Mote

Ukens motenyheter oppsummert

Dette så du kanskje ikke komme.

SER DU HVEM? 84-åringen er kampanjemodell for et av verdens største luksusmotehus. FOTO: Loewe.
SER DU HVEM? 84-åringen er kampanjemodell for et av verdens største luksusmotehus. FOTO: Loewe. Vis mer
Publisert

Sliter du med å holde deg oppdatert på hva som skjer i moteverdenen?

Det trenger du heller ikke. Vi holder deg nemlig oppdatert på både små og store nyheter – hver eneste uke. Så du slipper.

Ser du hvem det er?

Det er ikke første gang Loewes kampanjer skaper overskrifter. For i en hypervisuell verden gjelder det mer enn noensinne å tenke nytt, for nettopp å fange folks oppmerksomhet. Det er Loewes kreativ leder Jonathan Anderson ekspert på.

For sin pre fall 22-kampanje har han fått stjernefotograf Juergen Teller med på laget. I tillegg til en rekke ulike karakterer. Det er ingen hvem som helst, for blant kampanjemodellene er Kaia Gerber.

Og mer overraskende; Anthony Hopkins.

Ukens motenyheter oppsummert

Skuespilleren er, som de andre kampanjemodellene, skutt helt i Tellers ånd i en serie kreative, humoristiske bilder.

84-åringen, kanskje aller mest kjent i rollen som Hannibal Lecter i Nattsvermeren-filmene, står sånn akkurat passe nonchalant lent mot muren utenfor en svær villa i Los Angeles med en av motehusets vesker i bakgrunnen. Han er kledd i en t-skjorte med donut-print og en lang jakke med nagler. På et annet bilde står han rett og opp ned kledd i en logo-genser med sorte bukser og sneakers.

Ukens motenyheter oppsummert

Brukt er big business

Gjenbruk trender, og to år med pandemi har ikke akkurat gjort det mindre aktuelt.

Den grønne bølgen som skyller over moteverdenen har fått gjenbruksapper som Tise til å blomstre. Det går ikke de mer etablerte merkene forbi, og nå vil de naturlig nok ha sin del av gjenbrukskaka.

Ganni har like så greit lansert sin egen gjenbruksplattform. Det danske supermerket har vært et hot navn på eksempelvis Tise, men nå kan du selge og kjøpe fra merkets egen plattform.

Ukens motenyheter oppsummert

Ifølge Ganni selv er det et naturlige steg på veien til en mer sirkulær løsning – altså en del av deres uttalte bærekraftsstrategi.

Når varen er solgt kan selger velge mellom å få pengene utbetalt eller få en verdisjekk på 20 prosent mer som kan brukes online.

Nicolaj Reffstrup, en av grunnleggerne av Ganni, sier følgende i en uttalelse:

Ukens motenyheter oppsummert

– Vårt «community» har en superflytende tilnærming til garderoben sin, så vi tilbyr dem flere måter å leie, returnere, videreselge, bære og eie Ganni på. Og vi er fast bestemt på å gjøre det så sømløst at du ikke en gang legger merke til at du har laget det det ansvarlige valget. Nå dekker vi alle baser som tilbyr videresalg, returordninger, utleie og reparasjoner.

Hvem samarbeider, sa du?

Og når vi er inne på Ganni. Det danske klesmerket vet å smi mens jernet er varmt.

Deres tidligere designersamarbeid har fått massiv oppmerksomhet. Som den gang de samarbeidet med Levi's. Eller nå sist med 90-tallsfavoritt (?) Juicy Couture. Vi kalte det for årets kanskje mest hypede samarbeid.

Ikke at dette er så mye dårligere.

Ukens motenyheter oppsummert

For nå slår Ganni seg sammen med Dr. Scholl's. Ja, det stemmer – fottøylegenden.

Samarbeidet er allerede lansert, og bygger på merkets originale tresandal. Resultatet er én oppdatert style som kommer i fem ulike retro tallsinspirerte Ganni-print.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer