Gratisarbeid i motebransjen

– Vi ble drillet i at vi mest sannsynlig måtte jobbe gratis

Hva er praksisen med gratisarbeid i motebransjen? KK spurte et knippe norske motemerker om temaet det stormer rundt nå.

DEBATT: Gratisarbeid i motebransjen her hjemme skaper debatt. FOTO: Ilag.
DEBATT: Gratisarbeid i motebransjen her hjemme skaper debatt. FOTO: Ilag. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Diskusjonen om ulønnede internships i motebransjen går nå for fullt etter at Holzweiler søkte ulønnet praktikant. Reaksjonene har haglet etter at det norske motemerket la ut annonsen med stillingen som ulønnet internship på sine Facebook-sider onsdag forrige uke.

Holzweiler har beklaget, og senere innrømmet at dette ikke var et engangstilfelle. De bekrefter 19 ulønnede internships totalt, og har nå lovet å rydde opp.

Men bråket har satt fokus på gratisarbeid og ulønnede internships i motebransjen. Det er nemlig ikke så uvanlig som man kanskje skulle tro, spesielt ikke internasjonalt. Men hva er egentlig vanlig praksis her hjemme?

Tom Wood: – Bra at det blir satt på dagsordenen

– Siden 2015 har vi hatt totalt syv interns som har vært hos oss alt fra halvannen måned til et halvt år, sier Morten Isachsen, daglig leder og eier i Tom Wood.

Han forteller at de to første fikk begrenset arbeidstiltakstøtte via NAV, og at alle internships i Tom Wood siden det har vært lønnet eller honorert i ulike størrelser.

– Når jeg kom over denne saken tenkte jeg umiddelbart på hvordan vi har forholdt oss til dette. Og er det én ting vi er opptatt av så er det å være både fair, etterrettelig og korrekt. Vi har bygd opp en arbeidsplass som det skal være fint og trygt å jobbe på, forteller Isachsen.

GRUNDERPAR: Morten Isachsen og Mona Jensen står bak Tom Wood. FOTO: Tom Wood.
GRUNDERPAR: Morten Isachsen og Mona Jensen står bak Tom Wood. FOTO: Tom Wood. Vis mer

I dag teller Tom Wood 30 ansatte på hovedkontoret. I 2015 var det norske motemerket et helt annet firma enn det det er nå, understreker Isachsen.

– Vi var i en oppstartsfase og gjorde alle investeringene som vi drar nytte av nå. I dag skal vi konkurrere på et internasjonalt nivå – også når det gjelder betingelser og lønninger for våre ansatte.

Før helgen kalte han inn alle teamlederne til et møte der han delte artiklene og gjorde det klart hvilken policy Tom Wood har på dette med internships, sier han.

– Og det er?

– Med den veksten vi opplever og i en rimelig hektisk arbeidshverdag har vi liten kapasitet til internship eller praktikanter. Det vi trenger er derimot sultne, talentfulle og ambisiøse fulltidsansatte som kan gå inn i stillinger for å bli der, sier Isachsen.

GJØR SUKSESS: Tom Wood har vokst til i dag å være 30 ansatte på hovedkontoret. FOTO: Calle Huth.
GJØR SUKSESS: Tom Wood har vokst til i dag å være 30 ansatte på hovedkontoret. FOTO: Calle Huth. Vis mer

Han forteller at det i skrivende stund ligger flere stillinger ute på merkets karriereside.

– Vi søker både unge og nyutdannede, men også erfarne. Felles for dem er at det fra første stund er tenkt at de skal få full jobb.

Isachsen mener det er en god anledning for merkene til å ta en runde på hva deres policy er når det kommer til internships.

– Det er bra at det blir satt på dagsordenen, og det er også en god anledning for partene i bransjen til å utvikle en veileder. I de kreative bransjene som motebransjen, er nok internships mer utbredt enn i andre bransjer. Man kunne nok vært tjent med noen enkle spilleregler å forholde seg til.

– Det må ikke komme dit hen at nyutdannede studenter og elever blir forhindret fra å ha et godt samarbeid og utviklingsløp med de ulike arbeidsplassene i de ulike industriene. Men det er viktig å finne en løsning som fungerer for begge parter, og som sikrer at ingen, spesielt ikke arbeidsgiver, kan utnytte en slik løsning.

Isachsen vil ikke utelukke at de på et senere tidspunkt vil ta inn internship-kandidater om den interne kapasiteten tillater det.

– Men da er ingen tvil om at personen skal ha full lønn og alle ordninger på lik linje med andre ansatte – det være seg pensjonsordninger, varm lunsj eller sosiale aktiviteter. I tillegg skal personen jobbe med det han er satt til å jobbe med og få utvikle seg innen det

området. Slik er det for alle stillingene hos oss, avslutter han.

– Vanlig praksis

Daglig leder og grunnlegger av klesagenturet Storheil Agency og Iben, Anh-Marthe Storheil, forteller til KK at de på «et tidlig stadie» har benyttet seg av ulønnede interns i kortere perioder.

– Vi har tatt hensyn og tilpasset internshipet med studier og lønnet arbeid.

– For bransjen har det vært fantastisk både for oss og for studentene å kunne benytte seg av internship i forbindelse med innsalgsmesser og under Oslo Runway og liknende prosjekter.

– For internship gjennom skole, og i studier som ofte er kortere perioder lønner vi ikke, da er det som en del av studiet, De seneste årene hvor bedriftene har hatt behov for bredere kompetanse og arbeidskraft over lengre perioder gir vi lønnet internships.

VANLIG PRAKSIS: Ahn-Marthe Storheil står bak motemerket Iben og klesagenturet Storheil. Hun forteller at det på internasjonalt nivå er helt vanlig med internships. FOTO: Ole Martin Halvorsen.
VANLIG PRAKSIS: Ahn-Marthe Storheil står bak motemerket Iben og klesagenturet Storheil. Hun forteller at det på internasjonalt nivå er helt vanlig med internships. FOTO: Ole Martin Halvorsen. Vis mer

Storheil forteller at dette på internasjonalt nivå er helt vanlig praksis.

– Det er nærmest en del av utdannelsen å ha internship hos større motehus og -selskaper etter endt studie i utlandet. I Norge har motebransjen tidligere vært en veldig lukket bransje, men med veksten av norsk mote har også faget, og interessen for internship blitt stadig mer vanlig.

Ifølge Storheil har selskapene hennes, som spenner fra klesagentur til produksjon, markedsføring og klesbutikk med innkjøp vært en populær destinasjon for studenter som søker arbeidserfaring.

– Vi har et godt samarbeid med alle høyskolene, og spesielt studentene som har hatt godt utbytte av tiden hos oss.

– Hva er dine tanker om denne praksisen?

– Personlig er jeg veldig for denne muligheten så lenge det ivaretar situasjon for både studentene og bedriftene. Mange av våre interns har fått fast arbeid hos oss, eller andre steder etter endt internship.

– Samtidig opplever jeg belysningen av denne praksisen som en mulighet for bransjen. Den gir oss en mulighet til å sette rammer for hvordan denne praksisen skal utføres i fremtiden både for praktikanter og internships over lengre perioder.

NORSK MOTE: – Jeg opplever belysningen av denne praksisen som en mulighet for bransjen, forteller Anh-Marthe Storheil som står bak motemerket Iben. FOTO: Iben.
NORSK MOTE: – Jeg opplever belysningen av denne praksisen som en mulighet for bransjen, forteller Anh-Marthe Storheil som står bak motemerket Iben. FOTO: Iben. Vis mer

–Viktig å skille

Renate Nipe er grunnlegger av det norske motemerket Ilag. Hun har bakgrunn som designer fra blant annet Varner-gruppen.

– Vi har kun hatt ett internship. Dette var en 40 prosent stilling som var lønnet etter tariff, forteller Nipe til KK.

Hun sier at de også har hatt studenter fra både moteskolen Esmod og Oslo Met som har vært her i praksis i studietiden sin.

– Det er mye ansvar å ha studenter hos oss da de har en læreplan de må følge. Denne planen får vi av skolen, og vi forplikter oss til å følge opp denne slik at studentene får mest mulig lærdom og utbytte av praksisperioden sin. Praksis gjennom skolen i disse ukene er ikke lønnet.

JOBBET SELV GRATIS: Designer Renate Nipe jobbet selv uten lønn da hun var student. Nå eier hun sitt eget motemerke. FOTO: privat.
JOBBET SELV GRATIS: Designer Renate Nipe jobbet selv uten lønn da hun var student. Nå eier hun sitt eget motemerke. FOTO: privat. Vis mer

Nipe forteller at hun selv jobbet uten lønn da hun var student ved Esmod.

– Men det var som for eksempel påkleder under moteuken og diverse småjobber som bare tok noen få timer, sier hun.

– Akkurat det er veldig vanlig å gjøre som student. Vi ble drillet i at vi mest sannsynlig måtte jobbe gratis for i å det hele tatt komme gjennom designernåløyet - da spesielt hos de store internasjonale merkene, forteller Nipe.

– Men nå er det jo noen år siden jeg var student, og mye har skjedd siden det. Jeg har jobbet i motebransjen i mange år, og der jeg har jobbet har alle internships vært betalt. Jeg vet derimot om flere designere som har jobbet gratis i Norge, uten at jeg skal gå så mye nærmere inn på det.

Nipe mener det er viktig å skille mellom ulønnet arbeid og studenter som har praksis som et ledd i studietiden sin.

– Men å ansette personer som er ferdig utdannet, og som gjerne har erfaring i ulønnet praksis eller internship er med på å gjøre vår bransje mindre verdt, og normaliserer det å ikke få lønn eller få lav lønn for jobben man faktisk gjør.

– Mer normal praksis enn man hadde håpet

Julie Blystad som står bak motemerket Julie Josephine forteller til KK at de aldri har benyttet seg av ulønnede internships.

– Foruten i skolesammenheng. Vi tilbyr studenter å komme som interns basert på skolenes retningslinjer, og bidrar gjerne til at de skal få et innblikk i bransjen, sier hun.

FINT AT DET BLIR BELYST: Julie Blystad bak motemerket Julie Josephine synes det er fint at praksisen med internships blir belyst. FOTO: Magnus Nordstrand
FINT AT DET BLIR BELYST: Julie Blystad bak motemerket Julie Josephine synes det er fint at praksisen med internships blir belyst. FOTO: Magnus Nordstrand Vis mer

– Hvor vanlig er dette i motebransjen?

– Slik man har forstått det har nok dette vært mer normal praksis enn man hadde håpet og trodd. Det er nok mange som har trodd at det har vært ok og helt sikkert lov med ulønnede internships. Det er jo fint at dette blir belyst slik at alle blir mer bevisste på hva som faktisk er lov.

– Holzweiler løste saken på en god måte

Daglig leder i Reform Project og det norske svaret på fashion week Oslo Runway, Elin Carlsen mener Holzweiler har løst saken på «en god måte».

– De etterbetaler praktikantene og erkjenner at dette ikke er måten de vil drive bedriften på og at praksisen ikke er i samsvar med deres verdier. Det at en av Norges mest omtalte motebedrifter nå offentlig sier at de fremover vil lønne alle praksisplasser, er helt klart med til å signalisere en uformell norsk bransjestandard, sier hun til KK.

GODT LØST: Daglig leder for Oslo Runway Elin Carlsen mener Holzweiler har løst saken på en god måte. FOTO: Fredrik Fernando.
GODT LØST: Daglig leder for Oslo Runway Elin Carlsen mener Holzweiler har løst saken på en god måte. FOTO: Fredrik Fernando. Vis mer

Også Carlsen mener at det er viktig å skille mellom ulønnet arbeid og praksis i forbindelse med studieløp hvor studenten får studiepoeng.

– Praksis i forbindelse med studieløp gir studenter relevant og viktig arbeidslivserfaring, og selv om det er tidskrevende for bedriften å følge opp studentene er det mange fordeler med å tilby praksisplasser. Studenter kan bidra med fersk kunnskap og nytenking, så dette er vinn vinn for studiestedet, studenten og bedriften som vi ikke må slutte med!

– Har dere på noe tidspunkt benyttet dere av ulønnede internships i Oslo Runway?

– I tiden jeg har vært daglig leder for Oslo Runway har vi ikke utlyst og benyttet oss av ulønnede praksisplasser. Vår holdning er at om vi har et behov for å løse noen konkrete arbeidsoppgaver i en periode, så skal de som utfører disse lønnes.

På spørsmål om hvor vanlig praksisen med ulønnede internships er i motebransjen i dag, sier Carlsen at hun ikke kjenner til hvor vanlig eller uvanlig praksisen er.

– Men som samfunn er vi blitt mer opptatt av bærekraftige verdier som sosialt ansvar og åpenhet, og ulønnet arbeid bryter med disse verdiene.

– Å be noen utvise dugnadsånd og jobbe gratis er urimelig

Klesdesigner Sara Skogøy har gått i bresjen for å samle motebransjen i fagorganisasjonen Creo. Hun sier til KK at debatten rundt gratisarbeid i motebransjen nå er viktig.

– Det har har vært viktig å sette søkelys på utfordringer i bransjen. Motebransjen er en ung, voksende bransje, og det er klart det vil være voksesmerter. Da er det flott å få en debatt om praksis, og ikke minst se at aktørene tar dette på fullt alvor.

SAMLER MOTEBRANSJEN: Sara Skogøy vil organisere motebransjen. FOTO: Sofus Greni / CREO
SAMLER MOTEBRANSJEN: Sara Skogøy vil organisere motebransjen. FOTO: Sofus Greni / CREO Vis mer

– Hvor vanlig er praksisen med ulønnede internships i motebransjen?

– Min erfaring fra bransjen er at dette er relativt vanlig. Jeg har selv blitt tilbudt å jobbe gratis i ulike sammenhenger, og kjenner også mange andre som har jobbet gratis. Det er jo også forskjeller her. Noen ganger kan det være snakk om praksis gjennom studier, som en del av et undervisningsopplegg, andre ganger ikke. Det viktige er ryddighet rundt disse ansettelsene og at man følger de vanlige spillereglene i norsk arbeidsliv.

Hun er klar når det gjelder gratisarbeid:

– I utgangspunktet jobber man ikke gratis i Norge. Å be noen utvise dugnadsånd og jobbe gratis er urimelig. Om man er ansatt for å gjøre en jobb, skal man ha lønn for denne. En kultur som resulterer i at man underbyr hverandre vil ramme bransjen på sikt. Hvis de som overlever til slutt, kun vil være dem som har råd til å jobbe gratis, vil man risikere både å miste unge talenter, og begrense mangfold og vekst. Det er ingen tjent med.

Skogøy så lenge det hun mener er et behov for organisering av bransjen. Hun karakteriserer arbeidet med å organisere motebransjen som «veldig spennende».

– Et godt sted å starte er å få kartlagt utfordringene. Deretter må vi ha en god dialog med både arbeids- og oppdragsgivere og andre bransjeaktører. Det er i fellesskap vi kan styrke bransjen som helhet, til det beste for alle som jobber i den, avslutter Skogøy.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer