Norske moteskapere får stor oppmerksomhet i media to ganger i året, under Oslo Fashion Week, men ellers er det ikek mye satsing på norsk design. Det er på tide å se til Sverige og suksesshistorier som Filippa K, men det kommer ikke av seg selv, skriver KKs sjefredaktør Bente E. Engesland i ukens leder.
- Skal vi tenke på hva som kan bli Norges nye olje, må mote, interiør og design høyt opp på listen. Men norsk motepolitikk er uten en tråd. De får ikke stort mer enn knapper og sytråd av myndighetene, sier Engesland.
Hun mener det er på tide at norsk design får den anerkjennelsen og økonomiske støtten den fortjener, og ikke bare rosende ord i festtaler når kolleksjonene vises fram to ganger i året.
- Mote er viktig for innovasjon og utvikling, mote er penger, eksport og næringspolitikk. Først når dette språket trenger gjennom lokalene blir det makt i motevisningene, sier Engesland.
London-baserte Kristian Aadnevik trekkes fram som et godt eksempel på norske designere som er på vei oåpp og frem. Han er blitt kronprinsesse Mette-Marits nye yndling. Også Mette-Marit får skryt for at hun nå fremmer norsk design, mens hun lenge har vært kjent for å foretrekke italienske moteskapere som Valentino.
- Altfor mange moteskapere nøyer seg med sine egen lille kreative oase. Flere av dem kan bli store om de selv tør og investorer satser. Norge trenger en Fillippa K, sier Bente E. Engesland, og kommer med en utfordring til Innovasjon Norge, næringslivsinvestorer, politiske leder og moteaktører:
- Våkn opp. Det er tid for business.
LES MER OM SPENNENDE, NORSK MOTE:



