BRILLEKOLLEKSJON: Etter 30 år som designerduo, lanserer nå Viktor & Rolf sin første brillekolleksjon sammen med Specsavers. FOTO: Alexandre Sporre
BRILLEKOLLEKSJON: Etter 30 år som designerduo, lanserer nå Viktor & Rolf sin første brillekolleksjon sammen med Specsavers. FOTO: Alexandre SporreVis mer

Viktor & Rolf

- Vær stolt av det som gjør deg annerledes!

Designerduoen lanserer sin første brillekolleksjon, og hyller annerledesheten.

Du har garantert sett noe av det de har designet! Det er til og med en god sjanse for at du har luktet av dem. Men sjansen for at du hadde kjent dem igjen på gata er minimal.

For den nederlandske designerduoen Viktor Horsting og Rolf Snoeren preger ikke akkurat de glossy sladrespaltene. De gir heller nesten aldri intervjuer, men har siden de møttes på Arnhem Academy of Art and Design i 1989, skapt avantgardisk magi sammen.

Merket Viktor & Rolf ble etablert i 1993, og de har siden første kolleksjon bekledd moteinteresserte i ekstragavante silhuetter i konseptuelle materialvalg, og skapt begeistring og furore med mange av visningene sine!

Veien fra ekstravagante ballkjoler til briller var forbausende kort for Viktor&Rolf. FOTO: Alexander Sporre
Veien fra ekstravagante ballkjoler til briller var forbausende kort for Viktor&Rolf. FOTO: Alexander Sporre Vis mer

Men allemannseie ble duoen først da de i 2005 lanserte parfymen «Flowerbomb», som ble helt ekstremt populær, og den kantete, glamorøse flakongen fant veien inn i baderomsskap over hele verden. Et mye omtalt designersamarbeid med H&M satt dem ytterligere på kartet, og sist inn i den allerede rikholdige porteføljen deres er et samarbeid med optikerkjeden Specsavers, hvor de har designet en kolleksjon med briller og solbriller, som ble sluppet nå den 2. september.

Og det er i den forbindelse de har sagt ja til å gi KK et av sine ytterst sjeldne intervjuer.

- Etter 30 år i tett tospann, hvordan klarer dere fremdeles å være så kreative sammen?

- Faktisk regner vi vennskapet vårt som den aller største suksessen vår! Vi har tilbragt størstedelen av livet vårt sammen, og det er både fint og litt rart og ha noen så utrolig nær, som ser deg både gjennom oppturer og nedturer. Vi er heldige som ta med oss alt av erfaringer inn i det kreative arbeidet og fortløpende få utløp for alt der.

Ingen uenighet da disse ble designet! FOTO: Alexander Sporre
Ingen uenighet da disse ble designet! FOTO: Alexander Sporre Vis mer

- Hva gjør dere når dere er skikkelig uenige om noe?

- Dette høres kanskje rart ut, men vi er faktisk nesten aldri helt uenige. Og hvis vi er det, er det som regel et tegn på at vi ikke er helt i mål med ideen vi diskuterer. Det er først når vi blir enige at vi setter ideen ut i livet.

- Dere har nylig designet deres første brillekolleksjon, hvordan skilte den prosessen seg fra det å designe klær?

- For oss fungerer det på nøyaktig samme måten. Vi ser hele tiden etter hvordan vi kan ta noe velkjent og transformere det til noe uventet eller overraskende. Det gjelder uansett hva vi designer.

- Hva bør en brillebruker se etter når hun skal kjøpe seg et nytt par briller?

- Hun bør se seg i speilet og stille seg spørsmålet: «Ser jeg bra ut?»

- Hvilke trender blir de viktigste denne høsten?

- Vi ser aldri på trender! Streetstyle inspirerer oss overhodet ikke. Let etter inspirasjon inni deg, det er vårt beste tips!

Ikke ovveraskende følger det litt bling med brillekolleksjonen til Viktor&Rolf, men den er avtagbar, sånn i tilfelle du ikke har en hundre prosent glamorøs dag. FOTO: Alexander Sporre
Ikke ovveraskende følger det litt bling med brillekolleksjonen til Viktor&Rolf, men den er avtagbar, sånn i tilfelle du ikke har en hundre prosent glamorøs dag. FOTO: Alexander Sporre Vis mer

- Dere laget nylig en kolleksjon med plagg som bar sterke statements som «No photos please» og «I'm not shy - I just don't like you». Hvorfor skrev dere dette på plaggene, og tanker dere å være like provokative i brillekolleksjonen?

- Ideen bak sitatene på plaggene var å gjenskape den måten folk snakker til hverandre på i sosiale medier og sitater som vanligvis bare står på souvenir-t-skjorter og overføre dem til couture. Brillene kommer ikke til å være like outrerte, men allikevel kan også tilbehør bære med seg et budskap, bare ikke like prangende.

Kjolene fra Viktor&Rolfs forrige kolleksjon fikk ikke overraskende massiv oppmerksomhet. FOTO: NTB/Scanpix
Kjolene fra Viktor&Rolfs forrige kolleksjon fikk ikke overraskende massiv oppmerksomhet. FOTO: NTB/Scanpix Vis mer

- Mange barn som vokser opp med å være avhengige av briller kan fortelle om mobbing og stygge kommentarer knyttet til brillene, hva vil dere si til dem?

- Først og fremst at det er helt forferdelig! Som to homofile menn som en gang var to homofile små gutter, kjenner vi oss igjen i og føler vi oss ekstremt knyttet til alle barn som kjenner på isolasjon og annerledeshet. Og til alle dem vil vi gjerne si: Vær stolt av det som gjør deg annerledes, selv om du føler at folk ikke forstår deg! Det er en viktig del av den du er! Vær glad i deg selv - og stolt av den du er!

Glamorøse solbriller fra Viktor&Rolfs nye Specsavers-kolleksjon. FOTO: Alexander Sporre
Glamorøse solbriller fra Viktor&Rolfs nye Specsavers-kolleksjon. FOTO: Alexander Sporre Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: