Da koronaviruset ble kjent tidlig i 2020, var det mange over hele verden som tenkte at det ikke kom til å ha så mye å si for «oss». Men her er vi altså. Mange måneder senere og mye har skjedd.
Bedrifter har gått konkurs. Mange er permittert og flere har mistet jobben. Den globale pandemien har gjort at mange har måttet begynne å tenke annerledes. Motebransjen inkludert.
Et av verdens største motehus Gucci sendte nylig ut en pressemelding hvor sjefsdesigner Alessandro Michele kunne fortelle at de kutter antall visninger i året fram fem til to. Designeren har også tatt til Instagram for å dele en lengre tekst om tankene han har hatt denne perioden.
«Vi har forstått at vi har gått for langt. Våre uforsvarlige handlinger har brent ned huset vi bor i. Vi så på oss selv som adskilt fra naturen, vi følte oss lure og allmektige. Vi dominerte og såret naturen.»
- Det har vært tøft
Motebransjen har i lang tid stått over flere utfordringer - deriblant det å tenke mer miljøvennlig. Susanne Holzweiler, medeier av det norske merket Holzweiler, sier til KK at hun tror det er mange som har fått en aha-opplevelse i denne perioden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger