Konkurs

Slutt for motemerket i Norge

Den siste butikken i Oslo erklært konkurs.

KONKURS: Det er kroken på døra for det en gang så populære merket her hjemme. FOTO: NTB.
KONKURS: Det er kroken på døra for det en gang så populære merket her hjemme. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det har vært opp som en løve og ned som en fell for undertøyskjeden.

For med sviktende salg, stadige kontoverser og dalende seertall for det som en gang var verdens største moteshow på tv pekte alle piler nedover.

Det var som om tiden hadde løpt fra den amerikanske undertøysgiganten. Anklager om manglende mangfold og inkludering haglet, og det var gjennomtrekk på toppen.

Et velsmurt maskineri var i ferd med å svikte, og Victoria's Secret slet i flere land.

DEN GANG DA: Supermodell Tyra Banks på catwalken for merket i 1998. FOTO: NTB.
DEN GANG DA: Supermodell Tyra Banks på catwalken for merket i 1998. FOTO: NTB. Vis mer

Heller ikke her hjemme har det gått særlig godt for undertøyskjeden de siste årene.

SLITER: Undertøyskjeden har slitt i flere land. Nå er det kroken på døra her hjemme. FOTO: NTB.
SLITER: Undertøyskjeden har slitt i flere land. Nå er det kroken på døra her hjemme. FOTO: NTB. Vis mer

Etter flere år med tap er selskapet Agora Retail slått konkurs. De stod bak to Victoria's Secret-butikker i Oslo – butikken på Karl Johan ble stengt i 2021, og nå er butikken på Oslo City stengt.

Finansavisen omtalte saken først.

ENGLER: Opp som en løve og ned som en fell for undertøysmerket. FOTO: NTB.
ENGLER: Opp som en løve og ned som en fell for undertøysmerket. FOTO: NTB. Vis mer

Men undertøyskjeden synes ikke å mene at alt er tapt. I fjor gjorde de nemlig comeback etter en storstilt rebranding.

MISTET SEERE: En gang verdens største moteshow sendt på tv. Nå er det slutt på det. FOTO: NTB.
MISTET SEERE: En gang verdens største moteshow sendt på tv. Nå er det slutt på det. FOTO: NTB. Vis mer

De velkjente englene var historie, og inn kom mer mangfold. Men holder det?

– Et steg i riktig retning er et steg i riktig retning, uavhengig av hvorfor de valgte å ta det. Vi håper at endringen varer, men her er vi nødt til å vente og se, sa Maja Enerhaug Egge, nestleder i Press til KK.

– Å være på lag med alle innebærer at man introduserer mangfold, ikke bare i enkelte kampanjer eller prosjekter, men gjennomgående i alt arbeid. For hvordan kan man egentlig føle seg ordentlig inkludert hvis det kun skjer når det passer best for bedriftene, sa Egge den gang.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer