MASSIV OPPMERKSOMHET: «Alle» snakker om genseren til Laura Dalgaard. Nå forklarer hun historien bak til KK. Foto: Skjermdump fra Laura Dalgaards Instagram
MASSIV OPPMERKSOMHET: «Alle» snakker om genseren til Laura Dalgaard. Nå forklarer hun historien bak til KK. Foto: Skjermdump fra Laura Dalgaards Instagram
Mote:

Strikkegenseren som fikk bloggverden til å gå i svart

- Den er et kunstverk og noe unikt, sier danske Laura som er designeren bak genseren «alle» har snakket om.

De siste dagene har det rast rundt den norske designeren og bloggeren Benedicthe Bjerke og kommentarfeltet hennes på Instagram. I september la hun ut et bilde på bildedelingstjenesten av en genser strikket i ulike farger og med navn på noen av verdens største motehus på.

Genseren fikk masse positiv oppmerksomhet, men det viste seg at det var en ung, dansk designer ved navn Laura Dalgaard som hadde skapt den iøynefallende genseren som bloggverden la sin elsk på.

LES OGSÅ: Samarbeidskolleksjonen til H&M og Moschino: - Det er absolutt mye, men jeg hadde ikke forventet noe annet, sier moteekspert

Et innlegg delt av bybenedicthe (@bybenedicthe)

I en e-post til Se og Hør unnskylder Bjerke seg for det som har skjedd.

- Jeg vil gjerne begynne med å beklage for at jeg ikke har gitt Laura kred for designet. Bakgrunnen for dette er at jeg fant genseren på Vogue sine street style-bilder på nett, og at jeg ikke gjorde nok research på hvem som hadde designet eller skapt den. Jeg ser nå at jeg med en gang burde lenket til Laura og gitt kred for å ha skapt en så kul genser, skriver Bjerke i en e-post til Se og Hør.

LES OGSÅ: Kjent motehus beskyldes for å ha stjålet ideen til norsk designer

Strikkegenseren som fikk bloggverden til å gå i svart

Et skoleprosjekt

Designeren bak den iøynefallende genseren, Laura Dalgaard, bor i København med datteren på åtte år. Hun ble ferdig på «Det Kongelige Danske Kunst Akademi» for design i januar 2018. Der spesialiserte hun seg i «Fashion Knit». Motestrikk, på godt norsk.

- Nå jobber jeg frilans for å etablere min egen bedrift. Det hele er veldig nytt og spennende og læringskurven er svært bratt akkurat nå, sier Dalgaard til KK.

Logo-genseren, som har fått ekstremt mye oppmerksomhet de siste dagene, ble opprinnelig laget til et skoleprosjekt.

DESIGNEREN: Laura Dalgaard. Foto: Privat
DESIGNEREN: Laura Dalgaard. Foto: Privat Vis mer

- Genseren stiller spørsmål ved om klær kan være kunst og på samme måte som andre kunstverk åpne for diskusjon. I dette tilfellet handler det om når noe er originalt. Gjør mengden av logoer genseren til noe originalt?, spør Dalgaard.

Hun sier at disse spørsmålene har vært spennende å følge, samt folks reaksjoner på genseren.

- At den er blitt kopiert i seg selv er gøy. Så kan man igjen diskutere om det tilfører enda et lag til genserens betydning.

LES OGSÅ: Nå kan du levere inn ødelagte klær til H&M

Blir ikke masseprodusert

Selv om logogenseren har fått så mye oppmerksomhet, forteller Dalgaard at hun ikke kommer til å lage mange av den.

- Den er et kunstverk og noe unikt. Men, jeg har mange nye prosjekter på gang! Både egne ting og spennende samarbeid med flere moteaktører, avslører designeren.

Framover ønsker hun å jobbe med utviklingen av strikk - både kunstnerisk og innenfor bekledning. Dalgaard påpeker at det ligger mye tid bak en designprosess og med tanke på alt som har skjedd de siste dagene, mener hun det er på sin plass å gjøre ordentlig research.

- Det er stor forskjell på å være 16 år og se noe i en butikk som man ikke har råd til, for så å gå hjem og prøve å lage noe lignende selv, enn å være en person med en stor sosial plattform som gjør det samme og tar æren, sier Dalgaard og fortsetter:

- Jo større ditt publikum er, jo større er ansvaret ditt.

LES OGSÅ: Terese er første kvinne som tar over familiebedriften etter 200 år: - Jeg har aldri blitt tvunget til noe som helst

Til forsiden