Danske Kay Bojesens langlemmede «Ape» fra 1951 har vokst til å bli en av designhistoriens aller største klassikere.
Og når den folkekjære apen i tre nå igjen får klær på kroppen, er det i samarbeid med et annet dansk designikon, nemlig Nørgaards ikoniske stripete T-skjorte.

7 fine ting vi vil ha hjemme
Det var en kald januarmorgen i 1967 at Jørgen Nørgaard la det første partiet sirlig brettede ribbestrikkede T-skjorter på hyllene i butikken sin på Strøget i København. Lite visste han at T-skjorten #101, oppkalt etter motorveien i California, faktisk skulle endre dansk tekstilhistorie.
– Jeg føler meg litt inhabil ved å omtale den som ikonisk, sier Mads Nørgaard.
– Men jeg tror den oppfattes slik fordi den har noe underspilt over seg – og på grunn av gjenkjenneligheten. Den har jo overlevd fem tiår fordi den er av god kvalitet, men også fordi den er såpass lett å kjenne igjen.

Den danske klesdesigneren arbeidet sammen med faren Jørgen i mange år, før han etablerte sitt eget merke: Mads Nørgaard. Han åpnet sin egen butikk ved siden av og overtok etter hvert også driften av farens butikk. I 2013 tok Mads over alt og slo de to butikkene sammen. Mye er likevel forblitt det samme. Butikknavnet «Nørgaard paa Strøget», for eksempel. Og også de stripete T-skjortene, som ikke er blitt endret siden de først ble designet for over 50 år siden.

Brenner du disse feil?
T-skjorten blir fortsatt strikket, farget og sydd i Danmark i de samme fargene og stripene som alltid. En av de tre rundstrikkmaskinene den strikkes på, har vært med fra starten, forteller Nørgaard.
– Vi tilføyer nye farger og striper hver sesong, bevares. Men det viktigste er at vi begrenser det til det som er kjernen i #101.

For gjenkjennelse er viktig når det er snakk om klassikere, skal vi tro klesdesigneren.
– En ting er den håndverksmessige kvaliteten og utformingen, men noen ting er så markante i formspråket at man kan avlese dem umiddelbart. Og det tror jeg gjør seg gjeldende her, sier han til KK.
Han var i tvil da han ble kontaktet med en forespørsel om han ville samarbeide om å gi den ikoniske apen til Kay Bojesen en stripete T-skjorte. Var det egentlig en god idé? Men det skulle altså vise seg at de to designikonene kler hverandre.

Camilla Pihl åpner dørene til sin lekre Frognerleilighet
Video– Det var en spennende måte å gi nytt liv til det klassiske designet. Det gir ny energi både til Apen og til #101 T-skjorten når de opptrer sammen som ett design. Og det tilfører humor til designet også, noe jeg setter stor pris på, sier Nørgaard.
– Og så er det nærmest et slags statement at apen med sin lille, runde mage omfavner dette på måten vi har kledd på den. Og det synes jeg er superviktig, nettopp at man er glad i sin runde mage.

Han mener resultatet er blitt en fortelling om moderne designarv, og at det er en omfavnelse av verdiene de to designikonenes står for, nemlig godt håndverk og produkter som varer lenge.
Det tror han Bojesen, som representerer humoren i dansk design, ville likt godt.
– Jeg har jo bare sett bilder av ham, og jeg har gledet meg over hans brede smil og umiddelbare livsglede. Jeg tror at han ville syntes at det er i overkant mange skarpe kanter og rette linjer i verden i dag, og at det er behov for runde og myke former.
Selv har den danske motedesigneren et helt spesielt forhold til den sjarmerende apen i tre som faktisk opprinnelig ble designet som en klesknagg for barn.
– Det går langt tilbake. Jeg hadde den som liten, så den har fulgt både meg og mine barn hele livet. Og gammel kjærlighet ruster ikke. For meg har apen en mildhet, og den har et design som jeg fortsetter å fascineres av. Den har noe som design sjelden har i dag. Noe som mangler i vår til tider kalde, harde verden, avslutter han.