Brandy Melville

Utskjelt klesmerke får norsk verstingpris

– De burde skamme seg!

FÅR VERSTINGPRIS: Det er gjerne lange køer utenfor Brandy Melville-butikken i Oslo. FOTO: NTB
FÅR VERSTINGPRIS: Det er gjerne lange køer utenfor Brandy Melville-butikken i Oslo. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Det har til tider stormet rundt Brandy Melville. Det italienske klesmerket, kjent for å markedsføre seg inn mot unge jenter, har fått kritikk blant annet for at de fører bare én størrelse, såkalt one size.

Nå vinner Brandy Melville årets Gullbarbie – og det med god margin.

«Verstingprisen», som arrangeres av Press – Redd Barna Ungdom, deles ut hvert år, og går til den aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Det er med andre ord ingen pris man higer etter å få.

Ifølge Press er det italienske klesmerket «den klare 'vinneren'» av årets pris. Siden 1. februar har norske ungdommer stemt, og Brandy Melville 'vinner' altså med god margin over OnlyFans og Protein.no.

– Jeg tror grunnen til at Brandy Melville vinner i år er at ungdom er lei av å bli pushet på et så ensidig kropps- og skjønnhetsideal, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom til KK.

LEDER: Lea Mariero i Press – Redd Barna Ungdom mener Brandy Melville bør skamme seg. FOTO: Press.
LEDER: Lea Mariero i Press – Redd Barna Ungdom mener Brandy Melville bør skamme seg. FOTO: Press. Vis mer

– De er et selskap som ikke bare unngår å ta ansvar, men som aktivt utnytter og sprer usikkerhet for å selge produkter.

Brandy Melville ble nominert for deres bruk av ensidige skjønnhets- og kroppsideal. En nylig rapport som avdekket blant annet at ansatte hadde tatt felles slankekurer før toppsjefene kom til butikken og fått beskjed fra sentralt hold om å fjerne mørkhudede kunder fra butikkene veier også tungt, ifølge Press.

Nå får selskapet en Barbie lakkert i gull og streng beskjed om å skjerpe seg.

Brandy Melville bør skamme seg og tenke over budskapet de sender til unge jenter for at de selv skal tjene seg rike. Påvirkningskraften Brandy Melville har til å definere hva som er skjønnhet er skummel, og det blir enda skumlere når vi får vite hva slags holdninger som ligger til grunn for dette. Barn og unge har talt, og det helt nødvendig at de tar Gullbarbie på alvor og begynner å ta ansvar, sier Mariero.

Til tross for til dels massiv kritikk fortsetter det italienske klesmerket å være superpopulært, og utenfor Oslo-butikken i Bogstadveien er det ofte lange køer med unge jenter som vil sikre seg noen av plaggene de har sett på sosiale medier slik som Instagram og TikTok.

Også superstjerner som Kaia Gerber, Sofia Richie og Madison Beer kler seg i merket.

– Hvorfor tror du ungdom fortsetter å kjøpe klærne sine her selv etter alle avsløringer?

– Brandy Melville har vokst enormt i popularitet de siste årene, og deres one size fits all-policy gjør at de ikke trenger å produsere flere størrelser og dermed kan orientere seg raskere på nye trender. Det ligger enormt mye makt hos Brandy Melville til å definere skjønnhet og trender. Det er ikke rart man blir påvirket av det.

POPULÆRT: Det italienske klesmerket har butikker over hele verden, også i Oslo. FOTO: NTB.
POPULÆRT: Det italienske klesmerket har butikker over hele verden, også i Oslo. FOTO: NTB. Vis mer

Dette er 12. gangen Press deler ut Gullbarbie. I fjor stormet det rundt prisen da Sophie Elise AS stakk av med «seieren».

– Vi har gjort mindre endringer slik som en sterkere verifisering av stemmesystemet, fordi vi opplevde at man i fjor aktivt brukte det som argument istedenfor å ta ansvar. Med denne endringen opplever vi at debatten kan handle om det som er viktig - nettopp kroppspress og psykisk helse blant barn og unge, sier Mariero til KK.

Hun mener Gullbarbie fortsatt er viktig.

– Reklame - og mediebransjen lever av at ungdom føler på kroppspress. Gullbarbie er en tydelig beskjed om at ungdom krever endring. Brandy Melville tjener penger på å markedsføre et diskriminerende ideal. Problemet er ikke størrelsen de har, problemet er at de bare har en størrelse. Uansett hvilken alder det er snakk om, er det aldri en størrelse som vil passe alle.

KK har forsøkt å kontakte Brandy Melville for en kommentar, men har ikke lyktes.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer