Høye Hæler

Unngå dagen derpå-hæler

Dagen etter en god fest kan være slitsomt for hele kroppen, ikke minst føttene.

<strong>HØY PRIS:</strong> Vonde føtter og legger kan være prisen å betale for en kveld på høye hæler. Heldigvis finnes det gode råd som hjelper. Foto: All Over Press
HØY PRIS: Vonde føtter og legger kan være prisen å betale for en kveld på høye hæler. Heldigvis finnes det gode råd som hjelper. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi har alle opplevd det. De nye skoene er ikke like behagelig som de er fine, og mye høyere enn du først trodde.

Selvfølgelig merket du ikke dette før du hadde kommet deg hjemmefra og det var for seint å snu, så du måtte pent holde ut hele kvelden på de nydelige, men smerteframkallende hælene.

Å våkne med såre, ømme og vonde føtter dagen etter, kan være minst like plagsomt som å være bakfull, og dessverre kan du ikke sminke bort denne varianten av «bakis».

Hvorfor skjer det?

Jo sjeldnere du bruker høye hæler, og jo høyere de er, jo mer vondt kommer du til å ha dagen etterpå.

Leggmusklene dine trekker seg sammen når du løfter beinet for å gå, men når du går med høye hæler, løftes ankelen mindre og leggen må jobbe hardere og trekke seg enda mer sammen. Jo mindre du ikke er vant til denne bevegelsen, jo mer vondt vil du få neste dag, forklarer fotpleiespesialist Stephen Strain til Daily Mail (ekstern lenke).

Heldigvis har han gode råd for å takle dagen derpå.

1. Øk frekvensen

Det er faktisk bedre å bruke høye hæler ofte. Da blir musklene dine vant til å jobbe på den måten, så se på det som trening for leggene og anklene.

Stephen Strain (hvis etternavn tilfeldigvis betyr belastning) anbefaler faktisk at du bruker sko med lave til middels høye hæler nesten hver dag og høye hæler innimellom. På den måten venner kroppen din seg til belastningen.

Du bør uansett unngå å bruke helt flate sko hver dag.

Bruk sko som passer

Som helt sikkert vet, er det viktig at skoene sitter riktig på foten din. Tærne trenger litt rom for å kunne bevege seg.

Går du for den supertrendy spisse tåa, bør du sørge for at spissen starter foran tærne. Smalner skoen inn for tidlig, klemmes tærne sammen og kan gjøre føttene og tærne deformerte og permanent bøyde.

For å absorbere noe av trykket når du går, kan du legge tynne silikonputer under tåballen.

Kilehæler krever mindre av leggmusklene dine, siden de er mer stabile og har en større flate til å absorbere trykk og fordele vekten din, forklarer Stephen Strain.

Jo tynnere skohælen er, jo større påkjenning er det for hælen din å gå med dem.

Hvis skoene er litt trange, kan du bruke vaselintrikset for å unngå gnagsår.

Strekk og bøy

Når du våkner morgenen etter en kveld i høye hæler, bør du tøye både føttene og leggene for å få fart på blodomløpet. Yoga er ypperlig for å strekke og tøye nettopp disse musklene – i tillegg gir disse øvelsene superlekre legger.

Øvelsen downward-facing dog er spesielt effektiv. Stå med føttene i hofteviddes avstand med beina rett og sett håndflatene i gulvet foran føttene. Rumpa skal peke opp mot taket, slik at du danner en trekant med gulvet.

Eller du kan stå på bare føtter med beina rett, bøye deg ned og prøve å ta på tærne dine. Bruk kroppsvekten som hjelp og bøy deg sakte framover, hold i fem til ti sekunder.

Enda et triks er å sitte med beina rett, løfte en fot opp fra gulvet, strekke leggen og føttene og prøve å skrive alfabetet i luften med tærne dine, sier Strain.

Finn badekaret

Et varmt bad lindrer såre muskler. Stephan Strain anbefaler også å ha Epsom-salter i vannet. Disse saltene er fulle av mineraler, inkludert magnesium og sulfater.

Huden absorberer magnesium, som hjelper kroppen å bygge og reparere vev.

Skjem deg bort

Hvis du vil gi deg selv litt ekstra pleie etter en lang kveld på høye hæler, kan du tilbringe formiddagen på spa eller hos en fotpleier.

En skikkelig pedikyr virker lindrende, samtidig som du kan få klippet og stelt neglene. Feilklippede negler gjør opplevelsen av litt for trange sko mange ganger verre, så kvitt deg med disse før neste gang du skal opp på tå.

Sørg også for å gi føttene rikelig med fuktighet og hvile.

Ta en hæl-ferie

Det aller beste er å gå barbeint, men hvis det ikke lar seg gjøre, bør du bruke litt tid i gode joggesko.

Hvis ingenting hjelper …

... så kan det hjelpe å ta en Ibux, som i tillegg til å lindre smerten er betennelsesdempende.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer