Darja Barannik

Solgte ut egen kleskolleksjon på 24 timer

Slik skal de blåse nytt liv i det norske motemerket.

DARJA BARANNIK: Den norske influenseren gjør suksess med sin første kleskolleksjon for en kommersiell aktør. FOTO: Instagram @darjabarannik.
DARJA BARANNIK: Den norske influenseren gjør suksess med sin første kleskolleksjon for en kommersiell aktør. FOTO: Instagram @darjabarannik. Vis mer
Publisert

-Det er en drøm jeg har hatt i lang tid, forteller Darja Barannik til KK.

Det er ikke mulighetene det har stått på. For kommersielle aktører har stått i kø for å få den norske influenseren med på laget.

Men det har liksom ikke vært riktig. Før nå.

På under 24 timer selger hun flere av plaggene i kolleksjonen tomme. Hun er en av de influenserne som flytter varer. Med 237 000 følgere på Instagram har hun stor påvirkning og innflytelse. Og det vet hun.

Det som startet med en kaffe i Oslo en sen augustdag i fjor sommer ble til en kleskolleksjon med Darjas navn på.

EGEN STIL: Darja Barannik ble inspirert av egen stil og favorittplagg da hun lagde sin første kleskolleksjon. FOTO: Bikbok.
EGEN STIL: Darja Barannik ble inspirert av egen stil og favorittplagg da hun lagde sin første kleskolleksjon. FOTO: Bikbok. Vis mer

En god match for Bikbok som med Julie Varner i spissen skal blåse nytt liv i det en gang så populære norske motemerket.

Fra kritikkstorm og millionunderskudd skulle målgruppen utvides, og det med en ny generasjon Varner ved kontrollspakene.

– Det har vært en lang prosess mot et definert mål, sier Darja om kolleksjonen.

– Jeg ville skape de perfekte tidløse plaggene som kan mikses og matches om hverandre til alle anledninger, sier hun.

Kanskje ikke så rart da at kolleksjonen tar utgangspunktet i Darjas egen garderobe.

Hun som flere ganger er blitt kåret til best kledde, og også til mote-Norges mektigste.

Hennes profil og personlig smak er i følge Julie «spot on» for den norske kleskjeden.

BIKBOK-SJEF: Julie Varner er kreativ leder for den norske motekjeden. FOTO: Privat.
BIKBOK-SJEF: Julie Varner er kreativ leder for den norske motekjeden. FOTO: Privat. Vis mer

– Darja er en stor inspirasjon for oss, og det kjennes rett at hun er med på å løfte oss dit hen vi ønsker å være nå, sier hun.

Klassisk med en tvist. Slik beskriver hun influenseren og venninnenes egen stil.

– Hun er også opptatt av gode kvaliteter, og at plagg skal kunne vare. Det er nettopp det kolleksjonen vår er blitt: En perfekt capsule-garderobe i gode kvaliteter, men med en ekte fashion-tvist på det hele.

Inspirasjonen er hentet fra den klassiske garderoben, men med fokus på detaljer.

– Jeg har latt meg inspirere av mine egne favorittplagg med et ønske om å skape tidløse plagg som man enkelt kan kle seg i til enhver anledning, legger Darja til.

Resultatet er «parisisk chic», skriver den norske kleskjeden selv på sine nettsider.

En slags utvidet basisgarderobe om du vil med en maskulin touch; skreddersydd, overdimensjonert og med skulderputer. Med mye skulderputer. Den lange kåpen, dressen og skjorten. Og den lille sorte, så klart. Alt i en relativt sober fargepalett med nyanser av grått, hvitt, svart og konjakk.

Darja beskriver det som «drømmegarderoben». Selvsagt gjør hun det. Hun skal jo tross alt også selge den.

Og det gjør hun. På rekordtid.

For på under 24 timer er flere styles allerede revet bort fra butikkhyllene. Influenser-effekten er reell. Utvilsomt.

Det vet Bikbok. For de har allerede gjort flere slike samarbeid. Nå sist med influenser Nina Sandbech som i motsetning til Darja har en svært så fargerik og eklektisk stil. Og nærmere en halv million følgere på Instagram.

– Jeg er virkelig helt overveldet, sier Darja om mottakelsen av kolleksjonen hennes.

– På en måte føler jeg at jeg er kommet nærmere følgerne mine i denne prosessen.

– Hvorfor samarbeider du med en ekstern moteaktør om egen kolleksjon først nå?

INFLUENSER: Darja Barannik har 237 000 følgere på Instagram, og er en av Norges fremste moteinfluensere. FOTO: Bikbok.
INFLUENSER: Darja Barannik har 237 000 følgere på Instagram, og er en av Norges fremste moteinfluensere. FOTO: Bikbok. Vis mer

– Jeg har drømt om det lenge. Å kunne realisere en liten drømmegarderobe. Mange har spurt opp gjennom, men verken rammene, betingelsene eller merkevarer har føltes riktig. Før nå. Jeg synes Julie har løftet Bikbok og visjonen deres. Dessuten har det vært gøy å jobbe med en norsk aktør og også å få være så tett på hele prosessen med kolleksjonen.

Det markerer en slags ny retning for den norske kleskjeden. Et steg på veien.

Målet er ifølge Julie å nå «en litt eldre målgruppe». Det har de klart, mener hun.

– Bikbok skal være for alle kvinner. Selv om det kanskje er litt skummelt å si.

Hun innrømmer det selv: Kleskjeden har i mange år vært «relativt unge». Likevel tror hun de fleste har et forhold til Bikbok. På sikt skal det være mer enn skinny jeans og baseprodukter. En bredere målgruppe er, vel – målet. Og det selv i et presset marked.

– Jo, markedet er tøft. Men vi har aldri kjent oss så hjemme i merket vårt som vi gjør nå. Jobben som er blitt gjort de siste par årene begynner virkelig å sitte. Det kjennes godt for årene som nå kommer, sier Julie.

KK har bedt om å få salgstall for kolleksjonen, men kleskjeden sier at de ikke ønsker å gå ut med salgstall for konkrete kolleksjoner.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer