Hårbånd:

Tilbake!

Det sorte hårbåndet er fullspekket med 90-tallsnostalgi, noe vi vil se langt mer til dette moteåret.

HÅRBÅND: Øyunn Krogh i årets viktigste tilbehør. Her sammeninnholdsprodusent Kjetil-André Ward. FOTO: Maria Moen Nordli
HÅRBÅND: Øyunn Krogh i årets viktigste tilbehør. Her sammeninnholdsprodusent Kjetil-André Ward. FOTO: Maria Moen Nordli Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nostalgien stod skyhøyt når TV-personligheter, tiktokere og influensere møtte opp sammen med noen av landets mest populære artister til årets NRJ Music Awards.

Høye støvletter, frekke detaljer og nostalgisk mote preget kjendisene på den røde løperen - og gjenbruk!

Podcast-profil Fetisha Williams er blant de som er svært opptatt av gjenbruk, og kom kledd i vintage fra topp til tå.

- Denne kjolen er egentlig en trench-coat, ler hun.

NRJ-MOTE: Med kjole fra Prisløs, sko fra Finn og veske fra Fretex viser Fetisha Williams hvor klassisk og trendy gjenbruk kan være. Foto: Maria Moen Nordli
NRJ-MOTE: Med kjole fra Prisløs, sko fra Finn og veske fra Fretex viser Fetisha Williams hvor klassisk og trendy gjenbruk kan være. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Med utallige stylingvarianter og muligheter for både gjenbruk, kreativitet og bærekraft, er «den lille sorte» en sikker antrekks-vinner ved enhver anledning.

- Jeg er jo en gjenbruksdronning, ler podkasteren.

Den røde løperen var fullspekket av trender som «girlcore», 90-tallet og power dressing, og er fortsatt høyaktuelle i trendbildet.

«Girlcore»

Trenden markerte seg allerede i løpet av fjoråret, hvor det søte, ultrafeminine og romantiske virkelig får skinne.

Alt fra 2000-tallsinspirerte pastellantrekk til sløyfer, volanger og romantiske siluetter i sateng og blomstermønster er typisk for trenden.

ULTRA-FEMININ: Guro «GuroBelly» Elde Paulsen viser frem antrekket på rød løper. Foto: Maria Moen Nordli
ULTRA-FEMININ: Guro «GuroBelly» Elde Paulsen viser frem antrekket på rød løper. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

- Jeg føler meg skikkelig selvsikker og kvinnelig i dag, jubler Guro «GuroBelly» Elde Paulsen i møte med KK.

Med sine nesten 8 millioner følgere på TikTok er hun mest kjent for å teste fargerikt nostalgi-godteri, avansert scene-makeup og hyperfeminine antrekk i pasteller.

- Til vanlig går jeg i veldig «girly», nesten litt barnslige rosa antrekk, men i dag føler jeg meg skikkelig voksen og sexy, ler TikTok-stjernen.

Her til lands er Guro kanskje mest kjent fra serier som «POV» og «Good Luck Guys». Hun forteller at kvelden startet med en aldri så liten «kleskrise», nå viser hun stolt frem den knelange kjolen, strassede smaragdgrønne silkesko med matchende grønn veske og statement-øredobber.

KLESKRISE: - Jeg ante ikke hva jeg skulle ha på meg i dag, forteller Guro til KK. Foto: Privat
KLESKRISE: - Jeg ante ikke hva jeg skulle ha på meg i dag, forteller Guro til KK. Foto: Privat Vis mer

- Jeg må begynne å gå sånn oftere, jeg føler meg helt fantastisk, smiler hun videre.

Paradise-profil og stil-influenser Maryann Noor er ofte sett i superfeminine Y2K-antrekk. Dagens look staver «GirlCore» med store bokstaver:

Y2K: Med kveldens pastellantrekk og lårhøye, hvite støvletter kunne Maryann vært et selvsagt tilskudd i Barbie-filmen. Foto: Maria Moen Nordli
Y2K: Med kveldens pastellantrekk og lårhøye, hvite støvletter kunne Maryann vært et selvsagt tilskudd i Barbie-filmen. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Syrin-lilla sies å være den nye «millenial pink», og Maryann er selvsagt on trend. Den duse, feminine lillafargen kler de aller fleste, og er en utmerket pastellfarge for de som begynner å bli ferdig med rosa.

DELTAKERNE: Her er årets «Camp Kulinaris»-gjeng. Video: Rød Løper Vis mer

TV-profilen fullfører den feminine, lilla looken med veske og tilbehør i sølv, i tråd med metalltrenden som virkelig gjorde virkelig sitt inntog i fjorårets trendbilde.

Strass, paljetter, plagg og tilbehør i sølv så vel som gull løfter antrekket fra godt til glam på et millisekund, som gjør trenden vel så aktuell i år.

Røde detaljer

A «pop of red» startet som en av høstens viktigste trender. Røde detaljer gir frisk kontrast og blåser liv i ethvert antrekk, og er fortsatt høyaktuell dette året.

Den brennhete fargen var umulig å ikke legge merke til på NRJ-festens røde løper:

DESIGN-DETALJER: Artist og influenser Marti «McMartii» Elde med rødt skjerf fra Louis Vuitton, matcher antrekket til influenserkollega Isabelle Eriksen. Foto: Maria Moen Nordli
DESIGN-DETALJER: Artist og influenser Marti «McMartii» Elde med rødt skjerf fra Louis Vuitton, matcher antrekket til influenserkollega Isabelle Eriksen. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

- Jeg er egentlig ikke så opptatt av merkeklær og sånn, men designerveske må jeg ha, ler TikToker og influenser Isabelle Eriksen.

Kveldens kjole er fra «bakerst i skapet», men får livlig selskap av rød veske fra Prada, mønstrede strømpebukser og knehøye, turkise boots.

- Det viktigste for meg er at klærne sitter bra, det har ikke så mye å si hvor mye de koster, forteller hun åpenhjertig.

Linni Meister rocket også røde detaljer denne kvelden, med vintage motorsportjakke og matchende knehøye støvletter i samme farger.

NRJ-FARGEN: Linni Meister gleder seg over å stå i stil til event-arrangøren. Foto: Maria Moen Nordli
NRJ-FARGEN: Linni Meister gleder seg over å stå i stil til event-arrangøren. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

- Dette antrekket kjøpte jeg for mange år siden i LA! Jeg har aldri fått brukt det, men i kveld tenkte jeg det var perfekt - det er jo NRJ-fargen, ler Linni Meister.

Sporty skinnjakker var godt representert under fjorårets høsvisning på Copenhagen Fashion Week. Motorsport-jakkene er et lekent statement-piece vi trolig vil se mer av fremover.

SPORTY: Stil-influenser og tv-personlighet Herman Keim bar også den trendye racing-jakken. Her sammen med Linnea Løtvedt og Anny Louise. Foto: Maria Moen Nordli
SPORTY: Stil-influenser og tv-personlighet Herman Keim bar også den trendye racing-jakken. Her sammen med Linnea Løtvedt og Anny Louise. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Power Dressing

Motefenomenet såkalt «power dressing», ble først popularisert på 70- og 80-tallet. Nå er den ikoniske power suiten tilbake, og vil nok ikke fosvinne med det første.

- Dressen er fra New Yorker for lenge siden! Jeg liker å bruke antrekk om igjen, i stedet for å kjøpe nytt hver gang, smiler hun.

KOMFORT: For TV-personlighet og mat-influenser Ellen Aabol er det viktig å føle seg både fin og komfortabel. Foto: Maria Moen Nordli
KOMFORT: For TV-personlighet og mat-influenser Ellen Aabol er det viktig å føle seg både fin og komfortabel. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Mat-influenser og TV-profil Ellen Aabol er iført blazer og dressbukser i klassiske pin-stripes. Denne har hun for anledningen kombinert med lave loafers.

«Mob Wife»

Anny Isabellas antrekk med gull og glam, tweed, fjærdetaljer og solbriller peker i retning av årets heteste trend - «Mob Wife».

GLAM: Anny Isabellas antrekk med tweed, gull og fjær nikker vel så mye mot 2000-tallet som Mob Wife-estetikken som nå trender på sosiale medier. Foto: Maria Moen Nordli
GLAM: Anny Isabellas antrekk med tweed, gull og fjær nikker vel så mye mot 2000-tallet som Mob Wife-estetikken som nå trender på sosiale medier. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Mob Wife er et direkte motsvar til det typisk skandinaviske, «clean girl» og «quiet luxury»-estetikken. Minimalisme, «no makeup-makeup» og rene linjer har gjort oss sultne på mer, og er byttet ut med maksimalisme, bling og glam.

Store pelskåper, kraftig sminke, stort hår og store solbriller er typiske trekk for trenden som har gått viralt på sosiale medier den siste tiden.

Mob Wife-estetikken ser ut til å fortsette grepet om oss dette moteåret.

ELEGANT: Fjær, strass og tweed gir den lille sorte det lille ekstra. Foto: Maria Moen Nordli
ELEGANT: Fjær, strass og tweed gir den lille sorte det lille ekstra. Foto: Maria Moen Nordli Vis mer

Det sorte hårbåndet

Tilbehøret har allerede vært å se blant en rekke kjendiser og influensere overalt på sosiale medier, og har virkelig markert seg under årets moteuke i København.

Innholdsprodusent og it-girl Øyunn Krogh ankom festen i årets viktigste trend-tilbehør:

HÅRBÅND: Øyunn Krogh i årets viktigste tilbehør. Her sammen med moteløve og innholdsprodusent Kjetil-André Ward i grunge-inspirert antrekk.
HÅRBÅND: Øyunn Krogh i årets viktigste tilbehør. Her sammen med moteløve og innholdsprodusent Kjetil-André Ward i grunge-inspirert antrekk. Vis mer

Det sorte hårbåndet er fullspekket med 90-tallsnostalgi, noe vi kommer til å se langt mer av dette moteåret.

Øyunn rocker det «lille sorte» pannebåndet med nyklippet italiensk bob, en av årets fresheste hårtrender.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet