun.

– Er det ikke selvmotsigende at bransjen snakker om måtehold i produksjon og konsum, men likevel fortsetter å lage klær?

Jo veldig! Vi har selvfølgelig stor forståelse for dette synspunktet. Samtidig må vi begynne å snakke om det, for uten å takle overforbruk og produksjon så kommer vi ingen vei. Alternativet er å lukke øynene og fortsette som før, og det går ikke lenger.

Kapsel skal ifølge henne være «mer enn bare 'høstens kolleksjon'», men heller en måte å organisere sortimentet og merket på. Rundt 80 prosent av plaggene i Kapsel-konseptet vil være såkalt rullerende plagg som kommer igjen sesong etter sesong.

– Dette hjelper oss unngå «utdaterte» varer. Nyhetene vi lanserer designes for et langt liv med mye bruk, og passe like fint inn i høstgarderoben 2023 som de gjør i år.

BASISGARDEROBEN: Klesskapet fullt av klær, men ingenting å ha på? Det vil norske Pierre Robert til livs når de nå lanserer Kapsel. Kolleksjonen består av overdeler, underdeler og tilbehør i merinoull. Utvalgte nøkkelplagg blir tilgjengelig i over 3000 matbutikker over hele landet. FOTO: PIERRE ROBERT
BASISGARDEROBEN: Klesskapet fullt av klær, men ingenting å ha på? Det vil norske Pierre Robert til livs når de nå lanserer Kapsel. Kolleksjonen består av overdeler, underdeler og tilbehør i merinoull. Utvalgte nøkkelplagg blir tilgjengelig i over 3000 matbutikker over hele landet. FOTO: PIERRE ROBERT Vis mer

Nazareno kommer med bakgrunn fra både Varner-gruppen og norske Tom Wood.

Det har gitt henne en bred kompetanse som designer, og ikke minst en større forståelse for bærekraft, utforming av kategorier og løpende styring av design og innkjøpsprosesser, forteller hun til KK.

– Fokus på innovasjon gjennom hele verdikjeden med bærekraft og produksjonsmetoder blir grunnelementet i designprosessen min videre, samtidig som vi skal bevare den gode tradisjonen og fundamentet til Pierre Robert. Målet blir å videreutvikle et sortiment som ikke gåSr ut på dato med gode kvaliteter, design og anvendelighet som varer lengst mulig, slik at det kan brukes i flere år.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer