ENDRINGER PÅ GANG: Gucci er blant designerne som velger å gjøre store endringer for merket sitt, men hva er planen for de norske moteaktørene framover? Foto: NTB Scanpix
ENDRINGER PÅ GANG: Gucci er blant designerne som velger å gjøre store endringer for merket sitt, men hva er planen for de norske moteaktørene framover? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Mote:

Store endringer i motebransjen

Koronaviruset har gjort at flere har begynt å tenke annerledes.

Publisert

Da koronaviruset ble kjent tidlig i 2020, var det mange over hele verden som tenkte at det ikke kom til å ha så mye å si for «oss». Men her er vi altså. Mange måneder senere og mye har skjedd.

Bedrifter har gått konkurs. Mange er permittert og flere har mistet jobben. Den globale pandemien har gjort at mange har måttet begynne å tenke annerledes. Motebransjen inkludert.

Et av verdens største motehus Gucci sendte nylig ut en pressemelding hvor sjefsdesigner Alessandro Michele kunne fortelle at de kutter antall visninger i året fram fem til to. Designeren har også tatt til Instagram for å dele en lengre tekst om tankene han har hatt denne perioden.

«Vi har forstått at vi har gått for langt. Våre uforsvarlige handlinger har brent ned huset vi bor i. Vi så på oss selv som adskilt fra naturen, vi følte oss lure og allmektige. Vi dominerte og såret naturen.»

- Det har vært tøft

Motebransjen har i lang tid stått over flere utfordringer - deriblant det å tenke mer miljøvennlig. Susanne Holzweiler, medeier av det norske merket Holzweiler, sier til KK at hun tror det er mange som har fått en aha-opplevelse i denne perioden.

Holzweiler-gjengen. Foto: Copenhagen Fashion Week
Holzweiler-gjengen. Foto: Copenhagen Fashion Week Vis mer

– Selv om det har vært tøft, er det på en måte fint å se at verden bare stopper opp litt og får tid til å tenke.

Holzweiler er blant de få norske merkene som har vokst og gjort det godt i utlandet. I 2019 kunne de øke antall ansatte betraktelig, men i vinter sa det brått stopp.

– Vi har måtte delvis eller fullt permittere våre ansatte. Det har vært skikkelig tøft for oss - personlig også, sier Susanne Holzweiler og forteller at de fra 1. juni henter tilbake alle og at hun gleder seg til det.

Susanne Holzweiler. Foto: Astrid Waller
Susanne Holzweiler. Foto: Astrid Waller Vis mer

Denne tiden har gitt henne og resten av Holzweiler-gjengen tid til å tenke. Det har vært mye usikkerhet. Det hjulet som rullet og gikk stoppet plutselig opp. Heldigvis har de opplevd at flere har benyttet seg av å handle på nett.

– Det er fantastisk hvordan folk har hatt fokus på å handle lokalt. Jeg tror mange er mer bevisste på hva de handler. De er villige til å kjøpe færre plagg, men heller legge penger i norske plagg i kvalitet.

Holzweiler er ikke i tvil om at denne tiden kommer til å by på endringer.

– Vi jobber i en bransje som er litt gammeldags. Det er nok mange som har diskutert eventuelle endringer før viruset brøt ut, men mange har innsett at det er nå vi virkelig har muligheten til å endre oss. Jeg tror mange har hatt en aha-opplevelse.

På tide med endringer

Den tidligere redaktøren Celine Aagaard startet merket sitt Envelope1976 sammen med eco.logic-eier Pia Nordskaug i 2018. Til KK sier Aagaard at den siste tiden har påvirket merket i aller høyeste grad.

– Men det har også gjort at vi har vært enda mer bevisste i vår strategi og fremtidsplaner. Fabrikkene våre er fortsatte stengte, flere av butikkene våre i Italia er fortsatt stengte, innsalg er utsatt og det er fortsatt manglende betalinger fra kunder, sier Aagaard.

Selv om det siste halvåret har bydd på noen utfordringer, ser Aagaard lyst på tiden fremover. Denne sommeren skal hun nemlig tilbringe i merkets nyåpnede pop up-butikk i Drøbak.

Celine Aagaard. Foto: Privat
Celine Aagaard. Foto: Privat Vis mer

Da Aagaard og Nordskaug startet Envelope1976 hadde de en klar tanke om at plaggene deres skulle være sesongløse.

– Helt siden dag én har fokuset vært å lage så sesongløse kolleksjoner som mulig, med fokus på bærekraft og tidløse plagg som kan brukes på flere måter. Dette vil vi fortsette med, sier Aagaard og legger til at hun synes det er viktig at store aktører også har fokus på å viske ut sesonger.

– Jeg tror dette bare er begynnelsen på en endring vi vil se i bransjen. Og på høy tid vil jeg si.

– Fint initiativ

Anh-Marthe Storheil, eier av Storheil Agency og merket Iben, sier til KK at hun og Iben-teamet synes det er et fint initativ fra de større aktørene i bransjen.

– Det blir en generell forståelse for det internasjonalt, og det hjelper oss som et norsk merke i vekst i denne situasjonen. Vi har alltid hatt fokus på å bygge oss opp organisk og på bærekraftig produksjon. Vi har det meste av produksjonen vår i Europa, og føler at korona-situasjonen har gjort at kunden har blitt mer villig til å støtte norske brands og at de skjønner at det koster litt mer hvis man skal kjøpe lokalt og bærekraftig.

Anh-Marthe Storheil. Foto: Ole Martin Halvorsen
Anh-Marthe Storheil. Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer

Iben slipper fire kolleksjoner i året og har ingen planer om å redusere det selv om den internasjonale motekalenderen endres.

– Vi kommer til å ha færre styles i hver kolleksjon og jobbe aktiv med en smalere, men likevel sterk, kolleksjon med Iben-identitet, sier Storheil og fortsetter:

– Denne situasjonen gjør også at vi som motebransje må tenke nytt og mer digitalt. Tidligere har man hatt den faste kalenderen og de faste tingene som skjer, som forskjellige messer osv, men nå må vi jobbe mer digitalt og mer fremover lent, og dette bidrar til en veldig spennende digital utvikling av bransjen som vi heier på.

Storheil forteller også at merket er med i bransjeinitiativet «Bær Norsk», som er et initiativ som er dratt i gang av Norwegian Fashion Hub i samarbeid med Trigger.

– Der skal vi stå sammen som norske brands for å skape enda mer oppmerksomhet og synlighet rundt de fine norske varemerkene vi har og hvor viktig det er å støtte disse i denne tiden. Dette synes vi er veldig fint, og jo mer vi står sammen og hjelper hverandre, jo bedre i denne situasjonen står vi.

Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer