Skjønnhet:

Som trebarnsfar ville jeg vise dem at det var mulig å bygge en bedre verden

Hvert år går over en milliard leppestifter i søpla. Det fikk den franske skjønnhetsgründeren til å se rødt.

SKJØNNHET: Det franske skjønnhetsmerket er på alles lepper. FOTO: La Bouche Rouge.
SKJØNNHET: Det franske skjønnhetsmerket er på alles lepper. FOTO: La Bouche Rouge. Vis mer
Publisert

Etter en lang karriere i et av verdens største kosmetikkselskaper hadde han vært vitne til hvordan skjønnhetsindustrien var i endring. Det var kvantitet foran kvalitet, til tross for at forbrukerne ble mer opptatt av bærekraft.

Det var nå eller aldri. Han kunne bli med videre og gå på akkord med egen overbevisning, eller han kunne følge hjertet og drømmen om en egen ­«Maison».

– Jeg ble stadig mer utilfreds med det vi kalte «luksus», forteller den franske skjønnhetsgründeren Nicolas Gerlier (43).

Det var etter å ha kommet over bestemorens ­gamle toalettsaker, kjøpt for over en dekade siden i Paris’ Place Vendôme, at han ble som besatt av å «reintrodusere luksus». Alt var likevel ikke bedre før, til tross for tidløshet og holdbarhet måtte både ingredienser, formularer og produksjon ­moderniseres.

Han kaller det high beauty, og mener luksus må springe ut fra ønsket om å skape noe som ikke ødelegger fremtiden.

– Kosmetikkindustrien er en av verdens mest ­forurensende. Over en milliard leppestifter kastes i søpla hvert år.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer