Jakke

Teddy er den nye «it»-jakka

Hos stjernene er det lunt og loddent kosebamsestoff som gjelder nå.

Publisert
Sist oppdatert




Å gå i klær som er laget på en måte der dyr har blitt pint eller plaget, er siste sort. Nå pakker vi bort både angoragensere og pelskåper en gang for alle.

Blant Hollywood-stjernene er det teddyjakken som er det nye nå. Kosebamsestoffet er et kult tilskudd til både saueskinnsjakken og fuskepelsen, som også er moderne i vinter.

Og selv om det ikke er ekte pels (heldigvis), varmer teddyen godt den også - i tillegg til å være dyrevennlig og lekker.

- Fuskejakka kan også piffe opp hverdagsantrekket, og med et par boyfriendjeans vil du få du en oppdatert og kul stil, tipser KKs motejournalist og stylist Nadine Monroe.

I HVITE OG BRUNE TEDDYJAKKER: Fra venstre Fearne Cotton, Kim Kardashian og Sienna Miller. Foto: All Over Press
I HVITE OG BRUNE TEDDYJAKKER: Fra venstre Fearne Cotton, Kim Kardashian og Sienna Miller. Foto: All Over Press Vis mer
HVITE TEDDYER: Kort modell (kr 600) og lang (kr 1300, begge fra H&M) og med hette (kr 995, Rebecca Stella/Nelly.com). Foto: Produsenter
HVITE TEDDYER: Kort modell (kr 600) og lang (kr 1300, begge fra H&M) og med hette (kr 995, Rebecca Stella/Nelly.com). Foto: Produsenter Vis mer
Fuskepels fra Anna Sui for høsten- og vinteren 2013. Foto: All Over PressAll Over Press
Fuskepels fra Anna Sui for høsten- og vinteren 2013. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Kosebamsejakkene som gjelder

En av jakkene som har tatt helt av, er en lysebrun Max Mara Carrara, som er laget av en blanding av alpakka og mohair.

Ifølge den britiske avisen Daily Mail, koster den rundt 15.000 kroner.

En som elsker den voluminøse jakken som går til langt over rumpa, er tv-stjernen Kim Kardashian. Hun styler den med høye svarte boots, tette strømper, blyantskjørt og stram topp. Og hun får selskap av ektemannen Kanye West, som har en frakk i samme farge.






Andre moteglade damer som sverger til den 70-tallsnostalgiske Carrara-kåpen, er tidligere Vogue-redaktør Carine Roitfeld, som gikk i den under moteuken i Paris i høst.

Stilikon Alexa Chung går på sin side for en babyblå variant fra Isa Arfen, og designer Nicole Richie sverger til hvit fuskepels fra den engelske designeren Stella McCartney, som tar sterk avstand til alt som er laget av dyr - selv skinn.








Vinterhvitt er superhot

Fargen som er mest i vinden på fuskejakken er vinterhvitt. Den britiske programlederen Fearne Cotton er ofte å se i en hvit variant fra sin egen kolleksjon, Fearne Cotton for Very.

Skuespiller Sienna Miller går for jakker laget av saueull, og er blant annet ofte å se i en hvit kort jakke fra Étoile-kolleksjonen til den franske designeren Isabel Marant, som hun styler med mønstrede silkekjoler fra Burberry.

Men resten av antrekket må gjerne også være i hvitt - ifølge designere som Marc Jacobs og Dries van Noten skal du matche snøen fra topp til tå.

Teddytipsene som gir deg stilen

Ensfargede teddyer er lette å style i en travel hverdag. Kombiner den med de sorte, smale buksene for en rocka stil, eller de hvite vide for en mer glamorøs look. Jakken vil også være fin over en kort eller lang festkjole.

Et annet godt tips kan være å velge en jakke som går litt over rumpa, slik at du slipper å fryse på stumpen nå mot jul. En kortere jakke passer til alt fra jeans til lange kjoler.

Vester ser superbra ut sammen med en varm pologenser, smale jeans, skinnbukser eller skinnskjørt. Føler du at teddyen blir formløs, kan du kjøpe en med et belte for å få mer fasong. Eventuelt kan du bruke et eget belte.

Med en fin lys jakke vil du alltid velkledd, samtidig som at du lyser opp vintermørket.





I LUN JAKKE PÅ MANHATTAN: Stilikon Alexa Chung har også kastet seg på teddy-bølgen. Foto: Hawk Eye/Splash News/ All Over P
I LUN JAKKE PÅ MANHATTAN: Stilikon Alexa Chung har også kastet seg på teddy-bølgen. Foto: Hawk Eye/Splash News/ All Over P Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer