Har du vært på Colette i Paris, Corso Como i Milano eller Dover Street Market i London, ser du hvor den norske konseptbutikken Yme henter inspirasjon.
Da de åpnet dørene med brask og bram i Oslo i 2014 var det i 1600 kvadratmeter store lokaler pusset opp for millioner.

Oslo-merke med storsatsing: – Nå skal vi erobre Europa
Her skulle et kuratert univers av mote, kunst, interiør og design sette konseptbutikken på kartet både her hjemme, men ikke minst internasjonalt.

Og det gjorde de. For Yme har vært på mang en liste over Oslos beste butikker.

Slipper designkolleksjon med norsk motebutikk
Og det med god grunn. For i tillegg til å huse flere internasjonale luksusmerker var lokalene ganske så iøyenfallende, designet i samarbeid med arkitektfirmaet Snøhetta.


Men kort tid etter åpningen ble det klart at selskapet måtte legge om strategien.
Den norske konseptbutikken satset på high end street wear med limited edition sneakers, street fashion fra internasjonale lanseringer og samarbeid med internasjonale merker fremfor avant garde.
I 2019 kjøpte Varner-brødrene seg inn i luksusbutikken i Oslo til en ukjent pris.
Nå gjør Yme igjen store endringer.

En rendyrket digital forretningsstrategi gjør at den fysiske butikken nå stenger.
– Vi ønsker å bygge videre på vekstsuksessen vi har hatt online ved å satse på en ren digital strategi, sier Kenneth Hjertum, deleier i YME.


Helene Olafsen og Fam Irvoll lager klesmerke
Etter å ha slitt økonomisk i mange år, har konseptbutikken hatt stor suksess med sin digitale plattform, og siden lanseringen i 2016 har de hatt stor vekst i nettbutikken. I fjor passerte den norske konseptbutikken 50 millioner kroner i nettsalg med leveranser til over 80 ulike land med Korea og USA som de to største internasjonale markedene.

Nå står en ny digital plattform på trappene. Det samme gjør et showroom med det som skal være unike produktlanseringer.
– Denne høsten ser vi frem mot høydepunkter som den eksklusive lanseringen av adidas x Wales Bonner, Moncler Genius x Pharrell Williams, samt Rihannas etterlengtede comeback med Fenty x Puma. Vi har store forventninger til disse, sier Hjertum.

Den fysiske butikken stenger med det dørene etter ni års drift, og siste åpningsdag er allerede 30. september.
– Vi er veldig optimistiske til den digitale satsningen, men det var med tungt hjerte vi besluttet å stenge dørene til den fysiske butikken. Vi anser dette som et nødvendig grep for å sikre en mer lønnsom drift fremover, sier Hjertum.

Celine Aagaard: – Jeg har sovet lite, grått, vært usikker, nervøs og gira
Grunnen er flere eksterne lokale og globale faktorer som kostbar lokasjon, høye driftskostnader samt endringer i forbrukernes handlemønster, opplyser selskapet selv i en uttalelse torsdag.
– YME ønsker å etablere den digitale plattformen som den nye digitale flaggskipbutikken, avslutter Hjertum.
.Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no