Designere

Veien til norsk motesuksess

Norge må se til Sverige og hjelpe klesdesignerne opp og fram, mener KKs sjefredaktør. Slik kan også vi få vår egen Filippa K eller Karl Lagerfeld.

Publisert
Sist oppdatert








Norske moteskapere får stor oppmerksomhet i media to ganger i året, under Oslo Fashion Week, men ellers er det ikek mye satsing på norsk design. Det er på tide å se til Sverige og suksesshistorier som Filippa K, men det kommer ikke av seg selv, skriver KKs sjefredaktør Bente E. Engesland i ukens leder.
  • Les hele lederen Uten en trådher

  • - Skal vi tenke på hva som kan bli Norges nye olje, må mote, interiør og design høyt opp på listen. Men norsk motepolitikk er uten en tråd. De får ikke stort mer enn knapper og sytråd av myndighetene, sier Engesland.

    Hun mener det er på tide at norsk design får den anerkjennelsen og økonomiske støtten den fortjener, og ikke bare rosende ord i festtaler når kolleksjonene vises fram to ganger i året.

    - Mote er viktig for innovasjon og utvikling, mote er penger, eksport og næringspolitikk. Først når dette språket trenger gjennom lokalene blir det makt i motevisningene, sier Engesland.

    London-baserte Kristian Aadnevik trekkes fram som et godt eksempel på norske designere som er på vei oåpp og frem. Han er blitt kronprinsesse Mette-Marits nye yndling. Også Mette-Marit får skryt for at hun nå fremmer norsk design, mens hun lenge har vært kjent for å foretrekke italienske moteskapere som Valentino.

    - Altfor mange moteskapere nøyer seg med sine egen lille kreative oase. Flere av dem kan bli store om de selv tør og investorer satser. Norge trenger en Fillippa K, sier Bente E. Engesland, og kommer med en utfordring til Innovasjon Norge, næringslivsinvestorer, politiske leder og moteaktører:

    - Våkn opp. Det er tid for business.

    LES MER OM SPENNENDE, NORSK MOTE:
  • Alt om Oslo Fashion Week høst 2006
  • Pønkemykt fra Moods of Norway
  • Lekende lekker fra Maggie Wonka
  • Stilrent og sofistikert fra Nora Farah
  • Romantiske prinsesseplagg fra Cecilie Melli
  • Iøyenfallende detaljert fra Arne & Carlos
  • Moods of Norway er en av Norges største kommersielle designersuksesser for øyeblikket.
    Moods of Norway er en av Norges største kommersielle designersuksesser for øyeblikket. Vis mer
    Maggie Wonka er blitt populær på grunn av stilrenheten. Her fra visningen under Oslo Fashionweek i høst.
    Maggie Wonka er blitt populær på grunn av stilrenheten. Her fra visningen under Oslo Fashionweek i høst. Vis mer
    Cecilie Melli er blitt manges designerfavoritt på grunn av de lekre  kjolene.
    Cecilie Melli er blitt manges designerfavoritt på grunn av de lekre kjolene. Vis mer
    Designerduoen Arne & Carlos er blant Norges mest profilerte. De er også faste trendeksperter i henne.no.
    Designerduoen Arne & Carlos er blant Norges mest profilerte. De er også faste trendeksperter i henne.no. Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer