Etter to tiår ved det britiske motehuset sier Sarah Burton opp.
Den kreative lederen for Alexander McQueen er kanskje aller best kjent for å ha designet brudekjolen til Kate Middleton.
Burton har vært med merket siden 1996, først som intern under Lee Alexander McQueen. I 2000 ble hun utnevnt til designsjef for merkets kvinnekolleksjoner, og etter Lees tragiske død i 2010 ble hun tildelt rollen som kreativ leder for merket.

– Jeg er så stolt av alt jeg har gjort, og av mitt fantastiske team på Alexander McQueen, sier 49-åringen i en uttalelse.
Annonsørinnhold
Aller Media
Det er ikke uten grunn at alle skal ha denne nå
i samarbeid med Aller Media– Jeg ser frem til tiden fremover og neste kapittel, og vil alltid huske denne tiden.

Burton sin siste kolleksjon for motehuset vil være den som vises senere denne måneden under moteuken i Paris.
Da McQueen tok sitt eget liv, bare 40 år gammel, var det stor usikkerhet knyttet til om merket ville klare seg uten ham, skriver The New York Times. Men det gjorde det.
Mye takket være Burton, mener mange.

Burton hadde jobbet tett med McQueen hele veien, og var på sett og vis hans høyre hånd. Innen et år etter at hun hadde tatt over som kreativ direktør for merket, skapte hun Kates brudekjole, og ble med det en av prinsessens favorittdesignere.
– Prinsesse Kates kjole hadde litt den samme wow-faktoren som Dianas bløtkakekjole hadde i sin tid, og har blitt en av tidenes aller mest omtalte brudekjoler, sier Se og hørs kongehusreporter, Caroline Vagle til KK.
– Kate ønsket en kombinasjon av britisk tradisjon og det moderne, noen hun fikk i denne romantiske, stilrene brudekjolen signert Sarah Burton. Den skapte med ett brudetrender, og selv mange år etter bryllupet tror jeg fortsatt kommende bruder verden over lar seg inspirere av nettopp denne. I motsetning til hva Dianas typiske 80-tallskjole, var jo Kates langt mer tidløs. Sånn sett er den kanskje mer sammenlignbar med fyrstinne Grace sin legendariske brudekjole, som også har inspirert tiår etter tiår, fortsetter Vagle.
Men Burton var mye mer enn en såkalt one-trick pony. Hun løftet hele motehuset.
«Burton, som kom til å lede et motehus i en industri som fortsatt i stor grad er dominert av menn, hjalp Alexander McQueen å utvikle seg fra å være et merke elsket av superfans til å bli et moderne luksusmotehus med muskler», skriver The New York Times om henne.

Så hva skjer egentlig nå?
Det er ikke klart hvem som tar over som kreativ leder etter at Burton takker for seg.
Hennes exit føyer seg for så vidt inn i rekken av designere som sier opp jobbene sine – eller blir sagt opp. For på toppen i motebransjen er det gjennomtrekk, og de kreativ lederne synes altså å falle som fluer om dagen.
Nylig måtte Chloé si farvel til kreativ leder Gabriela Hearst, Jeremy Scott forlot Moschino og for et knapt år siden ble det klart at genierklærte Alessandro Michelle er ferdig i den samme rollen i Gucci.